Meeslepend spektakel op Paalgraven

Logo-3uren-Oss-01Verslag 3 Uren van Oss 2015

OSS – Een meeslepend spektakel, dat is een goede typering voor de endurancewedstrijd ’Drie Uren van Oss’, die plaatsvond op Eerste Pinksterdag. Met honderdvijftig á tweehonderd mensen in de pitstraat van het Circuit Paalgraven was het daar druk en meestal gezellig. We zeggen ‘meestal’, want zoals wel vaker bij een groot sportevenement liepen de gemoederen soms hoog op. Samenvattend kunnen we vaststellen, dat de Pinksterraces sinds de komst van deze historische langeafstandsdemo’s voor motoren ouder dan 1987 nooit meer dezelfde zullen zijn.

Tekst en foto’s: © SAM/www.festinalente.nl, Gijs & Inge van Hesteren

Uitslag Oss 3 uurs SAM Classic Endurance Demo 2015

Net als het jaar daarvoor was er geen sprake van een avondendurance, zoals dat wel het geval is bij de Drie Uren van Elst en van Aalsmeer. De trainingen stonden gepland op kwart over twee ’s middags en de start op drie uur. Twee redenen werden er officieel en in de wandelgangen voor aangevoerd. Ten eerste het welzijn van de baanofficials, die bij een avondwedstrijd op de been zouden zijn geweest van acht uur ’s morgens tot tien uur ’s avonds. Een tweede reden was de vergunning, die zou gelden tot zes uur.

3 uren Oss 1087ua-1024t

Le Mansstart.

De praktijk is altijd anders dan de theorie. Tijdens het eerste deel van de dag trainden de overige raceklassen. Dat ging gepaard met nogal wat schuivers en dus vertraging. Hierdoor begon de baanverkenning van de classic endurance véél later en pas om half vijf viel het startschot. Jammer voor de baco’s, die toch een langere dag voor de kiezen kregen. Fijn voor de rijders, dat er een uitloop tot half acht was voorzien in de vergunning. Niet dat er drie uur lang onbekommerd gereden kon worden. Enkele malen werd de wedstrijd stilgelegd door het zwaaien van de rode vlag en enkele malen bepaalde een pace-car het tempo.

Emoties

De sfeer in de pitstraat was de hele middag uitstekend. Toch, in de inleiding haalden we het al even aan, helemaal vlekkeloos verliep het niet. Eén van de rodevlagsituaties was te wijten aan fors olieverlies door één van de motoren. Het leidde tot duwen en trekken in de pits, zo boos waren sommigen op het team dat dit op zijn geweten had. Waren ze echt willens en wetens gaan rijden, ondanks de wetenschap dat hun olielekkage steeds groter werd? Was het echt nodig om daarop te reageren met schelden en klappen? Vragen waarop tijdens de dag zelf geen antwoorden op kwamen.

Zo waren er meer evaluatiepuntjes. Een rennerskwartier met maar één (ontoereikende) luidspreker, twee dixietoiletten en anderhalve generator zonder aansluitpaddestoelen doet je als deelnemer beseffen dat je een verwaarloosbare factor bent voor de Stichting Pinksterraces. En een rode vlag door een calamiteit, of voor een vrachtwagen die urgent beladen moest worden, okee. Maar waarom de wedstrijd onverwacht stilleggen voor een autootje dat van de baan af moest of voor de catering van de baanposten? Als dat nu tevoren was afgesproken, en als de SAM-officials nu ook een drankje en een broodje hadden gekregen… Maar die bleven op een droogje zitten.

3 uren Oss 1236a-1024tDrukte in de pitstraat.

Sportieve strijd

Enfin, de teams lieten zich niet ontmoedigen en allen genoten enorm van de sportieve strijd. Er werd op het snelle Paalgravencircuit met veel wederzijds respect gereden, ondanks soms grote snelheids- en talentverschillen. Ook het rijgedrag in de pitstraat was correct en gedisciplineerd, bevestigde pitlanestewart Henk Miedema. Na afloop hoefde er slechts één enkel schuivertje genoteerd te worden.

Sommigen reageerden op geheel eigen wijze op het inzetten van de pace-car. Rob van Teulingen parkeerde de Honda Black Bomber van het team Toppers in de pitstraat. “Ja dag,” zei hij, “Ik ga daar een beetje achter die auto aan toeren. Mooi niet.” Dat dit desastreuze gevolgen zou hebben voor de rangorde in regelmaat  had hij zich misschien niet gerealiseerd.

Het is niet te ontkennen: het was een mechanische slijtageslag voor de dertig- tot soms vijfenveertigjarige machines. Van de 47 ingeschreven teams haalden slechts 33 de eindstreep. De lauwerkrans voor beste regelmaat ging naar het team ‘Pommetje–uf’ van Aart Jan van Erkel en Jamie de Kuijer, die met hun Honda VFR400R een tijdsafwijking  van slechts 25:09 behaalden. Een knappe prestatie, vooral voor de jonge Jamie, die een weekend eerder voor het eerst in haar leven aan was getreden in een SAM-demo. Tweede prijs ging naar de Suzuki GSX-R750 van het MDI-Motul Enduranceteam van Frank en Martijn Elberse en de derde naar de Honda Bol d’Or van A en E Racing van Albert van Grinsven en Edwin van Dinther.

3 uren Oss I 1179sua-1024t

Aart Jan van Erkel en Jamie de Kuijer.

De gelukkigen stonden niet allemaal in eigen persoon op het erepodium. De prijsuitreiking volgde nogal snel op de wedstrijd. Dat was vóór de start al medegedeeld, maar velen, waaronder de winnaars van de derde prijs, waren na het afsluiten van de ceremonie nog maar net klaar met uithijgen. Ze waren niet minder blij met hun behaalde resultaat.

Uitvallers en finishers

Vele coureurs die voortijdig waren uitgevallen zaten er  niet zo mee. “Veel vrolijke gezichten,” constateerde Henk Miedema. “Het was mooi zonnig weer, niet te warm”. Meedoen was belangrijker dan winnen.

Uitvallen blijft sneu, in dit geval vooral voor het BMW-team van Jaap Jan de Boer en Marjan van Beveren. Al na anderhalve ronde in de training brak er een kleptuimelaar in het motorblok en strandden zij langs de kant. Overige defecten die genoteerd konden worden: koppeling, versnellingsbak, oliefilter, ontsteking, dynamo, carburatie en zeker ook remmerij – die kreeg het stevig voor de kiezen op deze baan met vele haakse hoeken.

Toch, de pechprijs moet misschien gaan naar Fred van Leeuwen en Dirk De Winter. Halverwege de wedstrijd verloor hun FZ750 Yamaha de transponder, waardoor hun team J en F Racing als DNF in de resultaten terecht kwam.

3 uren Oss 1836-1024t

Otte Schakel, samen met Bert van Tussenbroek 20ste in de eindrangschikking. Laverda SF750.

Vermeldenswaard is het Team Motorsport Harlingen, dat al tijdens een viertal endurances achtereen was uitgevallen. Dit keer niet. Tajan van der Wiel: “Als onze Japauto Honda CB750  nu weer was uitgevallen had ik hem als museumstuk op een plateautje aan de wand gezet, om nooit meer van zijn plaats te komen. Maar we hebben op zeker gespeeld, het blok qua tuning praktisch standaard gehouden en alles zo goed mogelijk voorbereid. Dat heeft resultaat opgeleverd en met deze twaalfde plaats op regelmatigheid zijn we superblij. Vijfendertig teams achter ons gelaten!”

Teammaat Gijs van Hesteren voegt toe: “Deze motor uit 1976 was een van de oudere en ik denk ook een van de minder snelle. Links en rechts werden we voorbijgevlogen door de snellere goden. We zaten er niet mee, want de andere rijders hielden er rekening mee en de machine gedroeg zich prima. Kort voor de finish stopte de dynamo ermee. De accu had nog voldoende spanning om het eind te halen, al begon de motor behoorlijk te sputteren in de laatste twee, drie ronden. We waren blij dat we de zwart-wit geblokte vlag zagen.”

Uitslagen

Die vind je op de pagina’s met uitslagen en standen.

Teamlijst

Hier de volledige startlijst.
Rijderslijst 3 uurs SAM Classic Endurancedemo Oss 24-5-2015-1

Media

Artikel in de Harlinger Courant, over het team #91 Motorsport Harlingen.

HC artikel29-05-2015

Naschrift

Wat ging er mis – en goed – tijdens editie 2015?

OSS – In onze berichtgeving hierboven, over het verloop van de 3 Uren van Oss bespraken we uitvoerig diverse problemen. Ter aanvulling plaatsten we onder bovenstaande kop een tamelijk kritisch nieuwsbericht. De stichting Pinksterraces was er behoorlijk van geschrokken en vroeg zich af waarom er geen wederhoor was toegepast. Daar heeft de stichting een punt. Bovendien verklaarde de stichting zich bereid tot een diepgaande evaluatie met het bestuur van de SAM en met de M.O.N. Om die reden heeft de redactie besloten om het kritische verhaal voorlopig offline te halen. Een evaluatie verloopt nu eenmaal gemakkelijker als er van buitenaf geen druk op wordt gelegd. Na afloop van het overleg wordt op deze website gerapporteerd – met hoor en wederhoor, en zonder heilige huisjes te sparen. Maar vooral met een vooruitblik op de 3 Uren van Oss 2016, een evenement dat natuurlijk zal doorgaan. Want er ging ook heel veel goed.

 

Pinksterraces Oss-Poster-2015

02-Circuit Paalgraven 2015

8 Comments
  • Hakneh Amedeim Miedema May 28, 2015

    t was mooi, t kan nog mooier

    Reply Replies
  • Chris Van Der Weide May 28, 2015

    top! Elst wordt nog beter !!

    Reply Replies
  • Edwin van Dinther May 28, 2015

    Mooi verslag Gijs, Niks op aan te merken ! 7 Juni trainen te Zwolle en dan op naar Elst.

    Reply Replies
  • Rolf Dracht May 28, 2015

    leuk verslag

    Reply Replies
  • Rolf Dracht May 28, 2015

    tot in elst

    Reply Replies
  • Gerrit Bekker May 28, 2015

    Super mooie dag gehad in Oss !

    Reply Replies
  • Tet Classic Endurance May 28, 2015

    Mooie dag gehad. Op naar Elst

    Reply Replies
  • Dirk De Winter May 28, 2015

    Mooie reportage Gijs !

    Reply Replies

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>