ITTERBECK – Met de ‘Classic Rennen Itterbeck’ presenteerde de Itterbecker organisatie in samenwerking met de SAM een veelkleurig en veelzijdig spektakel. Dat werd dit jaar aangevuld door een SAM-avondendurance. Zevenentwintig drie-urenteams trokken met hun zware kanonnen naar het voormalige munitiedepot in Noord-Duitsland. Op de zaterdagavond reden zij hun langeafstandsdemo. Daarnaast maakten zo’n honderdvijftig coureurs op zaterdagochtend en de hele zondag daarop dreunend en snerpend hun rondjes over het hobbelige, maar uitdagende circuit van Itterbeck. De kippen waren nog lang van de leg.
Tekst en foto’s: SAM/Festina Lente, Gijs en Inge van Hesteren
Le Mansstart voor de Drie Uren.
Een traditie die begon in 2013 beleefde zijn vierde aflevering, ingeluid door de enorme knal, die tegelijkertijd het startschot vormde voor de Le Mansstart van tien ‘Vintage’-teams en 17 Youngtimers. De baan van Itterbeck: de veteranen wisten het al natuurlijk. Lange rechte stukken van behoorlijke breedte, afgewisseld door rechter- en linkerbochten van wisselende straal. Het wegdek is hier en daar in matige staat. Sommigen zeiden: “Na een ronde of tien weet je wel waar de hobbels liggen en dan stuur je er toch gewoon omheen?” Zo gebeurde het dan ook en iedereen had een geweldige avond, op enkele pechvogels na.
de #94 Honda RCB750 van TET Endurance l
Uitgerekend de twee journalisten van Motor Magazine kwamen met de #94 Honda RCB750 van TET Endurance langs de kant te staan. Vincent Burger en Ed Smits keken beteuterd naar diverse belangrijke motoronderdelen, die door het carter naar buiten waren komen kijken. “Dan kan je beter een gebroken gaskabel hebben”, zei Adrie Spierings. Daarmee viel de #66 Honda CB750 van Adrie en broer Leo stil aan de achterkant van het circuit – dus toch einde wedstrijd voor hen. Jan van Zuuk viel door benzinegebrek stil met de #439 RIMAR Honda. Gelukkig vlakbij de pitstraat, dus al snel draaide de VFR400 weer zijn rondjes.
Fred van Leeuwen met de Yamaha FZ750 van J&F Racing, het beste youngtimerteam.
Jelle Bekkema reed samen met zoon Wesley voor het eerst mee in een endurance. Ze haalden de finish niet. Ver van de pitstraat moest Jelle afstappen vanwege een defecte accu. Toch: “Het was geweldig leuk. Het meest belangrijk vind ik het dat Wesley het zo naar zijn zin had. We komen terug!”
De panne van Team Tigerente en Team Motorsport Harlingen leek niet zo ernstig. Toch kregen zij een DNF aan de broek. Wim Hendriks verloor ergens op een donker deel van de baan de transponder. Einde wedstrijd. Bij de #91 Japauto Honda van Tajan van der Wiel en Gijs van Hesteren trad onverhoopt kortsluiting op. Vonkenregens uit de accuklemmen en steekvlammen uit de uitlaat – een prachtig schouwspel vonden velen. Tot overmaat van ramp brak door het gehobbel op het matige wegdek de ophanging van het zitje af. Het was allemaal vrij snel gerepareerd. De laatste plaats hierdoor, maar een prachtige avond, vonden beiden.
Precies om negen uur ’s avonds viel de zwartwit geblokte vlag. Zes Vintageteams en dertien Youngtimers haalden onder applaus en gejoel de eindstreep. Doorzetter Ted Haanappel werd nog nét geklasseerd: honderden meters duwde hij de in de laatste ronde stilgevallen #50 Moto Guzzi puffend en hijgend naar de finish.
Het was tijd voor een biertje en droge kleren, want het was de hele avond behoorlijk warm geweest – een aanslag op mens en machine. Zoals al vaker werden Marcel Geurts en John Megens van het #69 Bel Ray Hondateam met hun Rickman Honda CB750 de winnaars bij de Vintageklasse en ook Dirk de Winter en Fred van Leeuwen van #47 J&F Racing lijken een abonnement op eerste plaatsen te hebben, in hun geval bij de Youngtimers.
No Comments