OOSTERWOLDE – Nevelig was het in de vroege ochtend, maar al snel kreeg de zon de overhand. Op een prachtige nazomerdag reden de SAM-democoureurs hun laatste wedstrijd van het seizoen. Spannend, want het kampioenschap was in verschillende klassen nog altijd onbeslist. Gelukkig niet té spannend, want op de onfortuinlijke Martin van Engelen na hield iedereen de glimmende kant boven.
Tekst en foto’s: SAM/Festina Lente, Gijs & Inge van Hesteren
Start 750cc.
Het begon allemaal met een feestje op vrijdagavond. De ‘zingende schilder’ zette de toon. Voor onze oude oren een tikkeltje te luid, dus lang zijn we niet gebleven. Er viel een enkel onvertogen woord, maar vooral grote vrolijkheid, hebben we achteraf vernomen. Zo hoort het ook.
’s Ochtends rond een uur of tien gingen de trainingen van start. Hoe het gekomen is weten we niet, maar 250cc-rijder Martin van Engelen lag er in de eerste ronde al naast. Koude banden, koud asfalt? Hoe dan ook, de redders van Fire Prevention | First Aid waren snel ter plaatse. De arme Martin kon na onderzoek in het ziekenhuis naar huis, met naar we gehoord hebben enkele gebroken ribben en een gebroken sleutelbeen. Beterschap, Martin!
Na dit incident verliep de rest van de dag zoals we het graag zien: zonder ongevallen. Een primeur was de deelname van Berend Roke, die na bijna tien jaar bestuurslidmaatschap en wedstrijdleiding voor het eerst zelf plaatsnam in het zadel. Met de Honda CBR400, die Tonnie van de Bunte hem bereidwillig ter beschikking had gesteld, reed hij mee in de 500cc en 750cc-klasse. “Even wennen, ja! Ik heb gereden in mijn eigen tempo en had wel in de gaten dat iedereen sneller was dan ik.”
Berend hoeft zich daarover geen zorgen te maken. Rustig beginnen, dat is het devies voor iedere rookie. Oefening baart kunst. “Dat klopt,” zei Berend. “Het ging steeds beter, vooral omdat ik veel kilometers kon maken in de twee klassen waarin ik meereed. Het is me meteen ook opgevallen dat er soms ingehaald werd op een manier die niet door de beugel kon. Oók op het rechte eind. Het blijven demonstratieritten, toch?”
Berend Roke.
Eveneens goed nieuws was het optreden van Evert Verhaaf als veiligheidsmarshall. Hij viel in voor vaste voorrijder Tonnie van de Bunte, die wel eens een paar manches volledig wilde uitrijden met zijn Honda VFR400. Evert was tijdens de TT van Elst uit het BMW-zijspan van Herbert Weiland gerold. Hier had hij een gecompliceerde sleutelbeenbreuk aan overgehouden. “Ik heb er nog steeds last van. Vooral na een hele dag voorrijden gaat het pijn doen. Maar het gaat wel. Volgende week wordt ik weer geopereerd. Dan halen ze de platen en schroeven eruit.”
Een opvallende nieuwe SAM-rijder was Patrick Vanmaekelbergh uit het Belgische Zuienkerke, ergens voorbij Brugge. Hij had 400 kilometer gereden om met zijn 1949 Triumph T100 aan de start te kunnen verschijnen. Geen gemakkelijke kilometers, want onderweg, midden in de nacht, had de waterpomp van zijn Fiat Ducato het begeven. Met een sukkelgangetje van 60 kilometer per uur had hij uiteindelijk Oosterwolde bereikt. Patrick was enthousiast over de demo’s van de SAM. “Het is heel erg leuk om met jullie mee te rijden. Goed georganiseerd, leuke sfeer, sportief rijgedrag van de anderen.”
Met zijn stokoude Triumph maakte Vanmaekelnerg indruk, want menig véél moderne motor had het nakijken tijdens de demoritten.
Oók indruk maakte Ted Haanappel, die in het rennerskwartier weer eens liet zien dat hij een zeer getalenteerd sleutelaar was. “Tja, hij liep af en toe maar op één pit. Dus hang ik er even een ander motorblok in.” Omstanders hebben kunnen zien hoe Ted dit klusje klaarde binnen een half uur. Ted wil zijn kennis graag delen met de SAM’ers. Hij stelde voor om in de winter te zorgen voor ‘een beetje meer reuring’. “Bijvoorbeeld met een workshop bij mij op de zaak over uitlaatsystemen en geluiddemping. Velen hebben veel moeite met dat laatste, vooral als ze op vaste circuits zouden willen rijden. De geluidseisen zijn daar nu eenmaal strenger. Maar het is echt zóveel makkelijker dan je denkt, om de motor stil te krijgen zonder dat je vermogen verliest.”
Daarna kwam een technisch verhaal dat we de lezer nu besparen. De namen vielen van technische goeroe’s uit de jaren zeventig als David Visart en Gordon Blair. Ted moet het maar bewaren voor zijn workshops in januari of februari. Misschien komen er ook workshops over rijtechniek en dergelijke. Wordt vervolgd.
Oók op één cilinder liep af en toe de Yamaha XS650 van de verslaggever van dit verhaal. Heel raar, alleen na rechterbochten. Helaas niet beschikkend over het razendsnelle technisch talent van Haanappel, zette hij zijn machine na enkele mislukte pogingen in de training en eerste manche in arren moede terug op de aanhanger. Aan al te uitgebreid gesleutel in het rennerskwartier heeft schrijver dezes een broertje dood en tja, de hele winter is er tijd om een elektronische ontsteking te monteren en andere trucs toe te passen. Gelukkig deed de XS het wel goed zolang er in kalm tempo werd voortgeprutteld. Dat was prettig tijdens de Distinguished Gentleman’s Ride Amsterdam, die een dag later werd verreden. Daarover een andere keer.
Gelukkig veel vrijwilligers voor de demo in Oosterwolde.
Vermeldenswaard was nog de aanwezigheid van Bally en Ilse de Haas, al was het zonder zijspan. Ilse was kort geleden tijdens de EK-zijspanraces op het TT-circuit van Assen vanuit het zijspan gelanceerd. Hieraan heeft ze een gebroken bekken overgehouden. Nuchter als altijd vertelde ze: “Ach nee, dat kan gebeuren. Erg geschrokken ben ik niet. In het voorjaar zit ik weer in de bak bij Hilbert Talens, als het aan mij ligt.”
Dat is de ware spirit. Als SAM’ers mogen we trots zijn op zo’n sportvrouw in ons midden.
Een andere SAM-coureur die in de lappenmand was, maar tóch aanwezig, was Bernd Küneweg. Hij had zich flink bezeerd tijdens de demo van de Luttenbergring. Ook hij had vierhonderd kilometer achter het stuur gezeten om in Oosterwolde present te zijn. Onder andere ook, omdat hij zich ernstige zorgen is gaan maken over de veiligheid van de racedemo’s. Hij wilde er graag over praten. “Ik vind, dat er iets moet gebeuren. Als het zo door gaat kan er nog wel eens een echt ernstig ongeluk gebeuren. Ik daag het SAM-bestuur en de rijders uit om met een nieuw concept voor racedemo’s te komen. Wat mij betreft komt het onderwerp op de agenda van de jaarvergadering in november.”
Tweemaal Gijs. Knapper krijg je ze niet. Rechts Gijs van de Weg, chef organisatie van de demo Oosterwolde.
De klassen 50-125, 350, 500 en 750 waren goed gevuld en lieten mooie strijd zien. De 250cc-klasse kan nog wel wat groei gebruiken en heel veel zijspannen verschenen er niet aan de start. Het seizoen was lang geweest en veel materiaal was toe aan revisie. Van de zes die er wél waren zei Peter de Wit grijnzend: “Grappig, de helft van alle combinaties is van mij!”
Klopt, we kunnen Peter onderhand wel de Bernie Ecclestone van de zijspanklasse noemen.
Nog even melding van de feestelijke opening in de middagpauze. De wethouder van Sport, Liesbeth Vos, was er laconiek onder. Tijd voor een officiële toespraak had zij niet, maar wel voor een paar ronden in het Sukarex-zijspan van Harry Althof. Toch nog een quote: “Ik kan alleen maar zeggen, dat ik het heel erg spannend vind om in zo’n zijspan mee te rijden!”
Mevrouw Liesbeth Vos. “Moet ik dit opzetten?” Dankzij de goede zorgen van Harry Althof kwam het allemaal goed.
SAM Motorsport en natuurlijk iedereen die er aan mee geholpen hebben: dit jaar was weer geweldig! Ik wil dan ook iedereen bedanken hiervoor, ook alle fotografen die de mooi foto’s voor ons hebben gemaakt… Iedereen bedankt en ik hoop tot volgend jaar.
Namens de HiBRA-Aalsmeer-Armada willen wij de SAM en de vele lokale vrijwilligers bedanken voor dit prachtige demoraceseizoen. Veel mooie weekenden met sterke verhalen, intriges, en vooral heel veel lol gehad!
Het is een mooi demo jaar geweest en volgend jaar veel succes.
Eindelijk kan Tonnie van de Bunte eens een demo helemaal uitrijden.
Oosterwolde vanaf mijn pa z’n Yamaha (528). Hier en daar wat schokkerig beeld, omdat de camera niet op zijn helm, maar aan de motor zelf zat. Vanaf iets na de helft ook wat andere beelden
https://www.youtube.com/watch?v=0KMztU5BzrI
De 350cc en de races van de zijspannen.
https://www.youtube.com/watch?v=hUPN6-d5GHU
Team Lensalja heeft veel pech gehad met de motor in 2014, maar we zijn er weer bij in 2015. Een extra lange aflevering van de laatste demo van seizoen 2014. Geluid hard en genieten!
https://www.youtube.com/watch?v=mIrfxDK4GT0
De 500, een rondje over het terrein en de prijsuitreiking.
http://www.youtube.com/watch?v=aaqWtL4RDg0
Het verslag van afgelopen zaterdag, tijdens de democlassics in Oosterwolde.
https://www.youtube.com/watch?v=uOhd_BowkVw
No Comments