De rijder, Paul Ellerman, en zijn motor!

Graag wil ik me voorstellen mijn naam is Paul Ellermann ben 65 jaar en werk momenteel nog 3 dagen in de week Kortom veel vrije tijd en nog veel meer in het verschiet. Tijd dus voor motoren.  Een liefde die ik al heb vanaf jonge leeftijd. Vanaf mijn 18de altijd motoren gehad van Enduro KTM naar toer CB750 buikschuivers fireblade en Sp1  nu uiteindelijk bij een naked  Yamaha MT01 terecht te komen. Tussendoor is er ook nog gecrossed en een paar jaar circuit dagen gereden met een Aprilia rsv zie foto. Hiermee een paar keer de Ducati clubrace gereden.  Hier in 2012 mee gestopt. Ik zit in een vriendengroep  waar ook Hans reuvers toe behoort. Ongeveer het zelfde verhaal . Het circuit rijden bleef ons altijd lonken en zodoende kwamen we bij het classic racen terecht en we zijn gewoon begonnen met een kist met onderdelen als basis. Hans een cb500f en ik een cb350 k twin. Normaliter kun je spieken of vragen stellen door evenementen te bezoeken maar door corona 2019 ging dit niet. Dus met Google en YouTube in de hand gewoon beginnen.het is geen detail getrouwe replica geworden maar gewoon een fiets die tijdsgelijk is en mee mag doen bij de SAM en evt CRT. De motor kwam gereed in 2021 en kon me nog inschrijven voor de Luttenberg ring. Dit waren  voor mij de eerste meters op de 350 , beetje onwennig maar het ging boven verwachting goed. Dus dol enthousiast in 2022 lid geworden bij de SAM en ook nog eens  geaccepteerd door de CRT.Hans kreeg in loop van 2022 zijn fiets ook klaar. Ook dolenthousiast. Met name de sfeer onderling is erg aanstekelijk.We hebben beide veel onderdelen verzameld en dus ook veel spullen over ,daarom besloten onderdelen te ruilen . Zogezegd zo gedaan.We gaan dus nog een fiets bouwen. Ik een cb500 en Hans een cb250k ( 95 % gelijk aan cb350).

 Aanpassingen aan de 350:

1 alle naden met Tig doorgelast en versteviging plaatjes gezet

2 achterschokbrekers vervangen door een Koni  van 340mm ,deze gereviseerd en geplaatst. Machine  staat hierdoor meer op zijn neus en zal gemakkelijker de bocht in te sturen zijn.

3 Hierdoor moest de offset van de kroonplaat kleiner worden  dit was origineel 60 mm en daarom is er een kroonplaat van een cb550 ingezet met offset 45mm. De balhoofd pen van de 350 eruit geperst en weer gemonteerd in de nieuwe 550  kroonplaat.

4 stuurdemper erop. Geen foto.

5 frame versteviging net boven het scharnierpunt  van de achterbrug in het frame gelast.

6 achterbrug stijver gemaakt door trelliewerk erop te lassen.

7 ik had oorspronkelijk een polyester tank maar die begon te lekken.

Daarom maar weer gegoogled en besloten een poging te wagen om een aluminium tank te maken. Apparatuur om aluminium te lassen heb ik . En al met al redelijk gelukt.

Zit wel iets glans verschil in tussen het plaatmateriaal en de las waar ik nog geen antwoord voor heb.

8 zitje uit aluminium geklopt

9 uitlaat zelf gemaakt van voor tot achter.

10 startmotor eruit en startkoppeling verwijdert afdichtingsprop er weer in.

11 Dynamo eruit en een total loss ontsteking gemonteerd van Tytronic mechanische vervroeger  blijft zitten.

12 Akkubakje gemaakt voor de batterij waar je een volledige dag op kan rijden.

13 klep zittingen geslepen en in en uitlaat kanalen naden en overgangen  ge√ęgaliseerd.

14 nokkenas ketting vervangen.

15 Nieuwe rollen gemaakt voor de nokkenas ketting spanner

16 4ls Honda gp replica naaf en 18 ” Morad hoogschouder velgen besteld en laten inspaken 

17 beugels en gewei gemaakt om kuip te kunnen monteren.

18 spatbordje en kuipwerk spuiten en gemonteerd

19 aluminium koppelings deksel aangepast voor aansluiting oliekoeler. Er niet opgezet hoorde nl. Dat dit niet mag bij crt en daar ben ik ook gaan rijden.

20 olieaftapplug gemaakt met beluchting.

de racer kwam net op tijd af voor de Luttenberg ring in 2021. Bij de eerste meters gevoel krijgen voor het ding. En dat ging boven verwachting.In 2022 lid geworden van de SAM en CRT. En veel kunnen rijden. En leuke contacten erbij gekregen. Dus dat smaakt naar meer.
Al met al veel geleerd en veel onderdelen verzameld van een cb 350 en ook cb250 ( praktisch identieke machines) . Hans had veel onderdelen van een cb500/cb550 bij elkaar gesprokkeld .  Dus voor dit jaar hebben we onderdelen met elkaar geruild en nu bouwt Hans een Cb 250 en ga ik een cb500. Kunnen veel info uitwisselen.Wij zijn beide geen ervaren monteurs maar willen wel graag leren dus opbouwende kritiek of tips zijn  van harte welkom.
Hopelijk weet je nu iets meer over mij en als je nog vragen hebt mag je ze gerust stellen. Ik zal de website in de gaten houden,want ik heb al veel leuke dingen gezien!!

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>