ASSEN – Maandag jongstleden was de dag van de derde wegrace, die dit seizoen onder auspiciën van SAM en ZAC wordt georganiseerd. De twee keer dat er vorig jaar werd gereden stonden er gevulde startvelden met 25 tot bijna veertig SAM-motoren aan de start. De uitstraling van toen werd in 2015 nog niet herhaald. Slechts achttal coureurs reed mee voor de SAM-cup. Vaste krachten, blijkt zo onderhand. Niet in een eigen klasse, want daarvoor zijn minstens dertig rijders nodig. Dus nu als onderdeel van de ZAC-Rookie-race, met nog 35 deelnemers uit de ZAC-gelederen. Voor deze reportage niet ongunstig – er is ruimte om aan elke deelnemer aandacht te besteden.
Tekst en foto’s: SAM/www.festinalente.nl, Gijs en Inge van Hesteren
De mannen van het SAM-erepodium. V.l.n.r. Albert den Hartog, Roelof Heide en Adrie Spierings.
SAM-correspondent Ben Looijen vat de racedag samen: “Naarmate de dag vordert laat de zon zich steeds meer zien. Wandelend door het rennerskwartier moest ik aan vroeger denken. Geen motorhomes of dure trucks met opleggers, maar gewoon een bestelbus of auto met aanhanger. Gemoedelijkheid onderling zorgt voor een heerlijk ontspannen sfeer.”
We schreven het al. Een heel vol startveld, dus met andere woorden: veel tegenstand. Roelof Heide liet zich daardoor niet van de wijs brengen. “Met mijn motorzaak heb ik het heel erg druk. Aan vrije tijd kom ik bijna niet toe. Een dag als deze, dat is mijn vrije tijd, mijn dagje uit.” Vakantiegevoel of niet, het weerhield hem er niet van om zijn Yamaha TZ250 uit 2004 flink de sporen te geven. Een visitekaartje van zijn bedrijf. “Het is mijn specialiteit, onderhoud en tuning van tweetakten,” legde Roelof uit. “Het lijkt alsof er steeds minder bedrijven zijn die nog verstand hebben van dit type motoren. Voor mij betekent het een volle werkplaatsagenda.”
In een veld dat was afgeladen met superbikes en supersports bracht hij het kwartlitertje naar een zevende plaats overall in Race 1 en naar plaats drie in Race 2, wat voor de SAM-eindrangschikking neerkwam neer op een eerste plaats. Tweede bij SAM werd Albert den Hartog, die reed met de Honda CBR600 waarmee Torleif Hartelman in 2000 het Europees Kampioenschap binnenhaalde. “Geweldig,” vond hij zelf. Nadat ik een paar jaar had meegedaan aan races om de KNMV-cup moest ik om gezondheidsredenen stoppen. Intussen is dat gestabiliseerd en ik heb de handschoen weer opgepakt.”
Ook Jaivy Eikelenboom vonden we in het rennerskwartier. We komen hem regelmatig tegen bij de SAM-endurancedemo’s. Hij reed dit keer niet in de SAM-klasse met zijn Suzuki GSX-R, maar in de ZAC-Sportklasse. De motor wordt mede gesponsord door zijn grootmoeder, Oma Tim, zie de tekst op het kontje.
De laatste podiumplaats was voor Adrie Spierings, die reed met een Suzuki GSX-R600. “In de eerste race verloor ik al bij de start mijn linkervoetsteun. Dat hielp niet echt en daardoor kwam ik niet verder dan een 30e plaats overall. Tussen de SAM-deelnemers toch nog goed voor een derde plek. In Race 2 ging het beter. Een vierde plek overall en tweede voor de SAM-cup. Met een snelste ronde van 1:58.988 ben ik in mijn schik. Wij oudjes tellen nog mee tussen de jongeren!”
Met panne in de eerste ronde kon Otte Schakel Race 1 niet uitrijden. Het leek erop dat één van de twee cilinders van zijn Laverda SF750 geen compressie meer had. “Op zich loopt de Laverda geweldig. Met een motor uit 1972 natuurlijk veel te weinig vermogen tussen al de modernere Japanse viercilinders en Italiaanse V-twins, maar dat kan me niet schelen. Ik kom om lekker te rijden en voor het meedoen. In de eerste race vertrouwde ik het niet. Rare trillingen. Straks in Race 2 mag ik de Yamaha R6 van mijn zoon Berend gebruiken. Hij rijdt daarmee in de ZAC-Sportklasse.”
Het werd nog spannend voor Otte, want de SAM-race sloot direct aan op de Sportklasse. Dat betekende snel omwisselen van de transponder. “Jammer genoeg duurde dit net iets langer dan we hadden gehoopt. Daardoor moest ik starten vanuit de pitstraat. Met de motor had ik totaal geen ervaring, dus het was vooral wennen. De laatste ronden ging het steeds beter en ik ben niet eens als laatste aan de eindstreep gekomen.”
Henry Ravestein.
Voor Henry Ravestein, die als vierde over de SAM-finish kwam, ging het ook per ronde beter, al was hij blij dat het erop zat. “Ik had vooral bij het harde remmen nogal last van mijn schouder. Daaraan ben ik niet lang geleden geopereerd. Met de Yamaha R1 heb ik ook nog niet helemaal het goede gevoel. Toch, het gaat elke keer wat beter, en wat mooi dat we dit op onze leeftijd gewoon nog kunnen doen!”
Vijfde in het gecombineerde eindresultaat was Gerrit Bekker. Met de 2004 Yamaha R1 is hij een van de meest trouwe deelnemers aan de SAM-wegraces. Gerrit had nog steeds een beetje last van zijn bekkenblessure, die hij vorig jaar opliep bij de racedemo in Dodewaard. “Allemaal heel snelle bochten hier op Assen. Die kom je bij de snelheden die zo’n R1 haalt alleen door als je er helemaal naast gaat hangen. Dat valt niet mee. Maar ik heb lekker geragd. Dat mag hier op dit circuit.”
Als zesde stond Tonnie van de Bunte op de eindlijst. In Race 1 reed hij halverwege de wedstrijd de pits in. “Geen goed gevoel in de Honda. Glibberen. Anderen, die achter me reden, zagen het ook. De achterband was gloeiend heet. Niet bevorderlijk voor het vertrouwen. En bij het wegracen is vertrouwen alles.”
In de tweede race gaf Tonnie de achterband wat meer druk. Dat leek er meer op. Met zijn CBX1000 zescilinder kon hij een toontje meeblazen. Otte Schakel was zoals al gemeld gestart vanuit de pitstraat en daarmee kwam hij niet verder dan een zevende plek in het dagklassement. Laatste, maar niet minste werd Pieter Ottosen, de sleepbootkapitein uit Vlieland. In de eerste wedstrijd begon zijn tweetakt Suzuki tweecilinder op één pit te lopen. Hij reed terug naar het rennerskwartier en haalde zijn Suzuki GSX-R 400 op. Daarmee reed hij de race uit.
In Race 2 hield hij zich bij de GSX-R. Tussen de zeshonderds en duizends een ongelijke strijd voor deze mooi geprepareerde machine. “Toch ging het per ronde steeds beter,” zei Pieter. “De motor heb ik nog niet zo lang. We gaan nu een beetje aan elkaar wennen. Maar ze rijden me wél behoorlijk om de oren met al die snelle motoren. Ach, dat is leuk voor de jongeren. Ik vind het wel goed zo.”
De volgende SAM-wedstrijd is op 6 juli, wederom op het TT-circuit bij Assen. Volg alle actuele informatie via www.sammotorsport.nl
Race 1-2 Sam Assen 1 juni 2015
Stand Kampioenschap SAM Wegrace per race 2015
De motor van Albert den Hartog. Het asfalt van het TT-circuit doet iets met de banden… Foto: SAM/Ben Looijen.
Op 6 juli de volgende race, wederom Assen. Je kunt je nog steeds inschrijven!
No Comments