Historische racedemo’s
Algemene info over SAM-racedemo’s. Voor gerichte rijdersinformatie: klik hier.
Het SAM-demoprogramma breidde zich binnen enkele jaren uit tot een seizoenvullende wedstrijdkalender. Concurrentie met bestaande organisaties voor racedemo’s, daar gaat het niet om. Wél om startgelegenheid voor rijders van machines die buiten de kaders van de andere organisaties vallen.
Een ander tijdsbeeld
SAM toont het tijdsbeeld van de wegracewereld van de jaren zeventig en tachtig. SAM verlegde daarmee de doelgroep van machines uit de periode van vóór 1972 naar die van vóór het eind van 1987. Destijds kenmerkte de wegracerij zich door inzet van tot racer omgebouwde productiemotoren en productie-superbikes met grote cilinderinhoud. Daarom voegde SAM eerst de 750cc-klasse toe en later de Enduranceklasse. Voor motoren uit de periode vóór 1972 of lichtere cilinderinhoud blijft uiteraard altijd plaats.
Aan de startlijn staan de traditionele inhoudsklassen. De 50cc en 125cc vanaf 2014 in een gemeenschappelijk klassement; voorts de 250cc, de 350cc,de 500cc, de 750cc en de zijspannen. In al deze klassen zijn vooral machines te zien van na 1972.
Avondendurances
SAM begon met deze langeafstandswedstrijden in 2010, samen met de HIBRA, organisator van de racedemo’s te Aalsmeer. Een spannende en sfeervolle gebeurtenis, die nieuw publiek en deelnemers trok. Sindsdien zijn er verscheidene van deze regelmatigheidsendurances verreden. Voor 2013 staan er drie gepland, waarbij die van Elst helemaal nieuw is.
Deze langeafstandsdemo’s tonen een deelnemersveld van nieuwe samenstelling: motoren met een cilinderinhoud tot 1000cc, krachtige viercilinders van Japanse makelij. En dan toch ook weer Italiaanse 350cc eencilindertjes die podiumplaatsen verwierven.
Plezier staat voorop
Wat is er nou uiteindelijk zo leuk aan al deze demo’s en endurances? Het gaat niet om regels, klassen, indeling, maar vooral om betrokkenheid, toewijding en plezier voor iedereen. Voorop staat: samen bezig zijn met de historische machines.
Een demo in je woonplaats?
Een vraag die op meerdere manieren kan worden beantwoord. Om de sfeer van de oude wegracerij te laten herleven, zijn sfeervolle locaties heel belangrijk. SAM is doorlopend op zoek naar dergelijke plekken. Cruciaal daarbij is lokale ondersteuning. Die wordt het beste gewaarborgd door een groep plaatselijke enthousiastelingen. Met als uitgangspunt het uitgebreide demodraaiboek kan SAM samen met hen zorgen voor een geslaagd historisch motorevenement, in of om hun woonplaats.
Aan alles is gedacht: aan welke eisen moet de baan voldoen? Hoe ga je om met omwonenden en aanliggende bedrijven? Hoe vraag je een vergunning aan? Waar komt het rennerskwartier? Wie zorgt er voor baanofficials? et cetera! In het uiterste geval neemt SAM al het denkwerk en alle klussen voor z’n rekening. Maar hoe je het wendt of keert, een evenement staat of valt met één of meer lokale mensen die het plan ondersteunen. Dus heb je een idee of een plan, laat het ons weten!
SAM
SAM organiseert wegraces, circuitdagen en historische racedemo’s voor motoren die passen in het SAM-profiel. Vallend buiten de reguliere circuit- en raceklassen. Denk aan motoren van wat oudere bouwjaren, youngtimers, semi-klassiekers, ‘forgotten era’; merken als Laverda, Ducati, Moto Guzzi, Moto Morini, Aprilia, MV Agusta en Benelli, Buell, Triumph, Norton en BMW; klassiekers uit Japan, zoals Yamaha RD tweetakten, Honda Black Bomber, Suzuki GSX-R of Yamaha XS650.