Het was een probeersel, deze samenwerking tussen Zomeravondcompetitie (ZAC) en SAM. Mogelijk gemaakt daar intensieve inzet van SAM-bestuurslid Tonnie van de Bunte, in samenwerking met bestuurscollega Evert Welvaart en de Zomeravondcompetitie. Een experiment dus, maar aan het eind van de dag werd er tevreden op teruggekeken. “Eigenlijk draait het bij ons maar om een paar zaken,” zo stelde ZAC-opperhoofd Huub Vermeulen. “Is iedereen gelukkig? En wordt er op een faire manier gereden?” De klik met de uitgangspunten van SAM was hoorbaar. Dat plezier en sportief gedrag tussen de oren zit van de SAM-coureurs was duidelijk: de 36-koppige rijdersgroep voldeed aan allebei de voorwaarden.
Don Jansen was zeer in zijn schik met zijn resultaat in de snelle Groep A. “Mijn Moto Martin Honda is een motor uit 1980 en dan toch de vijfde plaats!”
Voorafgaand aan circuitactiviteiten gaan altijd inschrijving en machinekeuring. Lange rijden deden denken aan vroegere SAM-jaren, toen alles nog handmatig geschiedde. Vanaf 2014 wordt bij SAM, in elk geval bij de racedemo’s, bijna alles tevoren via internet afgehandeld, zodat de wachtrijen drastisch ingekort werden. Voor de rest: we hadden het zelf niet beter kunnen doen. Wat ons beslist opviel: de uitgebreide helmenkeuring. Keurmeester Menno Jongsma meldde hoofdschuddend dat het echt beter zou moeten kunnen. Omdat wij het waren, van de SAM, streek hij over het hart, maar eigenlijk kon het niet: te oude helmen, krassen, versleten binnenwerk. “SAM, doe er wat aan!” drukte hij ons op het hart.
We nemen het mee.
Na de eerste heat even napraten.
Dan de wedstrijden. Twee trainingen en twee manches werden verreden. Beide malen ging de strijd in de snellere groep A tussen Marco Winkelaar, Frank van den Heuvel, Nico Borrius en Bart Koelewijn. Uiteindelijk bestond het podium na twee heats uit Van de Heuvel, Winkelaar en Borrius. Winkelaar: “Het was heerlijk om weer eens een wegrace te rijden. Het is zes, zeven jaar geleden voor mij, dat ik hier reed. Geweldig om hier zoveel oude vrienden uit de Supermono te ontmoeten. Mijn klassieke Ducati TT1 was nog niet klaar, dus ik reed met een moderne Duc. Daarmee heb ik hier lange tijd de leiding kunnen vasthouden, maar uiteindelijk heb ik Frank toch moeten laten gaan.”
In groep B reden vooral Peter van Teeffelen, Ruud Pothoven, Tonnie van de Bunte, Bart Schouren en Ted Haanappel zich in de kijker. Schouren werd in de Strubben binnendoor gestoken, op een plek waar het eigenlijk niet kon. Hij kwam te val, verloor daarmee zijn goede plaatsing in de race en ging naar huis met een gebroken sleutelbeen. Erik Potze verloor vervolgens een paar bochten later de macht over het stuur. Hij bleef even liggen in de grintbak, waarna de race werd stilgelegd. Met een drievoudige beenbreuk en een zwaar beschadigde machine was ook voor hem de wedstrijd voorbij.
Ruud Pothoven had de startopstelling voor race 2 gemist en moest vanuit de pitstraat starten. Het weerhield hem er niet van om de tweede plaats binnen te halen. De eindstand in Groep B werd daarmee: Van Teeffelen, Pothoven, Van de Bunte. Laatstgenoemde kreeg op deze manier nog wat terug voor alle inspanningen die hij zich had getroost om deze dag mogelijk te maken.
Vanuit het ziekenhuis te Assen bericht de zo ongelukkig ten val gekomen Erik Potze ons: “Vanmorgen hebben ze mijn onderbeen geopereerd. Dat ging goed. Vanmiddag onderga ik een tweede operatie. In de Ruskenhoek schoof ineens mijn voorwiel weg, terwijl ik buitenom twee voorliggers probeerde in te halen. Het was mijn eigen schuld, niemand heeft me aangetikt of zo. Ik denk dat mijn banden te koud waren. Ik ben gewend om bandenwarmers te gebruiken, maar deze keer had ik dat niet gedaan. De hele dag had mijn RG500 Suzuki maar af en toe goed gelopen. Ineens, na de Strubben, ging het veel beter. Vandaar de manoeuvre. Ik ben eindeloos over het asfalt geschoven. Dat leek heel lang te duren. Daarna ben ik in de grintbak terecht gekomen, heb verschillende koprollen gemaakt en ben heel hard op mijn onderbeen geland.”
Fotoalbum SAM-fotografe Inge van Hesteren
Gerrit Bekker reed met zijn 1999 Yamaha R1 in de groep B.
Gerrit Bekker, SAM-wegrace Assen 05 05 2014 – race 1 – deel 1
Gerrit Bekker, SAM Motorsport wegrace Assen 05 05 2014 – Race 1 – deel 2
Gerrit Bekker, SAM Motorsport wegrace Assen 05 05 2014 – Race 2 tot aan rode vlag
SAM-wegrace Assen 05-05-2014 Kwalificatie
SAM-wegrace Assen 05-05-2014 Race 1
SAM-wegrace Assen 05-05-2014 Race 2
SAM-wegrace Assen 05-05-2014 uitslag gecombineerd
Alle foto’s Festina Lente, Inge van Hesteren
Leo Molenaar 27/05/2014
Fantastisch initiatief! Ga m’n best doen om ook mee te gaan rijden. Leuk verslag.
RepliesJaivy Eikelenboom 08/05/2014
Ben heer erg benieuwd wanneer de foto’s van Inge op de website komen wil ze graag zien!
RepliesJaivy Eikelenboom 08/05/2014
Ben heer erg benieuwd wanneer de foto’s van Inge op de website komen wil ze graag zien!
Replies