Zonnige racedemo in buurtschap Horst

Classic Demo Ermelo

ERMELO – De hele week had het pijpenstelen geregend, maar de weerberichten voor het weekend waren onveranderd gunstig. De meteorologen kregen gelijk voor de zaterdag van de Classic Demo Ermelo. Prachtig zonnig, maar niet al te warm racedemoweer. Ruim tachtig teams waren present en het – hoofdzakelijk lokale – publiek was en masse naar de 2,1 kilometer lange baan in de buurtschap Horst gekomen.

Tekst Gijs van Hesteren. Foto’s Jacco Dijkhuizen, Carolien de Weerdt, Gijs van Hesteren.

Foto: Elvio Bordin.

Organisatoren Bert van den Hoorn en Dirk Kamphorst hadden heel veel werk gemaakt van hun eerste classic demo onder auspiciën van de SAM. Baanbeveiliging, catering, bewegwijzering, het was allemaal prima in orde. De omwonenden hadden zij op tijd ingelicht over het evenement en de meeste mensen grepen de kans aan om de wedstrijden te aanschouwen vanaf hun eigen VIP-tribune. SAM-secretaris en baancommissaris John Beumer bevond zich met zijn baanpost tegenover zo’n plek. “Geweldige gezelligheid en ik heb zeker zes broodjes hamburger moeten wegwerken, of ik wilde of niet.”
Ook André Baars, de burgemeester van de gemeente Ermelo, kwam een kijkje nemen aan de kruising van Zeeweg-Rodeschuurderwegje. “Als gemeente vinden we het prachtig dat burgers initiatieven nemen. We proberen hen zo goed mogelijk te ondersteunen. Wij zijn er voor hen, niet andersom. En een gemeente kan een evenement als dit nu eenmaal niet organiseren. Ik vind het prachtig, de sfeer hier, met al die liefhebbers en de oude motoren.”
De regelmatigheidswedstrijden werden allemaal op schema afgewikkeld, onder leiding van de voor dit jaar nieuwe wedstrijdleider Martin Snijder. Hij stond ook al aan de startlijn tijdens de testdag te Lelystad en de racedemo te Hierden. “Hij verricht zijn taak ontspannen, maar consequent”, zei een van de deelnemers. “Wie zich misdraagt krijgt met Martin te maken. Je ziet dat het werkt.”

Zijklepper in de baan

Ingaan op alle leuke dingen van de dag zou te ver voeren. Een paar bijzonderheden dan. Zo was daar de Harley-Davidson Liberator zijklepracer van Gertjan Bouw; een machine gebouwd in de jaren veertig van de vorige eeuw. “Je zou zeggen, wat doet dat ding op een circuit”, zei Gertjan. “Maar we hebben toch 31 PK op het achterwiel gemeten. Dit is één van de drie HD´s waarmee in Nederland in de jaren zestig is geracet. Later hebben we jarenlang racedemo’s gedaan. De laatste tijd niet meer, maar nu er in onze eigen gemeente wordt gereden zijn we erbij natuurlijk.”

Gertjan Bouw met zijn Harley-Davidson zijsklepracer. (Foto: Gijs van Hesteren)

Gertjan liet zich in het geweld van de 500 cc-klasse zeker niet kennen. Zo langzaam was de oude zijklepper bepaald niet en hij liet menige veel recentere machine achter zich.
Een andere bijzondere coureur was Albert van Winkoop. Begin jaren 2000 viel hij op door zijn prestaties in de Stock 600. In 2006 stapte hij uit de racerij, maar nu is hij terug. Net als de HD-rijder wilde hij dit lokale evenement niet aan zich voorbij laten gaan. Hij liet een Honda VFR 400 F uit 1987 klaarmaken en tijdens de demo’s in Ermelo liet hij zien dat hij het sturen nog niet was verleerd. Zoon Bram (20) liet zich tijdens de dag inwerken als assistent baancommissaris en merkte op: “Je kan zien dat het race-instinct nog altijd diep in hem zit. Superleuk om hem te zien rijden in de kop van het rennersveld. En superleuk voor mezelf om eens als baco langs de baan te staan.”

Foto: Elvio Bordin.

Ziekenboeg

Er was niets van wangedrag te merken gelukkig. Alle coureurs reden met verstand en beheersing van de rechterpols. Desondanks waren er aan het einde van de dag toch nog twee bijzondere incidenten. Eerst ging Marco Nijmans in de laatste bocht voor start-finish onderuit met de Motorlijn Yamaha XS650 – vermoedelijk omdat de witte strepen op het wegdek net iets gladder waren. Na een rode vlag en een herstart was het de beurt aan hoofd keurmeesters Arie Middelkoop – op dezelfde plek.
Marco verbleef tot afgelopen maandag in het ziekenhuis, met vijf gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en een gekneusde long. Hij heeft er veel pijn en benauwdheid van. Morgen, vrijdag wordt hij opnieuw opgenomen, voor een operatie aan zijn sleutelbeen. Dit seizoen wordt er niet meer gereden: een kleine valpartij op lage snelheid, met toch grote gevolgen. Beterschap Marco, en sterkte voor Team Motorlijn. Wie Marco een hart onder de riem wil sturen kan hem een kaartje sturen (Marco Nijmans, Groevenbekerhout 28, 3845 EL Harderwijk).

Marco Nijmans, hier nog goed onderweg. (Foto: Jacco Dijkhuizen)

Met Arie Middelkoop liep het beter af. Zelf zei hij: “Ik bleef net iets te lang op het gas en moest daardoor net iets te hard remmen. Ik heb mezelf á la Valentino Rossi onderuitgeremd. Ik ben op mijn hoofd terechtgekomen, maar heb er niets aan overgehouden, behalve de schrik. Over de opvang heb ik niets dan lof. De M.O.N.-circuitdokter en de mensen van Top EHBO hebben me enorm op mijn gemak gesteld en ik zag dat ze wisten wat ze deden.”

Geen prijsuitreiking

Aan het einde van de dag was er geen prijsuitreiking, in overeenstemming met het bezuinigende beleid van de SAM voor dit jaar. Wel is er een regelmatigheidsuitslag – die volgt onderaan dit bericht. Wat achteraf beter had gekund: toch een gezamenlijk moment na afloop, met een dankwoord aan alle rijders, sponsoren, vrijwilligers en sponsoren. Gaan we volgende keer wél doen, op het Midlandcircuit te Lelystad. En volgend jaar weer bekers, natuurlijk.

“Doen we nou wél of niet een prijsuitreiking?” Penningmeester Carolien de Weerdt, speaker Henk Miedema, secretaris John Beumer. (Foto: Gijs van Hesteren)

Sponsoren

Natuurlijk was een en ander helemaal niet mogelijk geweest zonder de sponsors: Wat betreft de organisatie van Ermelo waren dat VANI Garagedeuren, Motorlijn, TSM Support, Bouwman Spuitwerken, Pieper Bouwmaterialen, Yacht Painting A. van Winkoop, Small Town Customs, Fa. Kamphorst, E. Buitenhuis Eierhandel, Hoveniersbedrijf Gert Lieman, 4×4 Centrum Ermelo, Wellplast, Stickermaster, Van de Rheen Foodservices. En de vaste SAM-sponsors Star Twin, Harry Brouwer Metaal en Schuurman Klusbedrijf. Met excuses als we er een vergeten zijn.

Classic Demo Ermelo in de media

Ermelo van Nu

Fotosite Elvio Bordin (heel bijzondere foto’s!)

De demo vanuit de lucht. Video Henri van Putten.

Uitslagen Classic Demo Ermelo

Noot: tot zijn schande moet de redactie bekennen dat we van één winnaar de naam niet weten. Wie kan helpen? Het gaat om #4 in de zijspanklasse.

Klasse startnummer naam
50/125
1 69   Danny van Gent
2 166  Leo van Gansewinkel
3 67  Ezra Brouwer
4 111  O. Gohkalp
250
1 249  Tonny van Willigenburg
2 236  PP Loose
3 214  Jan Borst
350
1 312  Edwin Jager
2 360  Tonnie van de Bunte
3 317  Gert Moes
4 365  Eric Neeskens
500
1 583  Gert de Weerd
2 561  J. Houtveen
3 540  Leen de Heer
4 528  Gert Heideveld
750
1 722  Harry Bouwman
2 711  Frank Elberse
3 765  Reint Kloppers
4 774  Cees Boelsma
Zijspan
1 4  ??
2 17  Gert Moes/Mitzi Vrancken
3 18  Onno de Bruijn/Erik de Rover

Meer fotomateriaal van Classic Demo Ermelo

Gertjan Bouw op de dikke zijklepper. (Foto: Jacco Dijkhuizen)

Bert Struijk tussen de struiken. (Foto: Jacco Dijkhuizen)

Aan de start. (Foto: Jacco Dijkhuizen)

Eip Bakker leidt de eerste ronde van de 50-125cc-klasse. (Foto: Gijs van Hesteren)

Handen op terwijl fuikmeester Franz Heemeijer de helmstickers uitdeelt. (Foto: Gijs van Hesteren)


Een comfortabel, gezellig en goed gevuld rennerskwartier. Met aardige dames die patat en kroketten verkochten! (Foto: Carolien de Weerdt)

Een samengevoegde 250-350-klasse gaat van start. (Foto: Jacco Dijkhuizen)

Ook met een dikke BMW kan je hard gaan, bewijst Otto Koeter. (Foto: Jacco Dijkhuizen)

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>