LOENEN – Zoals ieder jaar organiseerde de SAM afgelopen zaterdag de Geluids- en Toelatingsdag, in samenwerking met Kees van der Starre van Star Twin te Loenen. De zon scheen een groot deel van de dag, de temperatuur was een stuk aangenamer dan voorgaande jaren, de koffie en hamburgers smaakten prima. Deze combinatie met de Ducati Koningsasserdag verliep in een uitstekende sfeer. Franz Heemeijer deed geluidsmetingen en Gert Heideveld van de Toelatingscommissie schouwde samen met en Jan van Zuuk een vijftiental nieuwe motoren. Welkom bij de SAM!
Voor Remon Rengers was het een peulenschil. Met zijn eigenlijk iets te nieuwe Aprilia RS250 zit hij in de overgangsregeling van de nieuwe EVO-klasse. Het recentere bouwjaar van zijn tweetakt maakte een maximaal geluidsniveau van slechts 97 dB mogelijk. Ook de andere tweetakt, de 80cc Kreidler die Erwin Drenten ter keuring aanbood, hield het netjes. Slechts 95 dB.
Jürgen Winters.
Jürgen Winters was uit het Duitse Bocholt gekomen met zijn vrouw Almut en z’n nieuwe Yamaha FZ750, rijnummer 777. “Het meeste heb ik origineel gehouden. Wel is ze een beetje hoger gezet, ik heb een rem-schakelsetje gemonteerd en PVM-velgen. Vorig jaar zou ik er voor het eerst mee rijden, op de Odenwaldring. Dat ging helemaal fout. Door onvoorstelbare regenval moest het hele rennerskwartier onmiddellijk ontruimd worden. Heel veel motoren hebben onder water gestaan. Deze ook! Er stond op het laatst een halve meter.”
Jürgen komt naar de Testdag in Lelystad (21 april) en naar de eerste racedemo van het jaar in Hierden (5 mei). “Dan kan ik pas voor de eerste keer zien hoe ze rijdt.”
Twintig jaar geleden reed Wim de Bree in de Battle of the Twins. Via de SAM-demo’s komt hij nu terug, met zijn replica van een 750cc Ducati TT2. “Het blijft kriebelen”, gaf hij toe. De Duc produceerde met 108 dB nogal wat geluid. “Té veel”, zei geluidsmeetman Franz. “Daar moet je echt wat aan doen. Een langere demper, of een extra dempertje misschien. Vraag anders hier even advies aan Kees.”
Raceheld van weleer Leen Hitzert komt ook terug. Roerend weerzien van oude kameraden, waaronder Henk Blokhuis (1965 Ducati 350cc). Henk reed tot pakweg 2008 nog bij de KNMV Classics, maar de laatste jaren was het er niet meer van gekomen. Nu Leen gaat rijden, overweegt Henk mee te doen. In elk geval, nu ze toch naar Loenen gingen, had hij de Duc even meegenomen. Leen zelf koos voor een Yamaha XS400, “vooral omdat het goedkoop was”. Toch werd het een mooi fietsje. Wel wat luid, met 107,5 dB. Hij gaat met instemming van de Toelatingscommissie rijden in de 350cc-klasse.
Vlnr: Henk Blokhuis, Leen Hitzert, Gert Heideveld.
Voor Philip de Bats is de SAM evenmin een debuut. “Ik race al mijn hele leven. In de jaren zeventig en tachtig in de 250, 350 en de F2. Met deze motor rijd ik nu een jaar mee bij Klassik Motorsport, een Duitse organisatie. Ik heb net een trainingsweek in Alcarraz achter de rug. Dit is echt een topding. Helemaal tof, deze Juchem TZ350G uit 1978. Stom geluk dat ik er tegenaan ben gelopen. Zondagavond keek ik rond op internet en kwam dit tegen. Een dag daarna heb ik haar gekocht. Daarna nooit meer zo’n Juchem gezien.”
Philip de Bats met de Juchem TZ.
Naast Leen Hitzert was er nóg een Leen. Dat was de heer De Heer. Hij kwam zijn derde Hondaatje CBR400RR rijnummer 40 laten schouwen. “Gewoon, omdat ik dit mooie fietsjes vind. En hiermee gaat het voor mij snel genoeg.”
Thuis is hij nog aan het bouwen aan zijn 1972 Windle zijspan. “Er komt een Yamaha RD350-blokje in.”
De afgelopen winter heeft het bestuur van de SAM herhaaldelijk aangedrongen op beperking van de geluidsproductie. Ted Haanappel legde onlangs in een geluidsworkshop uit hoe dat zou kunnen zonder verlies van motorvermogen. De meeste machines vielen binnen de norm van 104 dB, maar toch sprongen er enkele stevig uit. Werk aan de winkel voor de eigenaren, want de keurmeesters en de wedstrijdleiding zullen dit seizoen meer letten op overdreven lawaai. We gaan echt niet op elke slak zout leggen, maar vier volledig open pijpen, dat kan niet meer.
We houden allemaal van een gezond racegeluid, maar dat geldt niet altijd voor omwonenden en zeker niet voor vergunningverleners. We zullen met hen rekening moeten houden. Doen we dat niet, dan gaat het ons in het slechtste geval evenementen kosten. In het beste geval zal men ons zwaardere geluidseisen opleggen – een stuk minder plezierig.
Ronald Kaptein kwam met een Suzuki GSX750. Die bromde 105 dB bij elkaar. “Dit kan nog net”, oordeelde Franz Heemeijer.
Geluidsmetingen | Toelatingsdag SAM Star Twin 31 maart 2018 | |||
Naam eigenaar | motormerk | rijnummer | decibellen | bij toerental |
Reyn van Hemel | Yamaha FZ750 | 747 | 98 | 4000 |
Jürgen Winters | Yamaha FZ750 | 777 | 99 | 4000 |
Wim de Bree | Ducati TT2 replica | 758 | 108 | 3000 |
Tonnie van de Bunte | Honda VFR1000R | 6 | 104 | 4000 |
Remon Rengers | Aprilia RS250 | 21 | 97 | 7000 |
Leen Hitzert | Yamaha XS400 | nog niet bekend | 107 | 4500 |
Ronald Kaptein | Suzuki GSX750 | 7 | 105 | 4500 |
Leen de Heer | Honda CBR400RR | 40 | 111 | 7500 |
Gert Heideveld | Yamaha RD250 | 228 | 104 | 4000 |
Tussen de 108 en 111 dB voor de Honda CBR400RR van Leen de Heer. “Mooi geluid”, zei Ronald Kaptein. “Maar ja, het kan niet meer.”
De Kreidler 80cc van Erwin Drenten. Franz Heemeijer meet het geluidsniveau (95 dB bij 6500 toeren). Erwin: “De rijders van Black Mamba hebben me aangestoken. Aan deze motor heb ik 2,5 jaar gewerkt. Het toelatingsstickertje is er net opgeplakt. Dit is voor mij een geslaagde dag.”
Jan van Gestel en Martien Peeters. Ooit snelle motorcrossers, nu gaan ze racedemo’s rijden.
Kees van der Starre adviseert Leen Hitzert over uitlaatpijpen.
Reyn van Hemel: “Dit is een Eddy Lawson replica, vandaar dat ik in mijn rijnummer 747 de vier heel groot ga tonen.”
No Comments