ELST – Een dag na de Drie Uren: de TT van Elst. Inmiddels is deze combinatie traditie geworden. Initiatiefnemer Jan van Dam en organisatiegoeroe Rolf Dracht hadden met hun uitgebreide vrijwilligersteam gezorgd voor een goed verlopend evenement. Na afloop gaf Jan van Dam alle deelnemers een compliment voor hun rijdiscipline.
Tekst en foto’s Gijs en Inge van Hesteren
Hans Bataille was door gezondheidsproblemen enige tijd uitgeschakeld. In Elst was hij er weer en met zijn Laverda SF750 nam hij ronde na ronde stijlvol de ‘jump’.
Ook bij dit evenement meldden zich verscheidene nieuwe SAM-deelnemers. Een opvallend man onder hen, voor het eerst in het rennerskwartier: Maxim Jurgens. Hij verhuurt catamarans in Thailand en één maand per jaar komt hij naar Nederland. “Om met de oude Guzzi V50 te rijden in de Bikers’ Classics en nu voor het eerst bij de SAM. Later deze maand gaan we nog naar de TT in Assen en begin juli naar Spa.” Interessant was de manier van transport: de Guzziracer stond aan boord van de voor de rest zwaar met vriendin en tent beladen Ural zijspancombinatie. “De Guzzi heb ik maar een klein beetje getuned. Low budget racing. Stalen remleidingen, racezitje, open uitlaten. Maar hij loopt best lekker, hoor.”
De Jurgenscombinatie.
Een week tevoren in Soerendonk was het aantal deelnemers een beetje tegengevallen. Vermoedelijk waren het weer, de afstand en de programmering precies tussen twee andere demo’s in voor veel rijders de reden geweest ‘er even een over te slaan’. In Elst was het anders. Goede opkomst van rijders in alle klassen. Vooral de ‘zware’ fietsen waren heel goed vertegenwoordigd. Vader en zoon Dirk en Joost Ris stonden weer eens allebei aan de start en verscheidene Duitse deelnemers waren naar Nederland gereisd, waaronder Reinhard Ardelt en Philip Janzing, die de avond tevoren als twintigste waren geëindigd in de Drie Uren. Tijdens de TT op zondag reden zij met hun zeer dikke fiets in de nieuwe Classic Superbikeklasse, die voor het eerst dit jaar een goede opkomst kende. De Belgische Dirk de Winter wist met zijn 1972 Yamaha XS650 echter alle andere veel modernere CSBK-deelnemers zijn achterwiel te tonen.
Ook zijspannen nemen de jump. Voor de combinatie Louwes-Burema reden genoeg om de lange reis uit Noord-Groningen te ondernemen.
Er werd stevig geracedemo’d op het circuit ‘De Aam’, dat zich kenmerkt door een recht stuk met knik van zo’n 350 meter, een aantal spannende bochtencombinaties en een ‘jump’. Desondanks noteerde de wedstrijdleiding over het gehele weekend, inclusief de Drie Uren, slechts één lichte schuiver. Margriet de Weerd: “Ineens kwam die strobaal te dicht bij mij.”
Erwin Moes vroeg in de middagpauze even aandacht voor Martin van Engelen, een coureur die al vanaf het eerste SAM-demobegin met zijn 250cc Yamaha onder startnummer 262 meerijdt bij de SAM. Eind mei kreeg hij helaas een hartinfarct met diverse complicaties. Hij is hij nu herstellende in revalidatiecentrum Vogellanden in Zwolle. Iedereen bij de SAM wenst hem beterschap. Wie een kaartje wil sturen: Martin van Engelen, Koeweg 4, 8084 PP ‘t Harde.
De vrijwilligers van Elst, zonder wie er niet gereden had kunnen worden.
De volgende racedemo: Oldtimer Rennen Itterbeck, eind augustus. Alle info via www.sammotorsport.nl.
Erepodiums voor de RD’ers. “Raaarrr!!”
No Comments