Geplaatst op 7 januari 2014
Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de liefhebbersgroep Black Mamba Racing (BMR) gaf SAM-bestuurslid Gijs van Hesteren een toelichting over de Stichting Aanvullende Motorsport. Nu bij BMR de snelheidsport wat meer onder de aandacht aan het komen is, kan SAM de borrelglasrijders veel bieden.
Zo’n veertig tot vijftig mannen en enkele vrouwen hadden zich verzameld in café-restaurant Tout le Monde te Pijnacker. “De Black Mamba’s vormen een informele club, zonder echt bestuur, programma of structuur. De meesten komen van de Kreidlerclub of het Kreidlerforum.” stelde één van hen. “Maar intussen maken ook eigenaren van Zündapps, Puch’s, Honda’s en yamahaatjes deel uit van ons gezelschap.”
Het initiatief voor het hele BMR-circus kwam halverwege 2012 van de informeel als voorzitter optredende Johan Emmers, die vond dat er meer gedaan zou kunnen worden met het snelheidsverlangen van de doelgroep. Lag de nadruk oorspronkelijk vooral op het tunen, het opvoeren, op den duur verlegde zich dit meer en meer naar het vergelijken en het uitproberen van de machientjes. Huib van der Ende, penningmeester als het nodig is, zegt daarover: “Aanvankelijk organiseerden we snelwegdagen. We verzamelden ons bij een oprit en gingen dan allemaal tegelijk de snelweg op, om te kijken wie de snelste machine had. Sommigen haalden meer dan 150 kilometer per uur, want er wordt behoorlijk serieus getuned. Dit soort dingen uitproberen op de openbare weg heeft zo zijn complicaties. Daarom ging Johan Emmers uitproberen of rijden op een circuit misschien leuker en veiliger zou zijn. We hebben een dag op Mettet gereden met veertig man. Het was een daverend succes. Toen kwam de SAM-demo in Soerendonk. De rest is geschiedenis!”
Zowel de SAM-mensen als de Mamba’s hadden een topdag in Soerendonk. De tot dan toe noodlijdende 50-125cc-klasse vormde zich in één klap om tot een drukbezet, boeiend en interessant luister- en kijkspel. Het tafereel herhaalde zich tijdens de SAM-demo bij HIBRA te Aalsmeer. En nu zat men bij elkaar in Pijnacker, om te bekijken hoe het in 2014 verder zou gaan. SAM’er Gijs van Hesteren legde aan de enthousiaste toehoorders uit hoe zij niet alleen incidenteel als clubklasse (Soerendonk 17 augustus), maar ook bij andere demo’s, als vaste SAM-rijders, deel uit zouden kunnen maken van het democircus. Een circus waar de SAM met recht trots op is: machines tussen 1970 en 1987, inhoudsklassen tot 750cc en een interessante en mooie evenementenkalender. Dankzij de deelname van de BMR-rijders zouden de lichtste klassen dit jaar wel eens de leukste kunnen worden!
De Black Mamba, dat is een legendarisch model Kreidler. Johan Emmers legt uit waar de naam Black Mamba vandaan komt.
“De Black Mamba is een speciaal model van de Kreidler Florett RS. Die naam is gekozen vanwege de giftige motor die ze in 2009 gekregen heeft. En juist deze motor had een zwarte cilinder… Tja, en dan is de relatie snel gelegd: zwart, snel en giftig. ‘The Black Mamba’. Vooral in Duitsland is ze beroemd en heeft een heleboel mensen geïnspireerd om de Kreidler te (laten) tunen.”
In twee video’s kan je zien hoe de motor is gemaakt en hoe hij het doet op de snelweg. “Wat we juist proberen te voorkomen!” voegt Emmers eraan toe…
http://www.youtube.com/watch?v=kcx0vgqJl3w
http://www.youtube.com/watch?v=sVFRSK1iq0M
Maar intussen rijdt er heel wat meer machinerie mee in de club. Een greep uit de aanmeldingen voor de demo in Soerendonk 2013: Kreidler 94cc eigenbouw racer, Honda MBX 80 cc, Zündapp KS50 Eigenbouw racer 94cc, Puch Maxi racer 50cc, Kreidler Florett RS The Black Mamba 77cc, Yamaha FS1 100cc, Puch Maxi 70cc. Toe maar.
Beide zijden zien nu uit naar een mooi en spannend 2014. We hopen velen van hen in de loop van het demoseizoen te mogen ontmoeten. Tot dan!
Meer over BMR op Facebook, https://www.facebook.com/groups/342543982546893/
Verslag: Gijs van Hesteren
Foto’s: Tjerry van der Zijden
No Comments