Dit zijn de dagen van nieuwjaarsborrels en nieuwjaarstoespraken. Aan borrels doen we niet bij de SAM en de voorjaarsvergadering komt pas op 28 maart (houd die datum alvast vrij). Toch wordt er iets verwacht van een clubvoorzitter en daarom doe ik mijn toespraak schriftelijk. Natuurlijk begin ik met jullie een mooi motorjaar toe te wensen, mede namens alle bestuursleden, officials en vrijwilligers.
De inschrijvingen voor evenementen in 2020 zijn intussen geopend. Ondanks verwoede pogingen hebben we maar vier racedemo’s dit jaar. Gelukkig wel een extra circuitdag. Jammer genoeg hebben de organisatoren van twee van onze demo’s besloten dat ze voortaan ouder racemateriaal wilden laten zien. Ermelo wendde zich tot de HMV, waar men met niet-Japanse machines met bouwjaar tot 1968 rijdt, Dodewaard stapte over naar CRT, waar ‘Japanners’ wel mogen rijden, zolang ze gebouwd zijn vóór eind 1972 en voorzien zijn van trommelremmen. Een en ander in goed overleg, maar we hebben het niet verdiend, vinden we. We hebben beide evenementen altijd met veel inzet en plezier helpen neerzetten. Natuurlijk hebben we er begrip voor, maar hiermee wordt de liefhebbers en berijders van nieuwer materiaal echt te kort gedaan.
We hebben ontdekt dat het gemakkelijker is om evenementen kwijt te raken dan ze binnen te halen. Zeker nu diverse organisatoren overwegen over te stappen op het ‘Luttenbergmodel’. Daar stonden half oktober immers bijna driehonderd rijders aan de start, ondanks uitermate beroerd weer. De organisatie zette het evenement neer zónder verbinding met één van de democlubs. Het zijn er dan ook nogal veel tegenwoordig – de HMV, het CRT, de SAM, de RMM, de BOT en dan nog rijderscollectieven als Black Mamba’s, Kostwindergroep, Midlife Crisis Racing Team en alles wat ik nog vergeet.
Of dat model voldoende garanties zal bieden op grote deelnemersaantallen kan je je echter afvragen. Het Luttenbergeffect was hoofdzakelijk te danken aan de legendarische status van het circuit. Met een bedrijventerreintje of een paar plattelandsweggetjes zal je daar niet op bij voorbaat op kunnen vertrouwen.
En áls het werkelijk die kant op gaat, dan moet je wél zorgen dat je de versnippering die in Nederland altijd op de loer ligt niet nog verder vergroot. Straks hebben we ineens per evenement verschillende reglementen, verzekeringen en veiligheidsvoorzieningen. Dat lijkt ons niet de beste weg naar toekomstig succes voor de klassieke motorsport. Misschien kan motorbond MON hier een overkoepeling aan geven?
De filosofie van de SAM als stichting voor ‘Aanvullende Motorsport’ is altijd geweest: we zorgen voor evenementen die een ander niet zou organiseren, waar groepen coureurs rijden die anders niet aan bod komen. Daar heb ik gedurende de tien jaren dat de SAM nu als demo-organisatie actief is hartstochtelijk aan meegewerkt. In die jaren hebben we de aandacht weten te vestigen op de machines van de jaren zeventig en tachtig. Hierdoor kwamen er meer en meer evenementen voor hen. Misschien is het aanvullende werk voltooid? Zeker als de organisatoren dat niet meer zien zitten, of als die rijders niet meer komen. De tijd zal het leren.
Gijs van Hesteren
Voorzitter SAM
Siggi Rohrbach 21/01/2020
Hallo ich möchte bei allen Klasik Rac von Sam 2020 wieder teilnehmen mit meiner Yamaha 350 Baujahr 1984 Startnummer 369 viele Grüsse Siggi Rohrbach
RepliesJohn beumer 14/01/2020
Nieuwjaars gedachte op Schrift van Gijs.
RepliesDe wens is de vader van de gedachte.
Het is al jaren roeien met de riemen die je hebt. Verwondering en bewondering voor de doorzetters bij de SAM.
Aan het begin van het seizoen is iedereen een winnaar en zitten ze vol met plannen…gelijk ondergetekende. Maar dan komen de tegenvallers, financieel of medisch . Maar daar kan een organisator niet op draaien. En de rijder heeft daar geen boodschap aan. Die kunnen rijden bij diverse organisatoren. De SAM is altijd meegaand geweest in toelatingsbeleid en toch lopen er mensen weg. Juist daarom roep ik rijders op met name in te schrijven bij de organisatoren die samen met de SAM iets organiseren.
De beste wensen voor bestuur en rijders….ook langs de lijn kun je genieten van motorsport