Je kan het maar beter weten, tips van de toelatingscommissie.

Beste Sammers,
De eerste drie demo’s zijn alweer voorbij, en we kunnen terugkijken op een mooie eerste helft van het demoseizoen. Dankzij voldoende keurmeesters is ook de hekseketel die het keuren van de motoren tot een uitdaging maakten in de ochtend omgevormd tot een een
geolied gebeuren. Ik wil dan ook iedereen bedanken die zich opgegeven heeft om ‘sochtends mee te helpen om in een uur tijd ongeveer 100 motoren na te kijken. 


Echt gekke dingen zijn we nog niet tegengekomen; een niet goed vastzittend achterwiel, een losse kroonmoer, een lekke voorvork keerring. De meeste problemen waren oplosbaar zodat er toch deelgenomen kon worden. Tot zover geen klagen, het blijft echter zaak om je motor zelf goed na te lopen voor je de ter motorkeuring aanbiedt, dit om teleurstellingen achteraf tegen te gaan. Het is niet leuk om een motor af te keuren zodat de betreffende rijder of rijdster de demo moet missen.


Een ander punt betreft de toelatingen. Onze jaarinschrijvers hebben in principe allemaal een toegelaten motor, ze hebben dat felbegeerde gele of EVO stickertje op hun balhoofd zitten. Deze motoren voldoen aan de reglementen en tot dusver zijn er geen problemen. Nu zijn er ook endurance motoren die toegelaten zijn voor de endurance. Daar gelden andere criteria zoals een toegestane usd voorvork. Het is dan niet de bedoeling om met deze motor in de 750 cc klasse mee te gaan rijden waar een usd voorvork niet toegestaan is. Reglementen zijn er niet voor niets,en zulke motoren zijn dus niet toegelaten voor de reguliere demo’s. Dat het in de afgelopen demo’s wel mocht of eigenlijk te laat is opgemerkt door de toelatingscommissie is dus geen reden om het in de komende demo’s weer toe te staan.


 Voor de daginschrijvers geldt hetzelfde, voordat je je inschrijft moet je jezelf vergewissen dat je motor mee mag doen. In Ermelo waren er ook een paar die volgens de reglementen eigenlijk helemaal niet mee mochten doen. We hebben ze toch laten deelnemen maar het betekent wel dat er scheve gezichten ontstaan en vragen komen. Dit moeten we zien te voorkomen. Daginschrijvers moeten ook de reglementen kennen en vooraf aangeven met wat voor motor ze komen en het liefst met een foto als de motor onbekend is bij de SAM. Het wedstrijdsecretariaat overlegt met de toelatingscommissie in geval van twijfel en soms zal het betekenen dat je niet mee mag doen omdat je motor niet voldoet aan de eisen.


In het verleden zijn we wel eens wat makkelijk geweest in het toelaten van motoren en er bestaat ook nog zoiets als eenmalige dispensatie voor speciale motoren. Deze worden dan voor een evenement toegelaten maar dat is eenmalig. Verder is het gewoon de bedoeling dat motoren voldoen aan de reglementen want anders wordt het chaos en krijgen we ook gemopper van de rijders die zich wel netjes aan de regels houden. Samengevat: kom je voor de eerste keer rijden bij de SAM stuur mij dan vooraf een mail op onderstaand mailadres,  

Namens de toelatingscommissie, Eric Neeskens

sam.toelating@gmail.com

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>