Youngtimer en vintage

Hoe is bij de endurancedemo’s de indeling van Youngtimerklasse en de Vintageklasse? Hieronder de uitleg.

3 Uren Elst 1175uas-1024t

Vintage…

Over het algemeen verstaat de klassieke motor- en autowereld iets anders onder het begrip ‘vintage’ dan wat de SAM eronder begrepen heeft. Een vintagemotorfiets stamt in die wereld uit pakweg de jaren dertig.

Wat zegt echter het SAM-reglement? Daarvoor nemen we Artikel 2, Technische uitvoering machines. Dat schrijft:

1. Klassse 1: Vintage endurance racemotoren van voor 1982 / luchtgekoeld.
– Velgen authentieke maatvoering.
– Geen beperking in cilinder inhoud.
– Geen turbo / compressor.
– Olie opvangbak en crashprotectoren aanbevolen.
– Profielbanden, geen slicks.
– Geen upside-downvoorvorken.
– Geen radiale remklauwen en radiale rempompen.
– Verlichting verplicht, dubbele achterverlichting verplicht.
– Nummerplaten voor- en zijkanten.
– Profiel van de motor dient een authentieke klassieke uitstraling te hebben.

2. Klasse 2: Youngtimer endurance race motoren 1983 tot 1989 Lucht / olie /
waterkoeling.
– Velgenmaat vrij.
– Geen beperking cilinderinhoud.
– Geen turbo / compressor.
– Vloeistofopvangbak en crashprotectoren aanbevolen.
– Profielbanden, geen slicks.
– Upside-downvorken toegestaan.
– Radiale remklauwen en rempompen toegestaan.
– Verlichting verplicht, dubbele achterverlichting verplicht.
– Nummerplaten voor en zijkanten.
– Geen standaard kleurstelling, motoren dienen een raceuitstraling te hebben.

Algemeen:
– Een vintagemotor klasse 1 met één van de kenmerken uit klasse 2 wordt automatisch in klasse 2 ingedeeld. De klassen rijden gemixt.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>