SOERENDONK-MAARHEZE – De mensen van voorzitter Piet van der Wiel hadden hun uiterste best gedaan. Van begin tot eind zetten ze onder de vlag van stichting MASO (Motor- en Autosport Organisatie) een vlekkeloos georganiseerd evenement neer. Enkele minpunten van de dag waren zeker niet aan hen te wijten, zoals de weersverwachting en de positie op de SAM-jaarkalender. De kwestie van de vernieuwde klassenindeling bleef door het rennerskwartier gonzen. Tijdens enkele manches liepen de renners natte voeten op, maar wie uit vrees voor een kletsnatte dag was thuisgebleven had ongelijk. Een superleuke dag, daarover waren allen het na afloop eens.
Tekst en foto’s SAM/Festina Lente, Gijs en Inge van Hesteren
Ron Moolenaar laat de drie expansieuitlaten van zijn TR750 luidkeels schallen over het Brabantse land.
Voor de MASO-mensen was het vast en zeker een beetje zuur, dat het veld niet zo dik bezet was als voorgaande edities. Laverda 750-coureur Hans Bataille kwam wegens een voetblessure als toeschouwer. Hij stelde vast: “Een heel goede organisatie van stichting MASO, met heel enthousiaste mensen. Eigenlijk is alleen de tweede manche van de Formule 2 helemaal verregend. De rest van de dag was prachtig.”
In vorige jaren zaten er vier tot vijf weken tussen het evenement in Elburg (begin juli) en de demo in Soerendonk (half augustus). Dit keer was Soerendonk verplaatst naar juni en was de wedstrijd ingeklemd tussen de GP van Hessenpoort en de TT van Elst. Drie wedstrijden in drie weken, misschien was dat voor veel coureurs net even een stapje te ver. Zoals één van de thuisblijvers zei: “soms moet je keuzes maken”.
Rini van der Lee met zijn Suzuki T500 is ook nieuw bij de SAM. “Superleuke dag gehad!”
Die keuzes betroffen ook de weersvoorspellingen. Grijs regenweer was aangekondigd. Zoals wel vaker viel dat op de dag zelf behoorlijk mee, al kon je het slecht treffen. Zoals Peter Troost, die ’s avonds op Facebook schreef: “Mooi weekend gehad. Partytent in stukken. Ondanks de bakken met regen in de laatste sessie toch heel lekker gereden.”
Veel nieuwe SAM-deelnemers hadden juist wel voor Soerendonk gekozen. Voor Hans Swaans en Ron Moolenaar was het de eerste keer. Swaans bracht een tot in details gerestaureerde 1984 Yamaha TZ250 aan de start. Ron Moolenaar reed tot dan toe alleen op circuitdagen met zijn prachtig geprepareerde Suzuki TR750 driecilinder tweetakt. “Dit is een replica van de TR750 van Teuvo Länsivuori. Ik kom bij de SAM rijden omdat ik hier nog een beetje lawaai mag maken met de uitlaten en omdat de sfeer in het rennerskwartier me aanstond. Vandaag was de eerste keer. Ik heb een topdag gehad. Een leuk weekend met een leuke baan.”
Wethouder Carola Meuwissen was bereid gevonden het evenement officieel te openen. Ze wist van haar collega’s al hoe laat het zou zijn: een rondrit over het circuit in de zijspanbak van Gert Moes. Ditmaal had zij haar pumps thuisgelaten. “Voor de gemeente een geweldig evenement met een historische achtergrond”, stelde zij.
Het weiland van het rennerskwartier is van de ouders van Guus en Floor Stijvers. Hun hondje Fonzie is intussen een soort paddockmascotte. “Vorig jaar waren we hem een hele tijd kwijt”, vertelt Guus. “Ja, hij zat bij ons in de tent. Daar was kaas en worst”, vult 500c-coureur Erwin Moes hun verhaal aan.
De nieuw opgezette SAM-organisatie had nog steeds te kampen met kinderziektes. Natuurlijk leverde dat gemopper op, maar bijna iedereen had er begrip voor. Ging het niet om het gezamenlijke rijden met de klassieke motoren en het sociale gebeuren er omheen?
Natuurlijk, zeiden anderen, maar we snappen nog steeds niks van die nieuwe indeling. Formule 1, Supersport, wat moeten wij en het publiek ermee? Voor het SAM-bestuur een lastige zaak, want je kunt niet zomaar halverwege het seizoen terugkomen op een genomen besluit. Toch besloot voorzitter Ben Jeuring om in Soerendonk en Elst een enquête voor te leggen aan de coureurs. Behoud van de nieuwe opzet of terug naar de ‘oude’ inhoudsklassen van 50 tot 750 cc? We horen er vast meer van de komende tijd.
Enkele citaten uit de sociale media:
Peter van Griensven: “Supergoed geregeld. Jammer van de regen.”
Erwin Moes: “Tijdens de laatste manche liepen mijn carburateurs vol water. Ik ben afgehaakt met een nat kruis, haha.”
Erik Cox: “De tweede manche was erg leuk. Ook erg nat, toch zeer gaaf om te rijden. Er komen heel andere aspecten aan bod om je rondjes te rijden. Was tot aan mijn b?llen nat. Mijn leren pak hangt nog te drogen.”
Uitslagen hebben we nog niet ontvangen van het secretariaat.
Het bacoteam van Soerendonk.
Eindhovens Dagblad:
No Comments