OOSTERWOLDE – Het is alweer een maand geleden, de slotdemo van 2015, maar wat in het vat zit verzuurt niet. Het was de vierde maal dat in het buitengebied van Oosterwolde (Gld.) een SAM-racedemo werd verreden. Ditmaal koos de lokale organisatie voor het eerste weekend van oktober. Voor het slotevenement van dit seizoen was het een goede gok; de deelnemers maakten dankbaar gebruik van het mooie najaarsweer. Al direct vanaf het intussen traditionele vrijdagavondfeestje in de darts-sociëteit naast het circuit begeleidde de lokale omroep LOE het evenement.
Tekst en foto’s Gijs en Inge van Hesteren
Reint Kloppers na blessure weer op twee wielen.
Vele ‘kopstukken’ onder de coureurs werden die avond door de omroep aan de tand gevoeld en de dag daarop, tijdens de regelmatigheidswedstrijden, verzorgde de LOE een liveverslag. De grote voortrekker van het historische spektakel is al jaren Gijs van de Weg. Onder zijn leiding zet een vijftigtal vrijwilligers zich ieder jaar in voor de inrichting van het tijdelijke stratencircuit. Alleen al het plaatsen en later weer weghalen van de honderden strobalen en dranghekken is een hels karwei. Op de zaterdag van de wedstrijd hadden zij er al dagen werk op zitten.
Wat betreft het deelnemersveld, dat was groter dan ooit tevoren. De SAM zit als organisatie in de lift. Zelfs vanuit het buitenland dienden de coureurs zich aan, maar ook de vaste rijders lieten zich dit slotevenement niet ontgaan. Bijvoorbeeld Reint Kloppers, die begin juni in Zwolle tamelijk hard het asfalt raakte. Daardoor moest hij het grootste deel van het lange motorsportseizoen noodgedwongen verstek laten gaan, maar nu had hij zichzelf en zijn Laverda 750SF weer op orde. “Fijn dat ik toch nog een demo kan rijden dit jaar!” zei hij tevreden.
Na de ochtendtrainingen was burgemeester Adriaan Hoogendoorn tussen de middag bereid gevonden tot het lossen van het startschot. Dat werd gehoord en aanschouwd door naar schatting zo’n tweeduizend mensen. Het leek ’s ochtends nog even spannend. Sommige van de boeren uit de omgeving hadden het zó druk, dat zij hadden aangekondigd desnoods dwars door de races te rijden met hun tractoren. Gelukkig werd de soep zo heet niet gegeten.
Vader Willem en zoon Michiel Leeflang, met hun BSA-combinatie.
Peter de Wit had het de hele dag weer ontzettend druk met het drietal zijspannen dat onder zijn verantwoordelijkheid viel. “Twee gaan het vast niet uitrijden,” waarschuwde hij alvast. “Bij die van Rudi en Lindsay hebben we steeds gedoe met de benzinetoevoer. Het is ook ouwe meuk allemaal.”
En inderdaad, rijnumer 58 viel uit, zij het in de trainingen. “Valt mee!” zei Peter. “Het is nu de koppeling.” De twee wedstrijdmanches werden door Rudi de Wit en Lindsay Heijnk met goed gevolgd gereden.
Vader en zoon Leeflang meldden zich opnieuw met hun mooie BSA-combinatie. Goed lopen wilde het span nog niet echt. In Soerendonk was het de carburatie. Dat was in orde dit keer, mede dankzij de startmachine die zij intussen hadden aangeschaft. “Helaas hebben we maar drie versnellingen. De ene cilinder wordt bovendien veel heter dan de andere. Dat is niet goed. Enfin, we hebben nu de hele winter om het op te lossen.”
De regelmatigheidswedstrijden moeten een beeld geven van de racerij in de jaren zeventig en tachtig. Dat was donders natuurgetrouw, want er werd stevig gas geven. Regelmatig, dat wel! In de 500cc-klasse streden Bert Struyk MV Agusta replica), Jarno Jonker (Beck BMW), Fred Blom (Seeley ABSAF) en Piet Damen (Honda CB500) verhit om de koppositie. In de 50-125 behoorden Leo de Groot (MBA 125), Cor van Eijk (50cc Kreidler) en Johan Emmers (Kreidler) tot de snelsten. Theo van Gaaien viel uit met zijn Yamaha TZ125. Hij kreeg het direct erg druk met het beantwoorden van de talloze vragen van twee grootogige jongetjes. “Waarom bent u uitgevallen? Wat is dat, een bougie? Kan je hem maken? Ligt u dan niet helemaal achteraan? Oh, twee races? Waarom is dat?”
Boy Beck: “Concentratie, na anderhalf jaar afwezigheid van de renbaan.”
Een toeschouwer merkte het op: Tamara de Vos streed in de 350-klasse ‘met het mes tussen de tanden en letterlijk het stro tussen de tenen’. Ondanks haar steeds betere stijl en tempo voor Tamara geen kopposities, daarvoor was haar 350cc Cagiva niet snel genoeg. Zoals wel vaker waren het mensen als Gert de Weerd (Yamaha), Gert Moes (Yamaha RD350), Dimitri Palmbergen (Cagiva) en Edwin Jager (Yamaha RD350 YVPS) die de show stalen bij het publiek. In de 750cc gebeurde hetzelfde met Boy Beck (Beck BMW), Klaus Harmsen (Suzuki), Reyn van Hemel (Yamaha FZ). Jammer dat in deze klasse Ad Roeffen ten val kwam. Hij had even assistentie nodig van het ambulanceteam en dat leidde tot enige vertraging in het dagprogramma. Rijder OK, overigens.
Behoorlijk spannend werd het in de tijdwaarnemingscaravan. Het was de laatste keer dat de onvolprezen Riet Welvaart de verantwoordelijkheid droeg. Uitgerekend nu had de oude laptop het begeven. Gelukkig kon ICT-goeroe Harry Althof inspringen met een reservelaptop en één van de 750-coureurs kreeg de printer aan de gang. Ook zonder die spanning was het een bijzondere dag voor Riet en Evert Welvaart. Het was de laatste maal dat zij beiden in een officiële rol optraden voor de SAM. Het moet hen aan het eind van de dag toch vreemd te moede zijn geweest. Lees over de achtergrond van hun vertrek als officials ook het recent gepubliceerde interview.
Aan het eind van de dag kwamen de uitslagen zoals meestal direct beschikbaar, zodat de winnaars van de regelmatigheid hun bekers in ontvangst konden nemen. De uitslagen staan elders op deze website. Kortom, zoals de lokale omroep het uitdrukte in haar verslag: Oosterwolde was vandaag het motordorp.
Burgemeester Adriaan Hoogendoorn opent de demo’s.
Jan Kroon reed voor de tweede maal een SAM-demo.
Jelle Bekkema: “Lekkende keerring voorvork.”
Ronnie Schäffer: “Genieten van een lekker zonnetje.”
Reyn van Hemel 12/11/2015
Een mooi verslag van een fantastische racedemodag. Bedankt Gijs.
Replies