Update: onboardvideo’s Gerrit Bekker
ASSEN – Een mooie racedag zou het worden op het circuit van Assen, een tikje winderig, zonnig en droog met af een toe een felle regenbui. Althans, dat werd voorspeld en het kwam nog redelijk uit ook. De vrije training verliep heel erg goed, droge baan en geen problemen, met 21 coureurs niet een heel erg groot startveld, maar dat maakte voor degenen die er waren ook niet zo gek veel uit. Wij wilden gewoon lekker racen, en we wisten zeker dat het deze dag ging lukken.
Tekst en foto’s: Gerrit Bekker
Voor fotoalbum klik hier
Alleen onze kwalificatietraining viel letterlijk in het water. Een heftige regenbui zorgde net voor de start van de sessie voor een kletsnatte baan, iets meer dan de helft van de coureurs trotseerde de regen en ging de baan op. De rest van de coureurs verkoos om in het paddock te blijven en het er niet op te wagen. Misschien achteraf gezien een wijs besluit. Gelukkig stopte het al gauw met regenen, maar de baan was echt behoorlijk nat en op sommige aanrempunten stonden er grote plassen. Problemen waren er voor een aantal rijders die daardoor buiten de baan waren geraakt. Een enkeling belandde in de grindbak en twee man schoven onderuit, onder andere Piet Laan, startnummer 65, met zijn 900cc Yamaha XS650, maar gelukkig zonder al te ernstige gevolgen. Piet zei over z’n crash, dat hij na een aantal rondjes, omdat het zo lekker ging, misschien wat te overmoedig werd en dat hij daardoor onderuit schoof. Gelukkig kon Piet na wat reparatiewerk aan zijn Yamaha toch in race 1 aan de start verschijnen.
De startvolgorde van race 1 werd bepaald door de tijden, die gereden waren in de vrije training. Deze beslissing werd geheel terecht genomen door de SAM, in goed overleg met de mensen van de ZAC, vanwege de verregende tijdtraining, de ontstane verwarring van wel of niet rijden en doordat een aantal rijders zich niet had gekwalificeerd . Naar mijn mening was er ook niemand binnen de rijdersgroep die moeite had met de beslissing. De startprocedure was de weer dezelfde als bij de races van 5 mei jongstleden, ook weer in een A en B groep. De start van de tweede race werd uitgesteld tot bijna een half uur later, vanwege de sessie voor de onze. De start werd voor deze coureurs uitgesteld om hen de gelegenheid te bieden hun banden te wisselen voor slicks. Zij stonden namelijk op regenbanden, omdat op dat moment het behoorlijk hard regende. Vlak voor de start van hun race werd het echter weer zonnig en de baan droogde zeer snel op. Ondergetekende reed zelf mee. Voor mij is het lastig een objectieve inschatting te maken van het verloop van race 1 en race 2, maar ik denk wel dat het twee mooie wedstrijden waren, en een droge baan, dat is altijd wel lekker. Ik zelf heb in ieder geval genoten van het rijden, ook al was het af en toe nog wel wat pijn lijden, als gevolg van mijn crash op Dodewaard zo’n twee maanden geleden.
En eindelijk een SAM-wegracedag die we hebben kunnen uitrijden! Na zoveel problemen tijdens de drie eerdere edities hadden we dat echt wel eens nodig, denk ik. Alleen al wat dat betreft was deze dag op Assen zeer geslaagd. Complimenten aan het adres van de rijdersgroep waren er tijdens de prijsuitreiking van de ZAC ‘baas’ Huub Vermeulen’. “Wat een geweldige groep mensen die bij de SAM rijden, geen enkele rijder die negatief of vervelend doet, mensen die alleen maar lekker willen rijden, op die manier weten wij van de organisatie waar we het elke keer weer voor doen!” Van de kant van de SAM-rijders op hun beurt de complimenten en applaus voor de ZAC-mensen, voor hun uitstekende werk. SAM-voorzitter Evert Welvaart prees tot slot de samenwerking met de ZAC. Hij hoopte in de toekomst samen met de ZAC meer races te kunnen organiseren. Misschien kunnnen er volgend jaar genoeg races worden verreden voor een heus kampioenschap. We zullen dat tegen die tijd wel zien. Ook vroeg hij aan de rijdersgroep om eens te informeren binnen familie dan wel vriendenkring of er iemand bij zit die mee zou willen rijden, want we kunnen best nog wat coureurs gebruiken. Dan de prijsuitreiking niet te vergeten. Voor de drie snelste coureurs in de A- en B-groep over de twee heats, te beginnen bij de B-groep: 3e plaats voor Jaap Eikelenboom, startnr. 77 op een Harris Kawasaki; 2e plaats voor Tonnie van de Bunte, startnr. 666 op een Honda CBX1000; 1e plaats voor Hans Boelsma, startnr. 24 op een Honda CBR600. En in de A-groep een 3e plaats voor Joris van Esch, startnr. 3 met een Aprilia RSV Mille; 2e plaats voor Jaivy Eikelenboom, startnr. 5 met een Yamaha R6 en de 1e plaats voor Nico Borrius, startnr. 604 op een Suzuki 750.
Voor SAM-fotoalbum klik hier
Vrije training – http://youtu.be/LW-_Xo8zZdM
Race 1 – http://youtu.be/aBdtKnxdvNM
Race 2 – http
Race 2 / deel 2 – http://youtu.be/
Anouk Heideveld 15/08/2014
Hé Gerrit, mooi verslag en mooie filmpjes van een zeer geslaagd dagje assen
RepliesGijs van Hesteren 14/08/2014
Mooie video’s van Gerrit. Jammer van dat kuipruitje met double bubble. Heb beetje hoofdpijn nu.
RepliesHans Bataille 13/08/2014
Geweldig Gerrit, je had je er zo op verheugd en nu is het dus toch gelukt.
RepliesNou komt de rest ook wel goed.