ASSEN – Ruim honderd mensen waren afgekomen op de afsluiting van het SAM-seizoen: de jaarvergadering plus kampioenenhuldiging. In een zalencentrum te Assen gaf voorzitter Ben Jeuring een toelichting op het veelbewogen seizoen 2016. Dat leverde stevige discussie op. Ben wist vele pijnpunten toe te lichten en op te lossen. Uiteindelijk kreeg SAM nieuwe stijl het vertrouwen van alle aanwezigen. En zo is SAM vanaf nu weer één club.
Tekst en foto’s SAM/Festina Lente, Gijs en Inge van Hesteren
De zijspankampioenen 2016. Vlnr: Harry Althof en Tamara de Vos (tweede plaats); Karl de Jong en liggend Helma de Vos (kampioenen); Onno de Bruijn en Erik de Rover (derde plaats).
“Het afgelopen jaar was niet gemakkelijk voor de SAM”, legde voorzitter Ben Jeuring uit. “Alle gegevens van het wedstrijdsecretariaat waren eind 2015 bij de vorige secretaris verloren gegaan na een computercrash. We hebben alle donateursgegevens en de klassen- en transpondergegevens opnieuw boven water moeten halen. Een SAM-rijder is daar een hele winter mee in de weer geweest en daarna zijn we er het hele seizoen nog mee bezig geweest.”
Het was niet gemakkelijk geweest de tijdwaarneming opnieuw op te zetten, temeer omdat Willemijn Jeuring nooit de kans had gekregen zich te laten inwerken. Ze heeft alles van de grond af moeten opbouwen. “Het systeem begint eindelijk goed te draaien. Ik heb vertrouwen in seizoen 2017”, zei Willemijn.
De stichting had een aantal bestuurswisselingen doorgemaakt en financieel was het krap aan geweest. Intussen bevindt de SAM zich in rustiger vaarwater. Goed nieuws waren de berichten van nauwere samenwerking tussen CRT en SAM, binnen de kaders van de motorbond M.O.N. “Zo presenteren we eenduidige veiligheidsregels aan de instanties die ons vergunningen moeten verlenen”, zei Ben Jeuring.
Alle SAM-kampioenen 2016 op een rij. Vlnr: Karl de Jong/ Helma de Vos (zijspan), Leo van Gansewinkel (Sportklasse), Frans den Adel (Formula 1), Johan Scholtus (Supersport), Bert Struijk (Formula 2), John Megens (Endurance Vintage), Dirk de Winter/Fred van Leeuwen (Endurance Youngtimer). Marcel Geurts, teammaat van John Megens was helaas verhinderd.
Intussen bevaart de SAM rustiger vaarwater. Twee nieuwe bestuursleden hebben zich aangemeld: Aart Jan van Erkel en Wim Hendriks. Aart Jan met zijn Honda VFR400 kennen we als deelnemer aan de 500cc-klasse en in de endurances met team Pommetje Uf. Wim Hendriks rijdt ook in de endurances, met een Suzuki GSX-R in team Tigerente. Al zal Gert Heideveld eind dit jaar aftreden, het bestuur is zo weer op sterkte.
Ben Jeuring: “We hebben overleg gehad met Evert en Riet Welvaart. We wilden hen graag een functie geven in de nieuwe structuur. Dat hebben zij verdiend, na alles wat ze voor de SAM hebben gedaan. Het bleek echter dat zij alleen genoegen zouden nemen met centrale functies in het bestuur. Dat vonden wij als nieuw bestuur geen goed idee. Zij besloten daarom niet meer terug in de SAM te komen.”
Duidelijker communicatie, dat was iets waaraan gewerkt zou kunnen worden. Maar het werkt ook andersom, bijvoorbeeld volgens oud-bestuurslid Willem van IJzendoorn, die zei: “Ik bedank alle bestuurders en officials voor het werk dat ze gedaan hebben. Het is niet niks. Zeuren: doe het niet, zeker niet op Facebook. Positieve kritiek, dat mag wel!”
Achteraf had Willem nog veel meer willen zeggen, zei hij, maar voor de zaal waren deze woorden al meer dan voldoende voor een hartelijk applaus. Ook fuikmeester Franz Heemeijer, die doorgaans het hart voor op de tong heeft, deed een duit in het zakje: “Bedankt bestuur, voor de ‘rottige tijd’ met de diepe dalen en hoge toppen. Volgend jaar gaan we weer knallen en nu zónder de vingertjes omhoog!”
Aart Jan van Erkel.
Arie Middelkoop, hoofd technische keuringen, vond dat de rijders ook goed naar zichzelf moesten kijken: “Velen kwamen dit seizoen met motoren die niet voldoende aan de reglementen voldeden en anderen veranderden halverwege willekeurig van klasse. Wel moet ik vaststellen dat het technische niveau van de motoren dit jaar weer een stuk hoger lag.”
Hij nam van de gelegenheid gebruik om Cor Smal voor te stellen. Naast Arie wordt ook hij hoofd keurmeesters. En hij vestigde de aandacht op het lange wachten in de fuik en de slechte verstaanbaarheid van de omroeper in het rennerskwartier. Het één wil nog wel eens nauw samenhangen met het ander. Het bestuur beloofde bij de lokale organisatoren de aandacht te vestigen op goed geluid in de paddock.
Goed nieuws waren de berichten van nauwere samenwerking tussen CRT en SAM, binnen de kaders van de motorbond M.O.N. “Zo stellen we ons op met eenduidige veiligheidsregels en als één motorbond naar de instanties die ons vergunningen moeten verlenen”, zei Ben Jeuring.
De vergadering besloot met het bekendmaken van de nieuwe demokalender 2017, zie onderaan dit bericht. Het werd tijd voor soep en kroketten en daarna de huldiging der kampioenen. Zie de uitslagenpagina.
– Zoals al eerder bekend werd gemaakt, laat de SAM de indeling Sport-Supersport-Formula 2 en Formula 1 los. We gaan terug naar de cilinderinhoudsklassen van 50 tot 750cc. En de zijspannen natuurlijk.
– De evenementen worden voortaan weer verreden in een vaste opeenvolging van wedstrijdklassen. Zo weten degenen die in méér dan één klasse deelnemen beter waar ze aan toe zijn.
– Wél wordt er weer gerouleerd, zodat niet altijd dezelfde klasse de reeks moet beginnen en eindigen.
– Bij het incidenteel aantreden van zogenaamde special- of Sonderklassen wordt scherper gekeken naar rijervaring en de juiste racedemo-houding bij de deelnemers.
– Albertus Stik vestigde nog eens de aandacht op de periodeverschillen van de deelnemende motoren. Wie met een MZ van 1971 kan onmogelijk finishen binnen de limiet van 70%, als de snelste rijder materiaal heeft uit 1987. Het bestuur belooft een verruiming van de limieten in te voeren, zodat iedereen die de eindstreep haalt ook geklassificeerd wordt.
– Om de vaardigheden van de baco’s te vergroten zijn er instructieboekjes opgesteld en de communicatie met de wedstrijdleiding is sterk verbeterd nu de portofoons door een andere leverancier worden geleverd.
– De kosten van Fire First als EHBO-dienst werden helaas te hoog. In samenwerking met de motorbond M.O.N. biedt de SAM vanaf volgend seizoen een pakket van een trauma-arts, een verpleegkundige en twee EHBO’ers, allemaal gecertificeerd.
– De deelnamekosten gaan iets omhoog volgend jaar en ook het startbewijs kost vijf euro meer dan in 2016. In totaal, inclusief donatiebijdrage, betaal je 265 euro voor alle demo’s.
– Bij de inschrijving ’s ochtends wordt de barcode van het startbewijs volgend jaar in een aparte rij gescand. Daarna kan je je motor laten keuren. Zo zijn er geen lange wachttijden meer nodig.
– Volgend jaar hoeven startbewijshouders nog maar één keer een exoneratieformulier (afstand van verhaal) in te vullen, niet meer iedere demo. Voor rijders op dagverzekering blijft dat wel noodzakelijk.
De volgende data zijn vastgesteld, zoals altijd onder voorbehoud natuurlijk.
15-04 Geluids- en Toelatingsdag Loenen
06-05 Demo Hierden
28-05 Demo Zwolle
10-06 Demo Ermelo
17/18-06 3 Uren en TT Elst
09-07 Demo Lelystad
26/27-08 3 Uren en TT Itterbeck
02-09 Demo Luttenbergring
09-09 GP van Dodewaard
16/17-09 3 Uren en TT Aalsmeer (nieuw circuit in studie)
07-10 Demo Oosterwolde
No Comments