Classic Races Luttenbergring – succes met hindernissen

Verslag racedemo Raalte

Update: Uitslagen.

LUTTENBERG – Vorig jaar was de racedemo op de Luttenbergring een hoogtepunt op de SAM-kalender. Ook de editie 2014 was in veel opzichten een geslaagd evenement. Dit bleek duidelijk uit de reacties tijdens en na de wedstrijddag. Mooi weer, zeer goed gevulde klassen, interessante wedstrijden. Jammer dat sommige zaken wat minder soepel verliepen. Met name het tijdschema, dat behoorlijk uitliep. Lange wachttijden en afgelasting van enkele manches waren het gevolg. Een ontnuchterende ervaring voor de SAM-organisatie, na vele goed gelukte demo’s het afgelopen seizoen. En wat dat betreft een tegenvaller voor de 120 vrijwilligers, die enorm veel tijd hadden gestoken in het laten herleven van de wegraces te Raalte. SAM steekt de hand in eigen boezem, maar drukt opnieuw alle deelnemers op het hart om verstandig te rijden. Alle voors en tegens samengevat kunnen we spreken van een leerzame zondag. Nu gaat de aandacht naar de laatste drie evenementen van het seizoen 2014!

Tekst en foto’s: SAM/Festina Lente, Gijs & Inge van Hesteren

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bert Struijk met zijn bekende, mooie rijstijl.

Niet minder dan 120 vrijwilligers droegen zorg voor de verwezenlijking van de tweede editie van de SAM-racedemo op de Luttenbergring. De algemene leiding berustte bij de Luttenberger Herman Logtenberg, bijgestaan door het SAM-bestuur. Al maanden tevoren bezochten zij alle omwonenden en bedrijven. Dat dit überhaupt kon doorgaan is enkel en alleen te danken aan hun overtuigingskracht en doorzettingsvermogen.

Luttenbergring 2014 © SAM/Festina Lente, Inge van Hesteren

Vrijwilligers!

Circuit snel en uitdagend

De Luttenbergring was tussen 1970 en 1989 het toneel van internationale wegraces. Het bochtige stratencircuit is ongeveer 3,1 kilometer lang en vraagt veel stuurmanskunst van de renners. In de glorietijd heeft de organisatie een eigen stukje weg aangelegd. Dat ligt er nu nog steeds. Een lokale agrariër gebruikt het voor de opslag van zijn suikerbieten, maar voor dit evenement was hij graag bereid de weg vrij te maken.

Legendarische buitenlanders als Barry Sheene en Giacomo Agostini stonden er op het erepodium, maar ook nationale grootheden als Wil Hartog, Theo Bult, Jack Middelburg en Boet van Dulmen. Yamselcoureur Theo Bult was bereid om de rijdersbespreking te doen. Hij sprak zeer waarderende woorden over de baan, maar waarschuwde tegelijkertijd. “Mooi, maar niet ongevaarlijk. Zorg dat jullie de goede kant boven houden en aan het eind van de dag tevreden naar huis kunnen gaan.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wil Hartog in de oprijstrook, met in hetzelfde beeld gevangen Evert Welvaart, voorzitter SAM.

De racedemo was een internationaal evenement. Niet alleen omdat er Duitse vrienden aan deelnamen. Zelfs vanuit het Verenigd Koninkrijk kwamen de rijders overgestoken. Mick Bee en Terry Ives hadden op zaterdag eerst de TT van Basse gereden. Op zondag waren ze present op de Luttenbergring. Zeventiger Mick Bee viel op met zijn Velocette uit het jaar 1939. Zelf zei hij hierover: “Bij de 350cc-rijders moet ik me verontschuldigen dat ik zo’n langzame rijdende chicane was, maar ja, het is een oude fiets waar nauwelijks remmen op zitten! Jullie hebben me allemaal heel voorzichtig ingehaald – en snel! Daarvoor dus bedankt. Als jullie het verdragen kunnen, dan kom ik volgend jaar heel graag terug. Bedankt voor een schitterende demo op de Luttenbergring. Wat een geweldig circuit.”

Zijn maat Terry Ives, een stuk jonger dan hij , had ook een topdag met zijn 250cc Benelli. Iedereen heeft kunnen zien dat hij ging als de brandweer. Terry zei na afloop: “In Engeland schrijf ik artikelen over motoren en motorsport. Het lijkt Terry en mij geweldig om meer Britse vrienden naar jullie evenementen te halen.”

Luttenbergring 2014 © SAM/Festina Lente, Inge van Hesteren

Mick Bee, Terry Ives.

Natuurlijk mogen we Theo Bult zelf niet vergeten, en Wil Hartog, die beiden met veel plezier deelnamen. Hartog: “Hartstikke leuk om hier weer te rijden. Natuurlijk, het is een demo, geen race, maar dat maakt het voor mij juist tot een prettig en ontspannen evenement.”

Vele andere SAM-rijders hebben eveneens een wegracehistorie en kennen het circuit nog uit de jaren zeventig en tachtig. Een feest van herkenning, hoewel voor sommigen hier het rijseizoen eindigde. Allebei de fietsen van Guido de Wit lieten het bijvoorbeeld afweten. “Voor mij is het seizoen afgelopen!” zei hij mismoedig vanaf de bezemwagen. “De ene heeft een vastloper, bij de andere is de versnellingsbak vastgelopen. De uitgaande as is finaal afgebroken. Mijn achterwiel blokkeerde en ik lag ernaast.”

Voor de intussen zeventigjarige Guido een bittere tegenvaller. Dit zou zijn laatste seizoen worden; hij had gehoopt het te kunnen bekronen met een 50cc-kampioenschap. Of dat nu nog lukt is de vraag, met twee kapotte fietsen en een linkerhand in het verband. De concurrentie heeft nog twee demo’s om punten te verzamelen. Kop op, Guido!

Prikkeldraad

Niet alles is verlopen zoals we het zouden willen, maar aan het enthousiasme en inzet van de vrijwilligers, het plezier van de rijders en publiek, of het mooie weer heeft het zeker niet gelegen! Desondanks, één van de coureurs schreef ons na afloop: “Drie minuten voor de aanvang van de training moesten ze nog grit op de baan gooien. Dit werkt voor de rijders irritant. Daarna, in de eerste training gingen ze prikkeldraad verwijderen. Echt, ik ben weggegaan, allemaal ergernis. Bah, de SAM is een organisatie van niks.”

Deze man rijdt slechts incidenteel bij SAM mee. Reden temeer om aan relatieve buitenstaanders te laten zien dat we weten wat we doen. We vinden het daarom echt jammer voor hem en anderen, dat het juist nu niet soepel ging. Dat er grit op de baan gestrooid moest worden, drie minuten vóór de training, komt omdat de Amerikaanse schoolbus die de baco’s naar hun posten reed olie en koelvloeistof bleek te lekken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lange wachttijden af en toe. Hier voor de 750cc-rijders.

Over het halverwege de ochtend wegknippen van het prikkeldraad en wat daarna kwam zegt onze veiligheidsman Tonnie van de Bunte het volgende: “Tja, ik zou zelf het ook niet leuk vinden, dat wachten, maar zoals altijd weten de meesten niet waarom dat nodig is. Het is lastig in te schatten hoelang alles duurt. Soms stuur je de in de fuik opgestelde rijders terug en duurt het maar een paar minuten achteraf; soms kun je wachten bij start en duurt het een half uur en moet je alsnog terug naar het rennerskwartier.

De reden van het wachten was een ongeval, waarbij Franz Heemeijer een vervelende verwonding door het prikkeldraad opliep. Daarna hebben we overal prikkeldraad weggehaald. Dit duurde langer dan we dachten, maar goed, veiligheid is belangrijk en we baalden enorm dat we het zaterdag niet weggehaald hadden. Tja, vorig jaar evenmin weggehaald en niets aan de hand. Volgende keren verwijderen we nu standaard alle prikkeldraad. Dat gaan we ook bij andere demo’s doen. We overwegen zelfs om demo’s te schrappen door dit gebeuren, die van Hierden met name.

In de 500cc had Bernd Küneweg een ernstige valpartij en de ziekenhuisambulance moest komen. De overdracht duurde ongeveer een half uur, daarna is besloten om het af te lassen, de groep 500 stond te wachten bij start en waren daarover ook niet blij, dus tja, wanneer doe je het nu goed?

De SAM en alle vrijwilligers zijn erg druk voor de rijders en balen ook als de dag vervelend verloopt en er weinig rijtijd overblijft. Wij als bestuur uiteraard het meeste, want de rijders gunnen wij de rijtijd en een leuke dag zonder toestanden. Maar de vertragingen ontstaan niet alleen door organisatorische problemen. Vaak mede door de rijders zelf. Ze overschatten hun rijvaardigheid of hebben geen oliedichte machine.”

Bernd Küneweg kon een dag later op eigen gelegenheid weer naar huis rijden, dank zij de goede zorgen van Fire Prevention | First Aid, het Isalaziekenhuis te Zwolle, Louis van Nieuwenhuijse plus echtgenote en Albertus Stik en echtgenote. Hij heeft een stevige hersenschudding en doet het even rustig aan. Later gaf hij in een reactie aan, dat zijn ongeval te wijten was aan een medecoureur, die zijn rijlijn niet had gerespecteerd.

Het SAM-bestuur benadrukt opnieuw, dat deze evenementen demonstraties zijn, geen races. Het afgelopen jaar zijn er relatief teveel ongelukken gebeurd. Het volgend seizoen zal dat zeker gevolgen hebben voor de wijze waarop SAM met de veiligheid zal omgaan. En dat zal zeker negatief uitwerken op het kostenplaatje voor de rijders. Het is niet anders.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wil Hartog op zijn Riemersma Suzuki.

Communicatie

Een ander probleem was de communicatie tussen wedstrijdleiding aan start-finish en de opstelfuik, en met het rennerskwartier. Dit liet te wensen over. De afstand was daar debet aan, maar ook de tekortschietende geluidsinstallatie. Eveneens een verbeterpunt.

Kortom, we kunnen de rijders die niet tevreden zijn geen ongelijk geven, maar we willen met het bovenstaande aantonen dat we alles doen om de demo’s goed te laten verlopen. Op de dag zelf, daarvóór en daarna.

Een opsteker dat baco Eddy Paarhuis ons later schreef: “Wat hebben we het toch getroffen met het weer op de Luttenbergring. Ach, dat het niet altijd op rolletjes loopt heb ik laatst nog meegemaakt in Barneveld. Daar moesten we helaas ook op tijd stoppen met het evenement. De reden daar was het slechte weer.”

2014-09-07 09.38.50uas

Theo Bult ‘doet’ de rijdersbespreking en Evert Welvaart kijkt of het wel goed gaat.

Een verstandig besluit van de HMV daar in Barneveld, lijkt ons. Als de omstandigheden ertoe dwingen, hoeft een evenement niet tot elke prijs doorgang te vinden. Het gaat om demo’s tenslotte.

Kosten

Sommige rijders waren niet blij met de verhouding tussen de kosten en de rijtijd. Een zijspanteam dat normaal gesproken bij de HMV rijdt, betaalde ‘s ochtends tweemaal SAM-donatiebijdrage, tweemaal dagverzekering, eenmaal deelnametarief en eenmaal transponderhuur. Alles samen meer dan honderd euro. Dat is véél voor een dag waarbij de derde rijsessie was uitgevallen. SAM heeft daar zeker begrip voor. Echter, wie kiest voor meer dan eenmalige deelname is slechts een fractie van dat bedrag kwijt. Logisch dat we voorrang verlenen aan de vaste rijders. En de kosten kunnen we goed uitleggen. Dat ongevallen leiden tot vertraging en uiteindelijk annulering is zuur, maar soms niet te voorkomen.

De SAM heeft nu nog drie racedemo’s op de kalender: de 3 Uren van Aalsmeer op zaterdag 13 september, de TT van Aalsmeer op 14 september en de racedemo Oosterwolde op 20 september. Komt allen!

Video

Alex Janssen

 

Gerrit Bekker

 

Raymond Krabbenborg

 

Toddmania

 

7 Comments
  • Marian Heideveld-Borst 12/09/2014

    Gijs, jij hebt weer een mooi verslag gemaakt van deze demo. Zondag een fantastische dag gehad op één van de mooiste banen waar we op mogen rijden. Bedankt alle mensen die dit voor ons, de rijders en het publiek, mogelijk hebben gemaakt. Liever wachten op een veilige baan dan achteraf zeggen hadden we/ze maar!!!!!!!! Met vriendelijke groet, Gert (528)

    Reply Replies
  • Martin Snijder 11/09/2014

    Het was ckr jammer van het aflassen van onze laatste demo, maar ik heb er alle respect voor. En over het inschrijfgeld je mag rijden, ik was ook 100 euro kwijt. Maar de baan maakt alles goed sam bestuur ga zo verder.

    Reply Replies
  • Bort Koelewijn 11/09/2014

    Beste Sam en medewerkers en iedereen die aan dit evenement hebben meegewerkt, BEDANKT… Wij als rijders mogen en moeten blij zijn dat er mensen zijn die dit allemaal doen voor ons. OK er gebeuren soms dingen die wat beter hadden gekund, maar niet alles is altijd te voorzien. Zelf heb ik ook een uur moeten wachten voor aan de start, maar wel voor mijn eigen en jullie veiligheid! Wat als je op je bek gegaan was door een plas olie en met je kop in het prikkeldraad was blijven hangen, dan was ook de organisatie niet goed bezig… Jongens, dat dit kan in Nederland is uitzonderlijk, en mooi dat het kan, laten we daar a.u.b. aan denken.
    Ik hoop dat dit prachtige evenement volgend jaar weer op de agenda staat, maar laten we voorzichtig zijn met onze uitspraken over mensen die druk zijn voor ons en het beste met ons voor hebben.
    Sam en vrijwilligers, nogmaals bedankt… Volgende keer eerst prikkeldraad weghalen…
    Vriendelijke groet, Bort Koelewijn

    Reply Replies
  • Raymond Krabbenborg 11/09/2014

    On-board film opname van de 50-125cc (vanaf de blauwe Yamaha FS1)
    http://youtu.be/23CrL7mQNsc

    Reply Replies
  • Joop van der Have 11/09/2014

    Ik heb een geweldige dag gehad!
    Het lange wachten was wel vervelend, maar minder erg dan de regen vorig jaar.
    En ik had natuurlijk het geluk in de 750 te rijden……………
    Alle zwoegers, die dit mogelijk maakten, superbedankt!

    Reply Replies
  • Erik Cox 11/09/2014

    Ik ben het met je eens dat niet alles vlekkeloos verliep maar jongen, wat heb ik genoten. Wat een superbaan!
    Jammer dat er enkele ongevallen waren m.n. voor Berndt was het zuur. Zonder in te gaan op het feit dat Berndt “er langs lag” gaat het redelijk met hem. Wat duizelig en nog pissig over “hoe” het gebeurde, komt wel weer goed. Dat er enkele Demo’s uitvielen is niet leuk maar wel te verklaren. Ik rijd liever op een veilige baan, geen risico’s nemen. Als daarom een Demo wordt ingekort of afgeblazen dan is dat zo. In mijn optiek kan dat ook niet anders.

    Kortom, Mart en ik hebben een geweldig weekeinde gehad. Zaterdag Basse, een snelle baan. Met als kers op de slagroom zondag de Luttenbergring. Nou ja snel, met een 40 pk ben je niet zo snel. Maar het genieten, ervaren en met de gemeenschappelijke hobby is het rijden pur sang. Neem daar bij de betrouwbaarheid van de MvW Honda en je kunt de hele winter nagenieten van de verhalen en de foto’s om in mei 2015 weer paraat te staan voor de eerste SAM Demo. Kijk er nu al naar uit.

    Met dank aan allen die het Demo rijden mogelijk maken.

    Erik Cox

    Reply Replies
  • Edwin Jager 11/09/2014

    Mooi geschreven !!!!! (y)

    Reply Replies

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>