SAM-bakkenist naar ONK

Remco Moes verwisselt klassieke demo’s voor topsport

ASSEN – Liefhebbers van racedemo’s met klassieke motoren kennen hem wel: Remco Moes uit Assen. Bij evenementen van de SAM reed hij in de 350cc-klasse met zijn uit 1983 stammende Yamaha RD-cupper en sinds begin 2014 in de zijspanbak, samen met zijn vader Gert. Het is snel gegaan, niet alleen op de stratencircuitjes van de Stichting Aanvullende Motorsport (SAM), maar ook met de carrière van de pas negentienjarige Remco. Vanaf 2015 neemt hij deel aan het gecombineerde Nederlands-Belgische kampioenschap zijspannen, als bakkenist bij de topper Hilbert Talens.

© SAM/Festina Lente, Inge van Hesteren

Remco Moes, samen met zijn vader Gert tijdens de SAM-demo te Soerendonk.

“Hilbert kennen we al jaren. Hij woont een paar huizen verderop, in dezelfde straat als ik. Hij is praktisch onze buurman. De contacten zijn nauwer geworden sinds mijn vader en ik zijn gaan deelnemen aan SAM-demo’s. Hilbert zag onze racebus voor het huis staan en zo kwamen we aan de praat. Sinds die tijd ben ik een paar keer met hem meegegaan naar raceweekeinden en uiteindelijk heb ik ook meegedaan aan de opstapdag van de DSRA (Dutch Sidecar Racing Association) op het TT-circuit van Assen. Toch zeker een ronde of acht, negen is Hilbert daar met mij in zijn bakkie rondgegaan.”

Spannend

“Nadien heb ik met hem geoefend op het Midlandcircuit in Lelystad en op Testtrack Thedinga in Emmen. Dat ging allemaal heel goed en nu is de kogel door de kerk.”

In seizoen 2014 reed Hilbert Talens samen met Ilse de Haas, ook al bekend van SAM-racedemo’s. Aan het eind van het seizoen kwam het span naast de baan terecht en Ilse liep verscheidene botbreuken op. Niet dat Ilse zich daardoor liet ontmoedigen. Zij is tenslotte een telg van een roemruchte zijspanracefamilie. Zo reed haar vader ‘Bally’ de Haas jarenlang als bakkenist bij wereldkampioen Egbert Streuer. Bally is nog steeds regelmatig te zien als stuurman van historische zijspannen bij racedemo’s van diverse organisaties. Van het een kwam het ander en in 2015 zal Ilse optreden als bakkeniste bij Colin Nicholson in hetzelfde kampioenschap als Talens. Remco Moes kwam dus als geroepen.

© SAM/Festina Lente, Inge van Hesteren

Drie generaties Moes.

“Natuurlijk is het best spannend,” vertelt Remco. “Het is een heel verschil met de racedemo’s. Mijn vader en ik hadden samen een heel goed seizoen bij de SAM. Geen ongevallen en we reden zeker niet achteraan. In het Nederlands en Belgisch kampioenschap krijg ik heel andere en veel snellere circuits. Met het moderne, veel snellere materiaal is je rijstijl ook anders. Toch, het jaar demo-ervaring heeft me zeker geholpen. De principes van het zijspanrijden, de technieken, die zijn vergelijkbaar. Wat dat betreft is de SAM een prima leerschool geweest.”

Breedtesport en topsport

Zo zie je dat breedtesport, ook met klassiekers, de voedingsbodem kan zijn voor topsport. Een verlies is het wel:

“Tja, bij SAM-demo’s zal ik niet vaak meer te zien zijn, zeker niet als deelnemer. Ik wil me concentreren op het kampioenschap. Misschien kom ik af en toe nog eens mee met mijn vader. Die redt zich heus wel. Hij heeft al eens gereden met Simon Bartels als bakkenist en wie weet wordt dat voortgezet. En anders: er is belangstelling genoeg voor een plek in de bak.”

Dat zou best eens kunnen; velen voelen zich aangetrokken tot de zijspansport. Waarin zit hem nu eigenlijk die aantrekkingskracht?

“Het leuke is natuurlijk dat het bij de zijspannen niet alleen om motorsport gaat, maar ook om teamsport. Alleen door met zijn tweeën heel goed samen te werken kan je snel en veilig rondgaan. En de snelheid blijft natuurlijk een grote trekker!”

Hilbert en Remco zullen deelnemen met een LCR-Suzuki. “Supermodern chassis, duizend cc, pakweg tweehonderd PK bij een droog gewicht van 230 kilo.” Wel even wat anders dan de RD350 Yamaha van vader Gert Moes, met zijn grote wielen en maximaal 70 PK.

Het nieuwe team Talens-Moes heeft een drukke racekalender voor de boeg. Behalve op het TT-circuit worden er in Nederland wedstrijden verreden te Hengelo en Oss. In België staat onder andere het stratencircuit van Chimay op de agenda, het vaste circuit van Mettet en in Noord-Frankrijk dat van Croix-en-Ternois. Alles bij elkaar negen racedata, waarvan vaak twee races per keer.

“Financieel is het allemaal nét haalbaar. Gelukkig hoef ik alleen mijn eigen inschrijfgeld te betalen. Hilbert zorgt voor de machine, het transport, de reparaties. En voor de sponsoren, want zonder hen is het niet te doen.”

Hoe dan ook, Remco kan eigenlijk niet wachten tot de eerste race van 2015!

Tekst en foto’s: © SAM/www.festinalente.nl, Gijs en Inge van Hesteren

12 Comments
  • Sven Stoovelaar 03/05/2015

    Leuk doorgestroomd zo! Veel plezier met de snelle LCR !!

    Reply Replies
  • Coeno van Houten 03/05/2015

    We gaan het zien Remco, veel succes!

    Reply Replies
  • Albert Knikker 03/05/2015

    Succes Remco en ik hou je ‘in de gaten’ 🙂

    Reply Replies
  • Wim van Eijk 22/12/2014

    Veel succes Remco, mooie kans.

    Reply Replies
  • Wim van Eijk 22/12/2014

    Veel succes Remco, mooie kans.

    Reply Replies
  • Joop van der Have 22/12/2014

    Veel succes Remco! Ik hoop,dat je ons op de hoogte houdt.

    Reply Replies
  • Rob Dolfing 22/12/2014

    Supergaaf en heel veel succes.

    Reply Replies
  • Gerrit Bekker 22/12/2014

    Heel veel succes gewenst Remco

    Reply Replies
  • Berend Roke 22/12/2014

    Zoals eerder gezegd: S6 en kom zeker een paar keer kijken als er geen SAM demo is !!!!

    Reply Replies
  • Jan Willem Nijland 22/12/2014

    Mooie woorden Remco , we zullen ons in 2015 zeker nog vaak spreken !! Veel plezier en geluk !!!

    Reply Replies
  • Rob de Kruijf 22/12/2014

    Heel veel succes remco!!!

    Reply Replies
  • Maurice Hakkens 22/12/2014

    Geweldig, heel veel suc-6 !!!

    Reply Replies

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>