ERMELO/DE HORST – In Ermelo was het veel mooier weer dan drie weken eerder in Hierden. Veel zon en blauwe lucht. De SAM reed op het circuit De Horst-Zeeweg de tweede demo van het seizoen. Deze werd net als de vorige keren strak georganiseerd door Bert van den Hoorn en zijn ploeg. De opkomst was voor SAM-begrippen hoog. In het rennerskwartier zat de sfeer er goed in en de wedstrijden waren het bekijken waard. Leen de Heer reed voor het eerst met zijn nieuwe, door Gert Moes gebouwde zijspan. Gert was die dag de bakkenist. ‘Ik ben superzenuwachtig’, zei Leen. ‘Dit heb ik nog nooit gedaan.’ Halverwege de dag wisselden Leen en Gert van positie. ‘Leen is een moedig man’, zei Gert. ‘Zo’n span besturen is niet ieders kopje koffie, laat staan in de bak zitten, maar Leen doet het toch maar.’
Leen de Heer als bakkenist in zijn eigen zijspan. Gert aan het stuur. (Foto: Bert Last)
Toch pakken zich donkere wolken samen over het evenement. Onze contactpersoon Bert van den Hoorn is verhuisd naar Noord-Nederland en heeft dit jaar moeten leunen op een groep lokale Ermelo’ers. Enkelen onder hen hebben zonder overleg met der SAM bedacht dat de demo overstapt naar zusterorganisatie de HMV.
Het SAM-bestuur kreeg dit nieuws onlangs te horen van de HMV-voorzitter. Die was wél zo beleefd het in elk geval te melden. Van de Ermelo-ploeg geen woord.
Misschien ziet men in Ermelo liever motoren van oudere bouwjaren. Een onderbouwde motivatie hebben wij niet gekregen. Bezwaren tegen de HMV hebben we an sich helemaal niet: oude motoren vinden wij ook mooi. Maar wij vinden de overstap jammer én enigszins onbegrijpelijk. Zeker ook omdat het evenement dankzij de SAM en de financiële inbreng van de SAM weer op de rails is gezet. Dus, de SAM zet hier vraagtekens bij.
Start van de 750-klasse. (Foto: Bert Last)
Drie valpartijtjes, twee zonder persoonlijke ongevallen, één met. Albert van Grinsven, normaal gesproken toch verantwoord rijdend, was te gretig, remde zichzelf onderuit, brak een sleutelbeen, schouder uit de kom. Met pijn naar het ziekenhuis. Ons bestuurslid Noud Lourenssen had een dag later contact met Albert. “Het ging al beter en de pijn was minder”, zegt Noud. “Hij is nu thuis, gaat morgen terug naar het ziekenhuis en daar kijken ze wat ze doen.”
Een ander ongevalletje ontstond door EVO’s die niet met hun drieën door één bocht pasten. Ze hadden ‘s morgens nog wel een serieus gesprek over veiligheid gehad met aanvoerder Erik Blokzijl.
Serieus gesprek over veiligheid met de deelnemers van de EVO-klasse.
(Foto: Gijs van Hesteren
De laatste bocht voor start-finish. Arie de Man, op de hielen gezeten door Reyn van Hemel.
(Foto: Jurrie de Boer)
Henk van den Berg/Hendrikje Jacobs, achtervolgd door Harry Althof/Palmira Tersteeg.
(Foto: Bert Last)
Prijsuitreiking 500cc. V.l.n.r. Dennis Boelsma (3e), Leen Leijnse (1e), Albert den Hartog (2e).
(Foto: Jurrie de Boer)
henk 09/07/2019
ONGELOFELIJK JAMMER, dat de DEMO in Handen van de HMV komt, maar dat komt door de HARLY BOYS, daar zit voor hun meer handel voor hun sleutel bedrijf denk ik, in de periode VOOR de Sam is het ook l eens gedaan met HMV rijders, maar de HMV heeft het toen niet opgenomen als blijvend evenement, en is een poosje op eigenhoutje geweest geloof ik, ik BAAL er goed van.
RepliesHenk