Oude en iets nieuwere motorhistorie bij Geluids- en Toelatingsdag

LOENEN – Ieder jaar organiseert Cees van der Starre van Star Twin in Loenen voor de Ducaticlub de Koningsasserdag. Pareltjes van Italiaanse desmotechnologie komen er op eigen kracht aangeblaft. Parallel aan dat evenement vindt de Geluids- en Toelatingsdag van de SAM plaats en ook dat is intussen al een traditie aan het worden. De nieuw aangemelde motoren – en hun eigenaren niet minder – boden het vooral Ducatigerichte publiek een indruk van gouden jaren uit de Nederlandse motorsporthistorie.

Tekst en foto’s Gijs van Hesteren

Niet veel decibellen, wel veel tweetaktdamp bij de Yamaha RD80 van Albert Knikker.

Wat de SAM betreft ligt daarbij de nadruk op de jaren zeventig en tachtig. Af en toe veroorlooft de Toelatingscommissie zich zelfs een uitstapje naar de jaren negentig, mits alle gebruikte materialen dan maar stammen uit de periode van vóór 1987. Zulks was het geval met de ‘Enitor’, al zal het prototype-karakter van deze slechts in één exemplaar gebouwde supermono zeker meegespeeld hebben. Martin Buyze, de eigenaar en bouwer: “In de vroege jaren negentig heb ik voor het HTS-supermonoteam een racer opgebouwd. Nadien heb ik een gezin gesticht, gewerkt, enzovoort. Je kent dat wel. Geen motoren in mijn leven in elk geval. Niet lang geleden had ik contact met het team, dat nog steeds bestaat. De machine van toen stond ergens op een slaapkamer te verstoffen en men vroeg of ik hem wilde hebben. Nou en of, als geschenk! Dat heb ik in dank aanvaard. Ik ben de hele winter bezig geweest met restaureren. Tijdens de SAM-testdag in Lelystad hadden we nogal wat kinderziekten, waarbij niet willen starten wel de ernstigste was. Uiteindelijk hebben we toch twee rondjes vol kunnen maken.”

Voor Buyze was het opbouwen van de Enitor 25 jaar geleden zijn HTS-afstudeerproject. De basis van de Enitor is een KTM-motorblok. Alles er omheen is van eigen makelij. “Destijds hadden we uiteindelijk 69 PK aan het achterwiel. Het motorblok was echt old school. Het is luchtgekoeld en daarmee was de maximaal haalbare compressie 9,5 op 1. We hebben heel wat zuigers opgerookt in die tijd. Het nikasil bladderde van de cilinderwand af alsof het behang was. De motor is nu in een iets bescheidener staat van tuning. We willen er dit jaar een SAM-drieurenwedstrijd mee rijden.”

De Enitor met zijn oude en nieuwe baas Martijn Buyze.

Interessante motoren

Een andere interessante motor die zich liet schouwen door commissieleden Gert Heideveld en Jan van Zuuk: de 1979 Harris Yamaha TZ350F van Jeroen Kouwenberg. “Deze motor is flink gebruikt in die jaren. Hij had wel wat geleden en we hebben hem nu een beetje opgekalefaterd.” Dat was zwak uitgedrukt voor deze prachtig gerestaureerde productieracer.

Hubert Beekmans kwam zijn Honda CB500 laten zien. “Eigenlijk ben ik CRT-lid, maar die club heeft dit jaar maar zeven wedstrijden. Misschien kan ik er een paar bij de SAM meerijden.” Het CRT ondervindt dezelfde problemen als de SAM met vergunningen, sponsoring en het vinden van vrijwilligers. Het wordt steeds moeilijker om een seizoenvullend programma te presenteren.

Gert Heideveld van de Toelatingscommissie (links) met Cees van der Starre van Star Twin.

Albert Knikker had een 1985 Yamaha RD80 meegenomen. Een licht machientje dat hij al twee jaar in de schuur had staan. Jürgen Winters uit Duitsland had iets zwaarders bedacht: een 1987 Suzuki GSX750ES. “Hij loopt nog niet helemaal goed, maar dat ga ik nog wel voor elkaar krijgen.”

De BSA 650cc Lightning zijspancombinatie van Onno de Bruijn stal de show. “Toegelaten!” zei Jan van Zuuk. Een ‘echte’, met een frame uit 1968 en een blok uit 1971. “In Engeland zijn er classic races mee verreden en in Nederland heeft Rik Diephuis er demo’s mee gedaan. Het blok is snel. Opgeboord tot 720 cc, een close ratio versnellingsbak en hete nokken.”

Franz Heemeijer doet de geluidstest bij de Yamaha FZ750 van Gert Heideveld.

Metingen

Een greep uit de decibellen, allemaal onder voorbehoud gemeten:

Yamaha RD80 Albert Knikker: 95 dB

Yamaha FZ750 Gert Heideveld: 99 dB

Yamaha TZ350F Jeroen Kouwenberg: 104 dB

Honda VFR 750 Ad Roeffen: 105 dB

Honda CB500 Hubert Beekmans: 108 dB

De 1979 Harris Yamaha TZ350F van Jeroen Kouwenberg. “Deze motor is flink gebruikt in die jaren. Hij had wel wat geleden en we hebben hem nu een beetje opgekalefaterd.” Dat was zwak uitgedrukt voor deze prachtig gerestaureerde productieracer.