Machtig Drie-urenspektakel op Paalgraven

Classic Roadraces Oss

OSS/PAALGRAVEN – Tijdens het Pinksterweekend de Classic Roadraces Oss, met als grootste publiekstrekker de Drie Uren. Een halve eeuw geleden had je de 24 Uren; die behoren al lang tot het verleden en de KNMV-wegraces intussen óók. Samen met een grote groep lokale vrijwilligers nam de SAM de handschoen op. Nico Willemse, lid van het organisatieteam, zei na afloop tegen het Brabants Dagblad: ‘Tijdens de endurance stond het publiek vijf rijen dik langs de dranghekken. Prachtig. En kijk eens, een vol rennerskwartier. Het is zéér geslaagd.’

Massastart van de Drie Uren van Oss. (Foto: Kees Siroo)

Massastart van de Drie Uren van Oss.
(Foto: Kees Siroo)

Om zes uur ’s avonds zwaaide 24-Uurslegende Harrie van der Kruijs de startvlag. Veertig coureurs renden naar hun endurancemachines en met donderend geweld draaiden ze de baan op. Met de tientallen machines was het 1400 meter lange circuitje goed gevuld – nooit een saai moment voor de toeschouwers. Incidenten waren er nauwelijks. Het bleef bij drie kleine schuivers en enkelen vielen uit met panne. Bij de prijsuitreiking bruiste de champagne.
Mede-organisator en racelegende Tonny van Schijndel na afloop: ‘Na een vermoeiende week van circuit opbouwen een schitterende Drie Urenrace gereden met mijn trouwe partner Willy Krebs. Rob Bosschieter had de VFR weer prima in orde en zonder enig probleem hebben we de race uitgereden.’

In Oss rijden we een regelmatigheidsdemo, maar wat Leo Spierings betreft kan dat volgas. In de achtervolging de Suzuki GSX-R's van het Fiberman Kruth Suzuki Team (nr. 652) en Team Koflexwerk (nr. 45). (Foto: Kees Siroo)

In Oss rijden we een regelmatigheidsdemo, maar wat Leo Spierings betreft kan dat volgas. In de achtervolging de Suzuki GSX-R’s van het Fiberman Kruth Suzuki Team (nr. 652) en Team Koflexwerk (nr. 45). (Foto: Kees Siroo)

Tonnie van Schijndel (Foto: Gerard Beck)

Tonnie van Schijndel (Foto: Gerard Beck)

Dreunende Laverda’s, zoemende Solexen

Op Eerste Pinksterdag waren er parades met Laverda’s, het motormerk dat vijftig jaar geleden zo’n zwaar stempel had gezet op de 24 Uren. De Laverdaclub was naar Oss gekomen met vele zeldzame en authentieke machines, waaronder een origineel exemplaar dat in de periode 1969-1975 had meegereden in de 24 Uren. Fijnproevers genoten van het daverend gedreun van de Laverdaparade.
Een deel van de paddock was speciaal ingericht voor zelfbouwmachines, waaronder caféracers, bratbikes en bobbers. De eigenaren showden hun motor en ook zij kregen gelegenheid om op het circuit te rijden.
De Solex-wegracers reden een wedstrijd met hun oude brommertjes. Dat ging zeker niet langzaam, al vonden sommige coureurs het circuit nogal lang en snel. Daar dachten de endurancerijders anders over. Wat de Solexcoureurs betrof was het experiment voor herhaling vatbaar.

(Foto’s Laverda’s : Albertus Smit)

De juiste schoenen en de juiste broek

Wat betreft de overige demoklassen citeren we Black Mambarijder Huib van der Ende. ‘Bij de eerste training werd snel duidelijk wie de juiste schoenen aan had. De eerste manche gaf daar toch weer een heel ander beeld van. Er viel namelijk wat water uit de hemel. Een hoop zware jongens gingen een stuk sneller in de remmen. Dat soort momenten leert je wie de juiste broek aan heeft. En zo lag de wedstrijd weer geheel open.’
Marion Struijk, verwijzend naar het ernstige ongeval, waarbij haar man Bert in 2018 bij betrokken was geweest: ‘Een heel leuk raceweekend, super georganiseerd. Bert ging met de tweede prijs naar huis. Een hele mooie opkikker voor ons. Ik ben weer terug, zei hij! Elke keer gaat het weer een beetje beter.’
Tot slot ‎Harrie van der Kruijs: ‘Ik heb genoten van het enthousiasme van de drie-urenmannen en uiteraard van de prima organisatie. Kortom, een leuke en geslaagde dag!’

(Foto: sportplaatje.nl)

Uitslagen

Uitslagen Drie uren

Uitslagen demo’s onder constructie

MON-dokter Bart Jaap Pull ter Gunne en de EHBO’ers hadden niet veel te doen in Oss.
(Foto: Gijs van Hesteren)

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>