Corona-circuitdag Midlandcircuit

LELYSTAD – De coronamaatregelen hadden de motorliefhebber gedwongen tot een lange winter en een lang voorjaar zonder hun favoriete sport. Vanaf 1 juni liet de regering de lockdown-maatregelen echter een beetje vieren. Een week later al reden bij SAM aangesloten coureurs hun eerste circuitrondes. Het was mogelijk dankzij de bereidwilligheid van Fred Vowinkel, de beheerder van het Midlandcircuit. Deze zondag was bovendien de eerste rijgelegenheid dit jaar waarop je kon trainen met je classic racer. Het was te merken aan de gretigheid van de deelnemers.

Soms nat, meestal droog. (Foto’s: Gijs van Hesteren)

Wekenlang had de zon zinderend geschenen boven de langzaam uitdrogende IJsselmeerpolders, maar uitgerekend op ‘onze’ zondag was het wisselvallig. Vanwege de Covid-19-maatregelen hadden allen zich van te voren digitaal aangemeld en de betalingen waren verlopen via de bank. Geen uitwisseling van kasgeld, papieren formulieren en virussen op het circuit. Vanwege deze voorafmelding en -betaling had ‘s ochtends zo goed als niemand bij het bekijken van buienradar gezegd: ‘Ik blijf toch maar thuis.’ Gelukkig maar, want er was plenty rijtijd voor iedereen: zes sessies per groep en vrij rijden aan het einde van de dag. Van tijd tot tijd regende de baan nat, maar de junizon was sterk. Na de buitjes was het asfalt binnen een kwartier weer droog.

Maximaal 100 mensen

De jongens met de 50 tot 125 cc’tjes van Black Mamba Racing waren met velen, evenals die van het Midlife Crisis Racing Team. Tezamen reden ruim 45 deelnemers hun trainingsrondjes. Meer mocht niet. Samenscholingen van meer dan honderd mensen zijn voorlopig immers nog niet toegestaan…

Anton Bouwman, zijn vader en de Moriwaki 50cc.

Een voorbeeld van een 50cc-coureur – die overigens niet bij de BMR-groep hoorde – was Anton Bouwman. “Mijn vader en ik heb deze Moriwaki-Derbi-special eigenlijk gebouwd voor de Freetech-competitite. Die is voor 2020 afgelast. Daarom zijn we blij dat we op het Midlandcircuit terecht kunnen. We zouden wel vaker willen rijden bij de SAM, maar onze machine is te modern voor de reguliere racedemo’s. Als we ook Freetech willen rijden moeten we nu eenmaal keuzes maken.”

De lange winter had de sleutelaars alle tijd gegeven om met een mooie en goede machine voor de dag te komen. Technische keurders Arie Middelkoop en Cor Smal waren complimenteus. “Het niveau van de motoren hier is echt heel goed. We kunnen zien dat men weet waar men op moet letten. Dat was in de beginjaren van de SAM nog wel eens anders.”

Aan het einde van de dag vrij rijden.

Opmerkingen en ervaringen

EVO-rijder Frank Kreuwel had toch een opmerking, naar aanleiding van de buien die af en toe vanuit donkere wolken neerkletterden. “Waarom zouden we het reglement niet aanpassen en alsnog regenbanden toestaan? Zoveel kosten die niet en ze bevorderen de veiligheid enorm.”
Ooit was een verbod op dergelijke banden in het reglement terechtgekomen, hoofdzakelijk om het kostenplaatje beheersbaar te houden. Een mooi onderwerp voor de agenda van de najaarsvergadering.

Johan Emmers van Black Mamba schreef na afloop of Facebook: “Ondanks dat de weergoden ons niet gunstig gestemd waren een prachtige dag gehad op de SAM circuitdag op het Midland Circuit te Lelystad. Het Midlandcircuit is een technisch circuit. Ideaal om “het” gevoel weer terug te krijgen en om de nieuwe motor aan de tand te voelen. Een gebroken schakelpook en een carburateur die maar bleef overlopen mochten de pret niet drukken. Nog wel wat werk aan de winkel. Met name de koeling zal een probleem blijken te zijn als het warmer gaat worden. Ondanks de 6 plaats koppeling blijft die maar slippen. Ook dat verdiend aandacht…

Black Mamba Racing.

De Bidalot setup deed het voortreffelijk. Prachtig als je met een 96 cc de kracht hebt om 250/350 cc machines bij te houden. Moest in het begin wel wat wennen aan het surplus wat je aan vermogen beschikbaar hebt maar richting het einde van de dag er behoorlijk aan gewend geraakt :)…
Na afloop regende het complimenten voor de collegialiteit tussen de rijders onderling, het circuit, de organisatie. Moe maar voldaan naar huis. Het initiatief is voor herhaling vatbaar.”
Johan publiceerde tevens een video.

De SAM dankt voor deze dag mede haar sponsoren Cees van der Starre, Frank Kreuwel, Harry Bouwman. Er zijn er meer, maar dit jaar gaan we aan onze ondersteuners nog speciale aandacht besteden.

De gehele dag stond wedstrijdleider Richard Borrenbergs op zijn voeten, om de sessies in goede banen te leiden.

Fuikmeester Leo Mennen hield met gestrengheid de situatie in het rennerskwartier in de gaten. Verder dank aan baco-vrijwilligers Theo Rosendal, Bas de Bruin en Gijs van Hesteren junior, en aan de keurmeesters Arie Middelkoop en Cor Smal.

 

3 Comments
  • Marion Struijk June 9, 2020

    Bedankt voor iedereen die deze dag heeft mogelijk gemaakt. Bert en ik hebben genoten.

    Reply Replies
  • Pieter Evers June 8, 2020

    Top geweest, heel fijn en relaxed. Allemaal leuke mensen.

    Reply Replies
  • Harrie van Erp June 7, 2020

    Iedereen nog bedankt voor de leuke dag.
    extra dank voor de organisatie,om het mogelijk maken

    groeten Harrie

    Reply Replies

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>