Black Mamba’s in De Horst

Op 2 juni vond de SAM-racedemo te Ermelo plaats. Johan Emmers schreef voor zijn Black-Mambavrienden een verslag. Wij mogen het doorplaatsen.

De Black Mamba’s in het rennerskwartier te Ermelo. (Foto: Johan Emmers)

De SAM Racedemo te Ermelo….. in 2017 voor het eerst met de Black Mamba’s daar gereden en volgens mij als collectief direct gevallen voor het mooie circuit, de prachtige organisatie en gastvrije mensen daar in Ermelo. Het was dan ook niet verwonderlijk dat we als Black Mamba’s bijna met de volledige verzameling rijders afgelopen 2 juni aantraden. Het rijden op zaterdag in plaats van op zondag zal hier ook aan meegeholpen hebben. Je hebt dan nog immers een dagje vrij om de spullen te onderhouden en na thuiskomst alles rustig op te bergen. Ook de afwijkende starttijdstippen zijn prima! Je kunt gewoon uitgerust aan de start komen, in plaats van dat je ‘s morgens voor dag en dauw brak uit bed moet komen. Bovendien geeft het me dan ook de tijd en de rust om een wedstrijdverslag te schrijven.

Zoals altijd vlot door de keuring gerold. De inschrijving is een iets ander verhaal. Het blijkt dat veel dagjesrijders zich niet goed voorbereiden en zich niet via de SAM-website laten informeren over de procedures van inschrijving, wat zich tot veel langere wachttijden vertaalt. Wellicht een tip voor de SAM om speciaal voor de dagrijders een aparte inschrijfplek te creëren en dit goed te communiceren bij het inschrijfloket? Desondanks veel respect voor de vrijwilligers die zich iedere demo tot het uiterste inspannen om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. De SAM is van ver gekomen, maar weet zich iedere keer significant te verbeteren :)..

‘Piep’-circuit

De trainingen verliepen prima! Meteen het gas er vol op gehad en zonder enige belemmeringen de mooie bochten van het circuit vol genomen. Ondanks dat we in de klasse 50 tot 125cc rijden is er geen 50cc meer in te vinden en bedroeg het aantal 125cc motorfietsen circa 40% van het deelnemersveld. De rest heeft dan meestal 80 tot 100 cc aan boord. Daar sta je dan met jouw 60cc tje :). Desondanks toch als derde binnengekomen na Leo en Jacob die beiden met hun Honda machines niet te houden waren. Tja, Jacob rijdt dan ook met een fantastisch mooie Honda RS 125cc productieracer uit 1987, die bijna 40 pk aan het achterwiel meet…

Na afloop van de training kan ik me de reactie van één van onze rijders, die Ermelo voor de eerste keer reed, nog goed herinneren: ”Wat een …’piep’… circuit. Er zitten te veel bochten in”.

Later hierover meer :)..

Stephan de Roo 1ste plek Kreidler, Jacob Veldman 2de plek Honda, Leo van Gansewinkel 3de plek Honda. (Foto: Johan Emmers)

In de aanloop tot de racedemo en tijdens de rustmomenten leuk gediscussieerd over de transponders, wedstrijduitslagen en de manier hoe we er mee omgaan. Ja het klopt…. Het is zeker nog niet perfect maar in plaats om je er er over te beklagen hebben we er behoorlijk mee gelachen en zo hoort het binnen een vriendenclub zoals we eigenlijk wel zijn :)!

Voetsteun

Dan ‘s middags aan de manches begonnen en wat ging het fantastisch lekker en dat niet alleen voor mij maar volgens mij voor alle deelnemers in onze klasse. In de regel wordt er fair gereden ( het is tenslotte een demo) maar soms zijn er kleine incidenten. Zo probeerde een deelnemer op een 125cc productieracer (nummer en naam zal ik maar niet vermelden) me uit te remmen in de bocht en dacht me zo in te halen in de binnenbocht. Tja … hij hield er waarschijnlijk geen rekening mee dat ik over echte BMP remsysteem beschikte en dan kun je me gewoonweg er niet uitremmen. Dus samen door de bocht en daarna drukte hij me van de baan. Niet erg sportief, maar ik weet niet of hij het echt in de gaten had. Ik heb het maar laten rusten. De volgende keer spreek ik hem er over aan. Je beschikt tenslotte over een productieracer met god weet hoeveel pk en dan wacht je na de bocht met inhalen want als je gas geeft sta ik stil met mijn Kreidlertje.

Met Marc op zijn MDR Sachs125 cc Racer geweldig gesport en af en toe mooi sportief van stuivertje gewisseld, totdat mijn voetsteun afbrak. Gelukkig was het op het einde van de manche en liet de wedstrijdleiding me de manche uitrijden. Wel lastig zonder voetsteun en ik heb nu wat spierpijn :).

Ik had het over een vriendenclub aan het begin van mijn verhaal….. Hier dan een mooi voorbeeldje: De monoshockvering van de Honda MBX van Arno brak af. Arno verplaatste zijn gewicht naar de voorkant van zijn MBX en zo kwam hij het rennerskwartier opgebold. Normaal einde race… maar dan ken je onze Leo niet. Die had zijn reserve MBX bij en die werd per direct gesloopt om Arno te voorzien van een andere schokbreker. En zo hoort het in een vriendenclub. We helpen elkaar daar waar we kunnen. Zo werd ook een voetsteun van de Honda afgehaald zodat ik aan de tweede manche kon beginnen :).

Die tweede manche liet een vergelijkbaar beeld zien zoals de eerste manche. Leo en Jacob schieten je dan bij de start voorbij en dan ‘strijd’ je om de derde of vierde plek in de het deelnemersveld. Het valt me op dat de Kreidlers ondanks de oudere techniek, de mindere cc’s en luchtkoeling goed stand houden. Zo blijft het (demo) racen echt leuk, ook wanneer je een kleiner budget tot jouw beschikking hebt. Fijn dat er nog steeds clubs bestaan die zich voor onze doelgroep inzetten, zodat wij een leuke dag op het circuit kunnen hebben. Het was dan ook weer fenomenaal :)!

Oh ja….. ik zou nog even terugkomen op onze BM deelnemer die voor het eerst met zijn Kreidler op Ermelo reed. Je weet wel de opmerking over het ‘piep’ circuit :)… Nou die ging er met de eerste prijs vandoor :)! Wedden dat die er volgend jaar weer bij is??!! Demoracen gaat namelijk over gelijkmatigheid en niet wie er als eerste over de streep komt! Steef, een dubbele dikke proficiat! Dubbel omdat je met jouw Kreidler toch weer twee Honda’s achter je laat :)!! (lach).

Tot slot wist de vriendin van Ezra, die voor de tweede keer in haar leven als bakkeniste aan een demorace meereed, samen met Harry Althof de eerste plek bij de zijspannen te behalen. Gefeliciteerd Palmira! Petje af voor je :)! (Foto: Johan Emmers)

Door Johan Emmers.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>