HOHENSTEIN-ERNSTTHAL – Van 19 tot en met 21 juni werd in het voormalige Oost-Duitsland de ADAC Classic Sachsenring 2015 georganiseerd. Classic Team Bekker deed eraan mee. Het team bestaat uit Gerrit Bekker en Freek Ouwendijk (ook oud-coureur). Zij waren uitgenodigd door Ferry Brouwer, vroeger monteur van onder andere Phil Read en Jarno Saarinen. Hij is de oprichter van Arai Helmen Europa en eigenaar van het inmiddels niet meer bestaande Yamaha Classic Racing Team.
Tekst en foto’s: Gerrit Bekker
Vijftien jaar geleden organiseerde Ferry de Centennial op Assen. De ADAC (Allgemeine Deutscher Automobil Club) had hem gevraagd om zoiets ook op de Sachsenring te organiseren. Het is een groot evenement geworden, met heel veel grote namen van vroeger, allemaal motorsportlegendes met hun motoren uit de jaren vijftig tot en met tachtig. Dit zou volgens Ferry zelf het laatste op zo’n grote schaal door hem georganiseerde classic race-event worden. Zoiets zal je dus nooit meer bij elkaar zien!
Team Bekker had de eer om er deel van uit te maken, met twee originele Yamaha TZ 250F productieracers uit 1979. Gerrit: “En zo vertrokken we op donderdagmorgen 18 juni richting Sachsenring. Een afstand van 750 kilometer. Met bus en caravan een ritje van zo’n tien uren… Om half negen ‘s avonds kwamen we aan bij het Welcome Center van de Sachsenring. Een half uur voordat de poort van Fahrerlager 1 om negen uur dicht zou gaan en wij er niet meer in zouden kunnen. Mooi op tijd, dus. Helaas had een aantal Hollanders Karl de plaatsaanwijsman dronken gevoerd, om hem wat toegeeflijker en vrolijker te stemmen. Hij was echter om half negen op zijn brommertje naar huis gegaan, dus werden wij bij de slagboom teruggestuurd. Gevolg was dat we de eerste nacht hebben moeten kamperen op de parkeerplaats van het Welcome Center.”
Vrijdagochtend zeven uur: “Hé hé, we staan toch op Fahrerlager 1 en ook gelijk op het mooiste plekje, pal voor onze pitbox waar we de motoren voor drie dagen kunnen stallen. Dat had Karl de plaatsaanwijsman toch mooi voor ons geregeld, hahaha!”
Wij in box 11 – 12, die we delen met een aantal grote namen. Onze motoren links, #21 en #22.
Rijden op de Sachsenring. Hier teammaat Freek Ouwendijk.
Het circuit heeft hele grote hoogteverschillen, zo steil dat bij de afdaling de motor wel erg licht begint te sturen. En in de bochten heel veel druk op het voorwiel. Hier en daar is het erg hobbelig. Daar gaat de MotoGP het nog best lastig mee krijgen, maar wel een superleuke en uitdagende baan.
Zaterdag de eerste race op een kletsnatte en spekgladde baan. Zo’n honderd 70’s en 80’s coureurs uit alle klassen gingen in één keer van start.( # 2 Bruno Kneubühler )
De tweede race op zondag was het gelukkig wél droog. Nu konden we eindelijk serieus gas geven, alleen jammer dat bij mijn motor de centrale koppelingsmoer er afliep en ik na twee ronden de strijd moest staken. ( # 11 Marcel Ankone )
Freek aan het warmdraaien in de pitstraat – op zaterdag en zondag ruim 25.000 toeschouwers. Ook heel veel bezoekers op het rennerskwartier, in en boven op de pitboxen en in de pitstraat.
De startlijst met de alle coureurs in twee groepen – één groep jaren 50/60 en één groep jaren 70/80.
Zondag eind van de middag weer vertrokken van de Sachsenring. We moesten vóór 20.00 uur van het circuit af zijn, omdat er op 11 en 12 juli de MotoGP wordt verreden en er nog even voor 100.000 man publiek de tribunes gebouwd moeten worden!
Het waren een paar onvergetelijke dagen, echt supergaaf om mee te maken, te rijden en rond te lopen tussen coureurs waar ik als beginnende jonge motorcoureur vroeger posters van aan de wand in de schuur had hangen. En wie weet is dit misschien wel de aanzet voor een internationale classic event carrière…
We kregen een fraaie plaquette als aandenken, die heeft een mooi plekje gekregen in de werkplaats.
No Comments