Geplaatst op 8 juli 2013
‘De Grote Prijs van Oostendorp’, zo noemde een commentator de 2013-editie van de SAM-demo van Elburg. De ereprijzen zelf leken achteraf aan de kleine kant, maar het kijk- en rijplezier voor iedereen was er niet minder om. Vorig jaar kenmerkte de Elburgdemo zich door een onwerkelijk aantal olie-incidenten, met de daarbij behorende vertragingen in het dagprogramma. Dit keer hadden de rijders de oliedichtheid van hun motoren duidelijk beter onder controle. En net als in 2012 was de organisatie door Spijkrijders en SAM een goed geoliede (en lekdichte) machine. Spijtig: een aantal incidenten leverde materiële schade op en vooral voor enkele rijders een pijnlijke herinnering.
Start 250cc-klasse.
Laten we bij het begin beginnen. Warm, later zelfs heet weer. Goed bezette raceklassen, waaronder veel zijspannen. Een verrassingsoptreden voor Piet Kramer, die had aangekondigd pas te Soerendonk weer te verschijnen. Gelegenheidsbakkenist was Dick Beets, die halverwege de dag in de 750cc-klasse zijn BSA B33 parkeerde onder de blinderingshekken. Alleen het kontje stak er nog onderuit, stelde uw verslaggever met eigen ogen vast tijdens het voorbijrijden. “Is gebeurd, klaar. Niet meer over hebben!” verklaarde Dick desgevraagd.
We houden het hier even op de grappige pechgevalletjes. Vaak hadden die te maken met de brandstoftoevoer. Suzukirijder Erwin Moes vergat zijn benzinekraan te openen. De Duitse rookie Thomas Gaßmann kwam met zijn 250cc Suzuki 250cc X7 helemaal zonder benzine tot stilstand in de laatste ronde. En Rudi de Wit merkte pas na veel gepruts dat de chokekabel van de Suzuki driecilinder ergens klem zat.
Door het warme weer en de stevige rempunten rondom de baan waren ook de remmen aan de beurt. De Honda CB500F viercilinder van Bernd Küneweg, teammaat van Thomas, kreeg last van ‘weke remmen’, die uiteindelijk zelfs bleven aanlopen. Einde wedstrijd. De CB350 van Arnaud van Kuijk had helemaal geen remdruk meer, gelukkig bij die enige bocht met voldoende uitloop. Zoveel geluk had het zijspanduo Peter de Wit – Helma de Vos niet. “De BMW van Joop Berghorst zat me op de hielen, daardoor heb ik te lang gewacht met remmen,” aldus Peter. De uitloopruimte aan het einde van het langste rechte eind bestond uit een afstapje naar een modderig moeras. De twee wisten nog nét droge voeten te houden. “Dat is Pa weer,” hoorden we van zoon Rudi. Nieuwkomer in de racewereld Helma de Vos was noordelijk laconiek. “Hebben we dit ook een keer meegemaakt!”
Thomas en Andreas werkend aan de CB500F.
Adrie van Mil was óók laconiek, over de kinderziekten van zijn 50cc-racer. Beide remmen sloegen steeds weer vast. “Geeft niet,” vertelde Adrie, “De motor loopt als een speer. Dat met die remmen lossen we wel weer op. Zelf moet ik ook behoorlijk wennen. Ik heb maar weinig tweewielerervaring en zelfs geen motorrijbewijs. Niet dat ervaring lijkt te helpen, als ik kijk naar degenen die er vandaag al vanaf zijn gevallen!”
Och, bij de meesten ging alles naar wens. “Alleen maar linkerbochten hier, maar toch een leuke baan,” vernamen we onder andere van 750-rijders Otto Koeter, Ted Haanappel en Harry Althof. “De rechterkant van de banden is totaal niet gebruikt. Laten we de SAM vragen om bij de volgende demo in Soerendonk in ieder geval rechtsom te rijden!”, wist Hans Bataille er nog aan toe te voegen. Alle gekheid op een stokje, Hans was dik tevreden met zijn eigen rijprestaties. “De Laverda wilde bij de vorige demo’s eigenlijk het liefste rechtdoor. Daarom heb ik hem nu achter een centimeter of vijf hoger gezet. Wat een verschil! Ik ben in de tweede manche expres achteraan gestart om te kijken wie ik bij kon houden. De hele manche ben ik achter Gijs blijven hangen.”
Gijs van Hesteren, uw verslaggever, kon beamen dat het goed ging bij Hans. In de eerste manche was het andersom. “Met het 650cc-blok dat ik dit jaar gebruik heb ik een stuk minder vermogen en koppel dan vorig jaar met de 750cc-versie. De toch al gewichtige XS is zo’n beetje de langzaamste geworden in dit rijdersveld. Hans kon ik altijd wel voor blijven, maar dat is voorbij, nu hij het sturen met de Laverda onder controle krijgt!”
John Hersevoort was ook dik tevreden. Hij hield niet op met grijnzen. “Ik heb een nieuw blok in mijn Egli-CB750, waardoor de machine nu écht een racer is geworden. Maar belangrijker is, dat ik mijn zelfvertrouwen terug heb, na de ongevalletjes van vorig seizoen. Ik heb weer plezier in het demorijden!”
De Duitse nieuwkomers Bernd Küneweg en Thomas Gaßmann kwamen al voorbij in dit verslag. Voor beiden was het al enkele tientallen jaren geleden, dat zij op een circuit reden. Met name Thomas had een wedstrijdverleden in het Duitse kampioenschap. Het beviel hen uitstekend bij de SAM in Elburg. “Vielen Dank für die Gastfreundschaft und bis in Itterbeck!”, riepen zij ten afscheid.
Ronnie Schäffer (een Nederlander…) reed ook voor het eerst mee, via de RD350-club van Coeno van Houten. “Probeer het nou gewoon een keer,” had Coeno hem gezegd, “Je kunt het altijd laten bij die ene keer en als je het leuk vindt kom je de volgende keer weer.”
Ronnie had er geen spijt van. “Wat is dit een gemoedelijk, gezellig evenement. Ik geniet er elke minuut van.”
Nogal opvallend was de voor het eerst deelnemende 500cc Honda zescilinderreplica van Roel van Spijker. Roel had een viercilinderblok aan beide zijden voorzien van dummycilinders, carburateurs en uitlaten. Het geheel zag er prachtig uit en aan de decibellen te horen leken het wel echt zes pitten. In de laatste manche kwam Roel bij de laatste bocht voor start-finish op zanderig asfalt terecht, waardoor hij in het gras ging liggen. “Wat er gebeurde weet ik ook niet. Het ging zo lekker, ineens gleed ik weg!” Gelukkig alleen krassen op de kuip en op het ego.
Een iets minder goed aflopend incident vond plaats in de tweede manche 350cc. Op een ander punt van de baan was een rijder naast de baan terecht gekomen. Na geel werd rondom het circuit in opdracht van de wedstrijdleider de rode vlag getoond (stopzetting wedstrijd). Gerrit Butter had de vlag van de baco echter niet opgemerkt, waarschijnlijk omdat anderen zijn blikveld afdekten. Die hadden de rode vlag wél gezien, waardoor zij een stuk langzamer waren gaan rijden. Gerrit reed daardoor met groot snelheidsverschil in op voorligger Gert Moes. Met name voor eerstgenoemde betekende dat veel materiële schade en pijnlijke lichamelijke gevolgen. “Hij hield die vlag bijna stil. Als de baancommissaris wat harder had gevlagd had ik het wel gezien!” zei Butter bij vertrek richting checkup bij de dokterspost. Alle anderen hadden de vlag wél gezien, dat was juist het probleem. Uit video-opnamen bleek later dat er weliswaar niet zeer enthousiast, maar wel duidelijk gevlagd was. Volgens de meeste ooggetuigen was het domweg een vervelend ‘race accident’.
Een dag later heeft SAM contact gehad met Gerrit Butter. Het ging beter met hem, wel had hij meer last gekregen van een oude spierverrekking in zijn been. Zijn eigen fysiotherapeut zou dat wel weer in orde krijgen. Hij vond het bijzonder vervelend voor Gert Moes, wiens motor eveneens total loss was. Als het aan Gerrit lag zou hij alles doen wat in zijn vermogen lag om de motor van Gert weer op te bouwen.
Iedereen wenst Gerrit veel beterschap en we hopen hem snel weer te kunnen begroeten bij een SAM-demo. En Gert succes met zijn motor.
Rodevlagsituatie Elburg 2013. Een screenshot uit de videopname van de achteruitcamera op de motor van Gert Moes. Met dank aan Remco Moes.
Gert Moes en Gerrit Butter, direct na de harde klap.
Ook Arnold Broekhuizen kwam er niet zonder kleerscheuren van af. Hij had een gebroken sleutelbeen, volgens zijn eigen zeggen komt ook dat wel weer goed. Hij was er nogal laconiek over, zijn vader Hans Broekhuizen had twee weken terug bij een demo van een andere organisatie eveneens zijn sleutelbeen gebroken.
“Welkom bij de club, dat heb je dan ook meegemaakt,” zei ziekenbezoekster Riet W. “Ach,” zei Arnold, “dit wilde ik het liefst maar bij één keer houden!”
Een derde slachtoffer was Jan Borst, rijnummer 214. Zijn schoonzoon Gert Heideveld schreef ons enkele dagen later: “In je verslag miste ik het ongeval van mijn schoonvader in de 250 cc. Hij is na zijn val afgevoerd naar het ziekenhuis met vier gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en een gebroken schouderblad. Als alles mee zit komt hij voor het weekend weer uit het ziekenhuis om thuis verder te herstellen.”
Jan ligt nu nog in het ziekenhuis en is blij met een kaartje. Stuur dat naar Zevenhuizen 22, 8051 VP Hattem.
Tot slot natuurlijk nog een chaotische prijsuitreiking, met twee missen, wisselen van erebekers en een biertje voor de dorst. Samenvattend: ondanks enkele incidenten voor bijna iedereen een geslaagd evenement, zeker voor de lokale organisator, de Spijkrijders, maar ook voor SAM en (bijna) alle deelnemers.
Prijswinnaars 250cc-klasse.
Geklasseerd zijn de deelnemers met een transponder. Wijzigingen voorbehouden. |
|||
Klassering | rijnummer | naam | straftijd in seconden |
50cc | |||
1 | 18 | Cees Eikelenboom | 00:13:543 |
2 | 57 | Cor Danenberg | 00:15:409 |
125cc | |||
1 | 147 | Richard Colet | 00:15.201 |
2 | 111 | Mart van Wetten | 00:15.446 |
3 | 131 | Leo de Groot | 00:23.600 |
250cc | |||
1 | 290 | Peter vd Heyden | 00:13.936 |
2 | 291 | Martin Eijbersen | 00:20.355 |
3 | 286 | Gerrit Bekker | 00:20.805 |
DNF | |||
266 | Johan Scholtus | 00:12.166 | |
350cc | |||
1 | 306 | Tamara de Vos | 00:18.411 |
2 | 374 | Dick Bartels | 00:18.914 |
3 | 368 | Alex Janssen | 00:25.422 |
4 | 310 | Hennie vd Lagemaat | 00:25.501 |
5 | 358 | Frans Heemeijer | 00:27.699 |
6 | 384 | Mark de Vink | 00:31.088 |
7 | 359 | Coeno van Houten | 21:04.366 |
DNF | |||
317 | Gert Moes | 00:02.464 | |
318 | Gerrit Butter | 00:04.122 | |
500cc | |||
1 | 558 | Dieter Weber | 00:27.360 |
2 | 513 | Harry Althof | 00:27.833 |
3 | 547 | Ton van Kruiningen | 00:32.910 |
4 | 545 | Wido de Vries | 00:40.936 |
5 | 512 | Erwin Moes | 00:59.268 |
DNF | |||
546 | Bert Struyk (geen transpondersignaal) | 00:02.599 | |
555 | Ted Haanappel | 11:36.438 | |
750cc | |||
1 | 733 | Arie Middelkoop | 00:21.244 |
2 | 729 | Gerry Hemsens | 00:23.475 |
3 | 791 | Gijs van Hesteren | 00:24.830 |
4 | 755 | Ten Haanappel | 00:24.992 |
5 | 746 | Geert Klaassens | 00:25.311 |
6 | 713 | Harry Althof | 00:25.840 |
7 | 712 | George Muis | 00:25.863 |
8 | 736 | Dick Nanninga | 00:26.108 |
9 | 703 | Hans Bataille | 00:26.869 |
10 | 718 | John Hersevoort | 00:27.208 |
11 | 775 | Joop van der Have | 00:30.034 |
12 | 739 | Henk van de Berg | 00:33.572 |
Zijspan | |||
1 | 114 | Piet Kramer/Dick Beets | 00:16.107 |
2 | 18 | Onno de Bruijn/Gert Jan Nottelman | 00:23.106 |
3 | 25 | Marcel Merkx/Tamara de Vos | 00:23.954 |
4 | 58 | Rudi de Wit/Lindsay Heijink | 00:26.242 |
5 | 135 | Hans Dieter Ventur/Evert Verhaaf sr | 00:35.214 |
Aanvankelijk stond de combinatie Peter De Wit/Helma de Vos genoteerd als winnaar. Zij hebben echter de tweede manche niet uitgereden; daarmee vervalt hun aanspraak op klassering. De portofoon in de tijdwaarnemingscaravan heeft af en toe niet goed gewerkt. Daarom heeft men daar niet meegekregen dat het Suzuki-span van De Wit de greppel in dook, zoals later te zien was in de video van Gendt in Beeld. Excuses aan De Wit/De Vos en felicitaties voor Kramer/Beets!
SAM-fotoalbum Elburg 2013 voor meer afbeeldingen door Inge van Hesteren.
https://picasaweb.google.com/115764053896138098318/ClassicDemoElburg2013Deel1#
https://picasaweb.google.com/115764053896138098318/ClassicDemoElburg2013Deel2#
http://www.pbase.com/z900/image/151220501/original
http://www.pbase.com/z900/image/151220501/original
https://picasaweb.google.com/107958372113125096234/6Juli2013ClassicRacesElburg
Demo 2: http://www.youtube.com/watch?v=KhD-WfbSjDY
Rearcam video: http://www.youtube.com/watch?v=XcjhyRd9d2o
Zijspannen 2e manche, gefilmd vanaf het BMW-span van Joop Berghorst en Egbert Brink.
http://youtu.be/jLsFPGk7hR4
Eerste manche 350cc, crash onder rode vlag op de RD350 van Gert Moes #317
http://www.youtube.com/watch?v=qErFVlidi8U&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=h5CQwzlK7vc&feature=share&list=UUGKjyduuLR54UJzFIVCc_pg
Tekst: Gijs van Hesteren
Foto’s: Inge van Hesteren
No Comments