LELYSTAD – Het tot voor kort nog maar uit twee personen bestaande SAM-bestuur wist de vuurproef van het eerste rij-evenement van seizoen 2017 te doorstaan. Een zeventigtal coureurs was naar het Midlandcircuit te Lelystad gekomen voor de Testdag. Niet alleen SAM’ers: ook mensen die normaal gesproken rijden bij collega-democlubs als het CRT, de Black Mamba’s of de Youngtimers. Het leverde een mooie mix van oudere en nieuwere motoren op.
De benaming testdag was geen verkeerde. Velen hadden iets nieuws opgebouwd of hun machientjes van vorig jaar stal gehaald en de eerste klapjes zijn altijd spannend. Zeker voor iemand als Martijn Buyze. Hij was voor het eerst bij een SAM-evenement. “In de vroege jaren negentig heb ik voor het HTS-team een racer opgebouwd voor de supermono. Nadien heb ik een gezin gesticht, gewerkt, enzovoort. Je kent dat wel. Geen motoren in mijn leven in elk geval. Niet lang geleden had ik contact met het team, dat nog steeds bestaat. Men vroeg of ik de machine van toen wilde hebben. Ja, als geschenk! Dat heb ik in dank aanvaard. Hij is nu net weer rijklaar. Ik heb de motor laten zien aan de toelatingscommissie en het was goed. Vandaag een beetje uitproberen en later dit jaar een paar demo’s.”
Martijn en zijn maten hebben de motor die zaterdag verscheidene malen aan proberen te duwen. Ondanks gebruik van het halve terrein in eerste instantie onverrichterzake. De rolstarters in het rennerskwartier brachten evenmin uitkomst. Uiteindelijk vielen de eerste monoklappen pas na een sleepactie achter een personenauto. “Daarmee konden we nog niet rijden”, zei Martijn. “Hij sloeg steeds weer af. Uiteindelijk kwamen we er achter dat alle sproeiers van de carburateurs nog dichtgedraaid zaten na een schoonmaakbeurt.”
Ook voor Martin Snijder was het een testdag. In zijn geval omdat het zijn eerste keer was als wedstrijdleider. Velen waren het erover eens dat hij zijn rol met veel inzet en op de goede manier vervulde. Martin: “Zo was er iemand die iets te wild zijn rondjes draaide en daarbij anderen in gevaar bracht. Ik heb hem naar binnen gehaald voor een waarschuwing. Hij vond het zelf nogal meevallen. Ik heb gezegd dat het een wedstrijdleider toch echt het laatste woord heeft. Toen heeft hij boos zijn spullen ingepakt en is hij vertrokken.”
Freek Ouwendijk overkwam het ook. Martin: “Nou, ik vond hem teveel racen ( inhalen in de bochten). Ja, dan moet ik als wedstrijdleider ingrijpen.” Freek nam het sportief op. “Ach ja Martin , ik snap dat wel hoor, als je dat van een afstandje bekijkt. No big deal.”
Foto rechtsboven: Martin Verhoef, die zijn vorig jaar nogal beschadigde zijspan eindelijk weer op de baan kon testen. De motorcrossers op de aanpalende crossbaan hadden er goed zicht op. (Foto: Yvonne Verhoef)
Hoewel Martijn Buyze met vele anderen nog tot een wat oudere motorgeneratie behoort, kunnen we vaststellen dat er duidelijke verjonging aan het plaatsvinden is. Dominique de Vaal en zijn maat lieten dat zien met hun CRT-vijftigers, zie de foto. Maar ook twintiger Ezra Brouwer was weer van de partij. Vorig jaar won hij met zijn 50cc Skyteam-Honda al eens een regelmatigheidsbeker te Lelystad. Deze keer had hij zijn 125-racertje klaar, dankzij inzet van Franz Heemeijer.
Ezra kon zich nu voor het eerst een beetje mengen in de snelle regelmatigheidsstrijd op het intens bochtige Midlandcircuit. Rechte stukken zijn er eigenlijk niet en deze en gene mopperde na een kwartiertje over duizeligheid. En zéker over spierpijn op onverwachte plaatsen, na al het remmen, meehangen en de bocht in kijken. Over die bochten is wel wat te zeggen. Precies zoals vorig jaar Aalt Toersen erover zei: velen gaan in de langere doordraaiers te snel naar de binnenbocht. Hou je motor zo lang mogelijk aan de buitenkant en stuur zo laat mogelijk in. Dan bouw je meer bochtensnelheid op en kom je sneller de bocht uit.”
Je kunt in het bochtenwerk ook iets té enthousiast worden. Chris Ouwendijk, één van de jongens die met Erik Blokzijl en zijn Youngtimervrienden was meegekomen: “Ik kwam al een paar keer langs die keermuren van het Midlandcircuit en ik zat te denken: daar moet je niet tegenaan botsen. Eén ronde later was het zo ver. Ik dacht dat ik wel bij iemand binnendoor kon. Maar die man had mij niet gezien natuurlijk en had alweer naar binnen gestuurd. Ik pakte net iets te hard in de voorrem en daar lag ik. Gelukkig geen letsel, maar de motor heeft wel wat schade. Volgende keer beter.”
Jonge deelnemers.
Bart Stockschen: Onboard with my Honda CR110 replica during the test day in Lelystad (NL).
Martijn Buyze op de baan herenigd met zijn supermono van 25 jaar geleden.
Nog kale bomen rondom, maar blije 50- en 125-coureurs. Onder leiding van Martijn Snijder natuurlijk.
No Comments