LOENEN – Bij Star Twin in Loenen organiseert de SAM ieder jaar een toelatingsdag. Nieuwe motoren worden daar geschouwd door de Toelatingscommissie en wie wil kan zijn motor laten testen op uitlaatgeluid. Veel mooie nieuwe machines dienden zich aan, waaronder diverse voor de drieuurswedstrijden. Van één van die teams kan je zeggen dat het een heel bijzondere was.
Tekst en foto’s Gijs en Inge van Hesteren
Mooi, weer een zijspan toegevoegd aan de SAM-vloot.
“Stomtoevallig liepen we aan tegen deze Yamaha FZR 1000”, legt Mathieu van Kessel (39) uit. “We hadden eerst een Kawasaki GPZ 500 aangekocht, maar die kregen we met geen mogelijkheid goed aan het lopen. Weg met dat ding, dachten we. Met de FZR lukte het beter. We hebben ons voor de kleurstellingen laten inspireren door de machine waarmee Wayne Rainey in de jaren tachtig furore maakte. Dat was wat vorige maand: overspuiten in het schuurtje bij minus twee graden!”
Er zit een bijzonder verhaal achter het aanmelden van deze Yamaha. De motor gaat rijden voor het KWF-team. “We waren een gelukkig gezinnetje met twee kinderen en de derde was vijf maanden onderweg”, vertelt Van Kessel. Toen kwam het slechte bericht. Zijn echtgenote Patricia van den Bogaard (37) bleek te lijden aan de Ziekte van Hodgkin, een agressieve vorm van kanker. “We hebben gewacht totdat het kind veilig gehaald kon worden. Dat is goed gelukt. Daarna zijn we begonnen met de behandeling. Het was een heel, heel zware tijd voor ons allemaal. Nog niet zo lang geleden, bij de meest recente PET-scan, is Patricia beter verklaard.”
Het KWF-enduranceteam.
Van Kessel en zijn vrienden traden al jaren op als baanposten bij de Pinksterraces te Oss en al die tijd speelden ze met het idee om deel te nemen aan de SAM-endurance. “Na haar genezing zei Patricia: ‘Ga dat toch gewoon doen, je wilt dat al zo lang’. Daarom hebben we de knoop doorgehakt. Maar dan wel met als hoofdgedachte de ondersteuning van kankeronderzoek. We zijn een sponsoractie voor KWF Kankerbestrijding gestart. Die verloopt heel voorspoedig.”
Naast een tientjesactie met een verloting heeft ook een groot aantal hoofdsponsors zich achter het initiatief geschaard. Wie wil bijdragen vindt alle informatie op www.rumaracing.nl, of zoek op Facebook naar ‘Rumaracingteam’.
“Het doel is bereikt,” zegt Raymond Kuipers, terwijl hij zijn pas afgebouwde zijspancombinatie het terrein op duwt. “Hier zit wel een jaartje werk in.” Raymond en zijn bakkeniste Elise Wassink gaan dit jaar deelnemen in de SAM-zijspanklasse met hun 1983 Yamaha XJ 900. De eerste paar demo’s fungeert Emiel Arends als passagier, want Elise maakt een voettocht naar Santiago de Compostela.
De combinatie is voorzien van een cardanaandrijving. “We hoefden de eindoverbrenging niet te veranderen, want we rijden nu met kleinere wielen. Hij jaagt echt door de versnellingen. Nuttig op de kleine SAM-circuits, maar harder dan 160 loopt hij nu niet. Dat wordt misschien lastig op de lange rechte einden van Soerendonk en Oosterwolde.”
Yamaha XS650, visitekaartje voor Motorline.nl.
Net zoveel werk zit er in de Yamaha XS 650 van Motorlijn. Eigenaar Dirk Kamphorst heeft een groothandel in motorhefbruggen en gereedschappen. De XS is tot in de puntjes afgewerkt en helemaal uitgevoerd in de bedrijfskleuren rood en zwart en is echt een plaatje geworden. Zelf gaat hij er niet mee rijden. “Marco Nijmands wordt de coureur. Hij heeft veel wegrace-ervaring. Hij is er nu niet bij: samen met zijn vrouw is hij op huwelijksreis. Over de motor: het motorblok is nog helemaal standaard. Het gaat toch om de regelmatigheid? We hebben voorlopig al genoeg kosten gemaakt.”
Veel gemakkelijker had Ruud Pothoven het met de voorbereidingen aan de 500cc Laverda, waarmee hij endurances wil gaan rijden bij de SAM. “We hebben er niet veel aan hoeven doen. De fiets is in 2008 gebouwd door Rob den Tieter van FTR, speciaal voor de Classic Bol d’Or op Magnicours.”
Machines als deze werden door Laverda ingezet in de jaren 1978-1979, onder andere voor de 24 Uren van Barcelona, op het bochtige circuit van Montjuig. “Rob den Tieter heeft daar meegereden tijdens de kwalificaties, maar tegen de grote kanonnen kon de motor zich niet kwalificeren voor een start.” Pothoven gaat de Drie Uren rijden samen met Tijl Schimmel onder het rijnummer 29. “Althans, als dat nog vrij is.”
Tijl Schimmel (links) en Ruud Pothoven met hun Laverda.
Wido de Vries stopt met demoracen bij de SAM. “Het gaat niet meer met mijn knie”, legt hij uit. “Teveel slijtage en nog maar een halve meniscus. Ik probeer nog één keer mee te doen: aan de wedstrijd op de Luttenbergring.” Wido heeft zijn racemotor met Goos Bartels geruild tegen een Ducati Pantah TT 600. Die krijgt nog even wat tender loving care van de monteurs van Star Twin. “Het is een replica van een 1986 NCR TT 600. Ik ga er alleen mee op de weg rijden. Een heerlijke machine!”
Wido de Vries met zijn TT-replica. “Alleen voor op de openbare weg.”
De toelatingen worden deze dag verricht door commissievoorzitter Gert Heideveld, bijgestaan door Otto Koeter en Wido de Vries. Peter van der Velde is er weer bij voor de geluidstesten. Niet alleen SAM-rijders laten hun motor testen, ook vele bezoekers aan Star Twin schuiven aan. De SAM-toelatingsdag wordt immers sinds jaar en dag georganiseerd tegelijk met de Koningsasserdag van de Ducaticlub. Peter laat zich bijstaan door broer Arjan en dochter Pien. Het geluidsrecord van de dag bedraagt 117 dB, geleverd door de Honda VFR 750 van Tonnie van de Bunte. Met een decibelkiller in de uitlaten brengt deze het niveau terug tot 111 dB en na nóg een kunstgreep blijven er 103 dB over.
Het is toch al een dag van luide uitlaten. Een greep uit de metingen, waaraan geen rechten kunnen worden ontleend: Yamaha FZR 1000 – 114 dB; Yamaha XS 650 – 111 dB; zijspan Yamaha XJ 900 – 95 dB; Suzuki GSX-R 750 – 114,9 zonder en 111,9 mét dB-killer; Laverda 500 – 111 dB mét en 108 dB zonder; Ducati 500 Pantah – 100,8 dB.
Peter van der Velde (rechts) meet het geluid van de KFW-Yamaha.
In het midden Arjan van der Velde en Pien.
“Het komt soms heel nauw met geluidsmeting. De Suzuki GSX-R van Dewi Boere maakte op het gehoor helemaal niet zoveel geluid, maar toch sloeg de meter uit naar 117 dB. Soms ligt het aan een bepaalde toon in het geluid, die de meting zo hoog laat uitvallen. Door het uitlaatsysteem een klein beetje aan te passen valt die toon weg. En een reductie van 3 dB betekent al een halvering van het geluid”, legt Peter van der Velde uit. “We doen hier een statische meting. Op de baan wordt heel anders gemeten en krijg je heel andere waarden. Wat ons betreft: we zijn motorliefhebbers en we worden heel blij van getallen boven de 110 dB!”
Te zijner tijd zal Peter van der Velde zijn lijst met geluidsmetingen hebben uitgewerkt en dan zal hij die ongetwijfeld met ons delen.
Dewi Boeren (links) gaat de GSX-R berijden samen met zijn vader Ron (midden), onder de teamnaam De Boeres.
Verder zien we Pien van der Velde op de foto en geknield haar vader Peter.
Toelatingsdiscussie over de GSX-R van Team de Boeres. V.l.n.r. commissieleden Gert Heideveld, Wido de Vries, Jan van Zuuk, Otto Koeter.
SAM-ers Gerry Hemsens en Willem van IJzendoorn.
De VFR van Tonnie van de Bunte.
Decibellen.
Heel aparte db-killer in de Laverda van Ruud Pothoven.
FJ-900-zijspancombinatie.
Martin Verhoeff 29/03/2016
mooie foto,s van ons span,alleen de namen in het verhaal kloppen niet.
RepliesMathieu van Kessel 29/03/2016
Hey jongens,
RepliesLeuk verhaal over ons team!
Bedankt!Namens Rudy Teeuwsen en mijzelf.
Chris Van Der Weide 29/03/2016
en voor beide klasses in de endurance gelukkig !
Replies