ERMELO – Begin juni stroomde het publiek massaal toe naar de Classic Races in De Horst, vlakbij Ermelo. Het was voor de vierde maal – en voor de tweede maal in samenwerking met de SAM – dat de Ermerlo’er Bert van den Hoorn dit evenement organiseerde. Het was de tweede wedstrijd voor de door Kees van der Starre gesponsorde Startwincup (De eerste was Hierden en de derde wordt Oosterwolde, begin oktober).
Verslag: Gijs van Hesteren
Alle foto’s: Bert Last
De twee zijklep-Harley’s van Gert Jan (#36) en Erik Bouw (#32).
Het circuit van Ermelo bevindt zich in de buurtschap Horst. Organisator Bert van den Hoorn organiseerde er voorheen een aantal demo’s samen met de HMV. Hij besloot na enkele demoloze jaren toch de handschoen weer op te pakken. Op verzoek van de gemeentewerf – die bevindt zich aan het parcours – begonnen de wedstrijden om één uur ‘s middags, en ze duurden tot negen uur in de avond.
Zoals vorig jaar hadden Bert en zijn ploeg het evenement strak in de hand. Aan alles hadden zij gedacht: een ruim rennerskwartier, overnachtingsmogelijkheid op vrijdagavond, koffie, kroketten en lunchpakketten voor de baco’s, strobalen en dranghekken, twee omroepers en een prima geluidsinstallatie.
Net als vorig jaar nam een clubje plaatselijke helden deel aan de racedemo’s. Zo was Tonny van Wilgenburg er met zijn Honda replica’s. Zelf reed hij op zijn 250cc. Ed van Nieuwenhuizen, ook al zijn hele leven op een racemotor, leende een 500cc Honda van Tonny met twee andere Wilgenburg-Honda’s reden de coureurs Born en Roordink. Vanaf dit jaar let de SAM wat strenger op de decibellen en daardoor kreeg Tonny net als in Hierden weer commentaar op het uitlaatgeluid van zijn fietsen. “Ja, ik vind het een mooi geluid, het publiek ook, maar als het echt niet meer mag ga ik er wat aan doen. Door familieomstandigheden was ik er voor vandaag niet aan toegekomen.”
Nick van Nieuwenhuizen met de Yamaha XS650 van raceteam Motorline.
Een andere bekende motorman uit de omgeving was Nick van Nieuwenhuizen. Hij reed op de Yamaha XS650 van het Ermelose raceteam Motorline. Normaal gesproken rijdt hij met modern materiaal, maar hij kon goed meekomen tussen de klassieke motoren. Bijzonder opvallend waren de twee Harley-Davidsons, waarmee de broers Gert Jan en Erik Bouw uit Harderwijk de baan op gingen. Volgens hen de enige twee zijklep-Harley’s in Europa waarmee nog wordt geracet.
En natuurlijk Albert van Winkoop, die praktisch bovenop het circuit woont. Albert heeft zichzelf ruimschoots bewezen in de motorsport, ook met modern spul. Aan remmen voor bochten doet hij niet. Hij kreeg zelfs een standje, wegens binnendoor inhalen in de bochten. Dat mag niet bij demo’s. Maar het wedstrijdbloed kookte nu eenmaal bij Albert.
Tijdens de demo in Ermelo riep het bestuur van de SAM de coureurs en donateurs bijeen. Het ging over de situatie die was ontstaan naar aanleiding van facebookberichten vanuit onze vrienden van de BOT. Wij, het bestuur van de SAM, hadden weinig zin om ook weer via Facebook te reageren. Dat zou alleen maar tot welles-nietes leiden. Vandaar de mondelinge toelichting. Op de inhoud van onze reactie gaan we nu verder niet publiekelijk in. Wie er prijs op: onze toelichting kan je opvragen bij sam.wedstrijdsecretariaat@gmail.com.
Wel gaan we in op het verloop van de rijdersbespreking. Om een lang verhaal kort te maken, we vroegen aan onze coureurs of het volgens hen zin had om door te gaan met de SAM. Geloofden ze in ons, vertrouwden ze ons, wilden ze ons helpen?
De reacties waren hartverwarmend. Applaus, schouderklopjes en de oproep om vooral niet te stoppen met de SAM. Wij deden ook een oproep. “We kunnen het niet alleen. We hebben steun en hulp nodig, mensen!” We hebben goede hoop dat dit gaat lukken.
Kortom, dit was een geslaagde dag, met een goede rijdersopkomst, spectaculaire motoren, veel publiek, enthousiaste omwonenden, mooi weer en zonder vervelende incidenten. Natuurlijk danken we met nadruk bert van den Hoorn, zijn vrijwilligers, alle sponsoren, en natuurlijk de SAM-officials, waaronder Franz Heemeijer, die net als in Oss de hele dag op zijn benen stond als wedstrijdleider.
Onno de Bruijn en Eric de Rover met de BSA-zijspancombinatie.
Ermelo van Nu over de wedstrijden
Op de Facebookpagina van Black Mamba racing schreef Johan Emmers een verslag van de 50-125-wedstrijden. Op de SAM-site mochten we dit verhaal overnemen.
Elwin Moes in de problemen met zijn EVO-Aprilia. Op Facebook schrijft hij later: “Blijkt dat de tandwielen voor de aandrijving van de waterpomp kapot zijn gegaan en daardoor heb ik de tweede manche zonder koeling gereden. Dat hield ie natuurlijk niet langer dan 1,5 rondje vol.”
Een aantal deelnemers staat niet vermeld in de resultaten. Zij hebben gereden zonder transponder. Dat is zoals bekend niet eerlijk tegenover degenen die dat wél doen, het is ook niet in overeenstemming met het tijdens de wintervergadering gemaakte besluit.
Eén van de snelste mannen van de dag: Michael Hofman in de EVO-klasse.
Een geconcentreerde Klaas de Blok en Tamara de Vos met hun Honda CB750-zijspan.
Wéér pech voor Ezra Brouwer.
Leo de Waard.
Eip Bakker.
Problemen voor de Honda van Klaas de Blok en Tamara de Vos.
Elwin Moes.
Leen de Heer.
Ad Roeffen.
Nico Rijkhoff.
Bert Struijk.
Gert Jan Boers.
Leen Hitzert.
Dick Bastiaan, achtervolgd door Jan Borst en Hilco Schottert.
Hilco Schottert.
Reyn van Hemel 20/06/2018
Een prachtig verslag van een prachtige demo racedag. Graag zou ik in contact komen met dhr. Bert Last ( fotograaf ) om te bezien of er fotos beschikbaar zijn. Groet Reyn van Hemel.
Replies