Twee exposities van SAM-machines in twee opeenvolgende weekenden. Eerst een zaterdag bij Ten Kate Motoren in Nieuwleusen, daarna drie dagen op het TT-circuit.
Links: Peter en Helen de Wit, helemaal komen rijden vanuit Rijen. Rechts: Ook de kleine MV Agusta’s lieten zich horen, al moest hun communicatieman Herman Feringa eerst verwoed aangeduwd worden.
Wat betreft de dag bij Ten Kate: deze organiseert men als aanloopje naar de Superbikewedstrijden van het opvolgende weekend. Ten Kate is zoals bekend een belangrijke partij in het wereldkampioenschap. Zo waren dit keer hun coureurs Stefan Bradl en Nicky Hayden van de partij.
De vermogensbank was beschikbaar voor iedereen die zijn motor wilde laten meten. Ook de klassiekers deinsden er niet voor terug. Zo was Dirk Bijlsma aangenaam verrast dat zijn BMW R60 niet minder dan 43 PK aan het achterwiel wist te genereren. Ook de decibellen van de replica Honda’s vielen bij het massale publiek in de smaak. Roel van Spijker en Tonny van Willigenburg lieten hun machines daarnaast regelmatig even draaien.
Tonny van Willigenburg laat de ongedempte decibellen de vrije loop.
Peter en Helen de Wit waren vanuit het verre Brabant noordwaarts getrokken om hun Yamaha FZ-zijspan te exposeren en naast vele andere SAM-motoren kreeg ook de dieselracer van Kees van der Starre veel aandacht. Als het nu nog even iets warmer was geweest…
Dirk Bijlsma op de vermogensbank van Ten Kate.
Roel van Spijker presenteerde een werkend houten model van de Honda 250cc zescilinder.
En dan op pad naar Assen. De wereldkampioenschappen Superbike kenmerken zich al jaren door publieksvriendelijkheid. Men racet met motoren die iedereen in principe kan kopen in de motorzaak om de hoek, de toprijders zijn altijd bereid om een handtekening te zetten op je programmaboekje, en het rennerskwartier is vrij toegankelijk. De racedemo-organisaties HMV en SAM exposeren al sinds enkele jaren een dwarsdoorsnede van de bij hen aangesloten klassieke racers, op speciale uitnodiging van het TT-circuit en Dorna Sports. Dit jaar sloot de MV Agusta Owners Club Benelux zich bij hen aan.
De snerpende tonen van de tweetakten zijn op moderne circuits niet vaak meer te horen. De met regelmaat aangetrapte SAM-Yamaha’s trokken dan ook veel aandacht van het publiek.
Dorna Sports is het internationale bedrijf dat de wereldkampioenschappen MotoGP en Superbike organiseert. “Ze zijn heel tevreden over de samenwerking van de afgelopen jaren,” stelt Fleur Medema. Als stagiaire bij het TT-circuit verzorgt zij dit jaar de expositie in de zogenaamde ‘Fanzone’, middenin het rennerskwartier.
“Maar wat jullie zouden willen: in de middagpauze met zijn allen een paar rondjes om het publiek te vermaken, nou, dat zal DORNA wel niet zo’n goed plan vinden.”
Aan Fleur zal het niet liggen; zij is motorfan in hart en nieren, dankzij haar vader Jurrien. Met zijn BSA Gold Star reed hij regelmatig over het heilige asfalt van de kathedraal van de motorsport. “Wat dacht je dan? Als kleuter reed ik hier al door de paddock met mijn loopfietsje!”
Willem van Emmerik van de HMV legt met liefde alles uit over de Visbach Eysink nummer 27. De historische racers van de HMV stelden onder meer een mooie trits Engelse eencilinders tentoon.
De derde democlub was de SAM, met een zestiental machines uit de jaren zeventig en tachtig. Langeafstandsracers zoals de Honda Japauto CB 750 van Motorsport Harlingen, de Honda RC30 van Peter van Teeffelen of de Suzuki GS1000 van TET Endurance trokken veel aandacht en Yamaha tweetaktmannen als Dick Bartels en Gert Moes exposeerden hun RD350’s. Bartels stal de show: met zijn Yamaha FS1 ‘fizzer’ haalde hij ’s avonds Studio Sport op de publieke omroep.
No Comments