Steeds zwaardere eisen vergunningverleners

Gesprek met SAM-veiligheidsman Tonnie van de Bunte

Van de Bunte Vrijwilligersdag 014Onlangs, tijdens de vrijwilligersdag in Amersfoort, werd gesproken over veiligheidszaken, een onderwerp dat steeds belangrijker wordt bij het organiseren van racedemo’s door de SAM. Vergunningverlenende instanties willen niet dat het publiek gevaar loopt en ze willen al helemaal niet aansprakelijk gesteld worden voor calamiteiten. Geen Haaksbergen-achtige toestanden, waar een ongeval de burgemeester de kop kostte! Daardoor scherpen zij de veiligheidseisen ieder jaar verder aan. We bespreken de problematiek met Tonnie van de Bunte, die als bestuurslid van SAM verantwoordelijk is voor de veiligheid.

Tekst en foto’s Gijs en Inge van Hesteren

Tonnie: “In Amersfoort noemden enkele mensen het alcoholgebruik van sommige rijders. Als je tot vier uur ’s nachts aan de bar hangt ben je bij de eerste trainingen om tien uur in de ochtend nog niet nuchter. Drankmisbruik is uit den boze, want je brengt jezelf maar vooral anderen in gevaar. In principe zijn wij als SAM samen met de cateraar verantwoordelijk. Je moet een alcoholontheffing aanvragen en de cateraar moet een certificaat hebben. In de vergunning eist de gemeente dat wij hierop toezien. Dat doet het barpersoneel natuurlijk ook, maar dat ziet natuurlijk niet wat mensen zelf nuttigen in hun tent of caravan. Het komende seizoen gaan we af en toe steekproeven nemen. We moeten wel, gezien de vergunning.”

Complimenten voor SAM

Sinds 2015 wordt er veel meer gecontroleerd door de brandweer, gemeente, wijkagent en reguliere gewone politie. “We moeten dan ook alles goed voor elkaar hebben. Voorbeelden waren Elst en Zwolle. Er werd intensief gecontroleerd. Gelukkig was alles op orde. We kregen zelfs veel complimenten!”

SAM-racedemo Oosterwolde 2014© SAM/Festina Lente, Inge van Hesteren
Tonnie van de Bunte, zelf ook fanatiek deelnemer aan racedemo’s van de SAM.

Tonnie zet even op een rij wat je zoal moet aanleveren en waaraan je moet voldoen. Hij heeft tweeledige ervaring. Enerzijds als initiator van de racedemo’s te Hierden en Zwolle, anderzijds als vertegenwoordiger van de SAM-organisatie. Want zodra een lokale organisator groen licht heeft, dan is SAM de club die zorgt voor het aanleveren van rijders, wedstrijdleiding, beveiliging, reglementering en draaiboek.

“Als de zaken bij controle niet op orde zijn, kan men per direct de vergunning intrekken en dan is het dus einde demo. We worden geplaatst in de zwaarste risicogroep. Dat leidt tot het hoogste aantal voorwaarden en eisen. De contactpersoon die op de vergunningaanvraag staat moet op de dag zelf te allen tijde bereikbaar zijn. Soms moeten wij de zondagsrust in acht nemen, bijvoorbeeld in Zeewolde. Vandaar dat die demo dus op zaterdag plaatsvindt. De gemeente wil weten hoe je geluids- en parkeeroverlast aanpakt. Welke maatregelen neem je en waar parkeer je, heb je een verkeersplan met situatietekening, welke wegen sluit je af en welke borden heb je nodig?”

Hierden rennerskwartier

“Verder moet je aangeven waar je objecten als tenten plaatst, er dienen certificaten, berekeningen en constructietekeningen beschikbaar te zijn, tenzij de tent kleiner is dan 25 vierkante meter. Als er overnacht wordt in het rennerskwartier moet je bijvoorbeeld in Hierden aangeven wie er in een tent kampeert, wie in een camper of caravan. Daar wordt het al bijna ondoenlijk. Per 150 personen moet je minstens één WC neerzetten. In Hierden, maar ook in Elst en Soerendonk eist men de hele nacht beveiliging.”

Zie het lijstje onderaan dit bericht voor een greep uit de voorbereidende werkzaamheden waar een organisator tegenaan loopt. Wat betreft de demo zelf: ook daar willen de instanties het naadje van de kous weten.

Eisen aan de racedemo-organisatie

“Men legt ons strenge eisen op voor de eerste hulp. Door het verhoogde risico moet er vanaf 2016 altijd een arts aanwezig zijn. Gelukkig kan onze vaste EHBO-dienst Fire Prevention | First Aid daarvoor zorgen. Het geluidsniveau vindt men ook interessant. Maximaal 65 dBa op de gevels van de dichtstbijzijnde bewoning. Ik denk dat we daar af en toe wel overheen gaan. Gelukkig heeft men dit nog niet gecontroleerd tot nu toe. We moeten de snelheden opgeven: de topsnelheid en de gemiddelden van alle inhoudsklassen. In Elst heeft men dat met de lasergun gecontroleerd!”

“Na het indienen van de vergunningaanvraag volgt vooroverleg. Als men dat nodig vindt moeten we het aanpassen. Daarna gaat er een termijn in van ongeveer 12 weken, voordat de vergunning verleend wordt. Omwonenden en belanghebbenden kunnen in die periode zienswijzen of bezwaar indienen. In augustus , september moeten we voor het volgende seizoen bij diverse gemeentes alweer een melding doen, of we volgend jaar ook weer komen. Alles begint weer van voren af aan. Dit alles vergt veel tijd en moeite, maar de grootste en moeilijkste klus is het regelen van vrijwilligers, verkeersregelaars, materiaalhuur, de bewoners en bedrijven allemaal persoonlijk benaderen en het opbouwen en afbouwen.”

SAM-demo Zwolle 1642-1024t

Vinden van vrijwilligers is en blijft een lastige klus.

Overnachten

“Dat we in Hierden niet kunnen overnachten van vrijdag op zaterdag heeft te maken met de voorwaarden die de gemeente stelde. Die zijn eigenlijk niet werkbaar en hoewel het gezellig is voor de rijders houdt het gewoon ergens een keer op. Daar staat tegenover, dat ik bij een minicamping op vijfhonderd meter afstand een SAM-prijs heb kunnen afspreken. Tien euro in plaats van 15 euro per nacht. Wel graag reserveren in verband met het Hemelvaartweekend, via 06-51680008, bij minicamping De Duinen, Hagenweg 2 , 3849 NL Hierden.”

Eisenpakket

Een lijstje. Wat vragen gemeenten zoal van de organisatie?

– Tekening van het complete terrein.
– De gehele inrichting daarin aangeven.
– Plaatsing van brandblussers, toiletten, tent, afvalbakken, alle hekwerken.
– Inrichting rennerskwartier.
– Brandgangen van minimaal 3,5 meter breed. Daarom is het van belang dat men zich niet lukraak opstelt in het rennerskwartier.
– Plaatsing publiek, waar is het verboden voor publiek.
– Tekening aanrijroute hulpdiensten.
– Calamiteitenplan.
– Compleet evenementendraaiboek met tijden opbouw, tijdschema demo, afbouw.
– Tekening van de locaties van wegwijsborden, reclamespandoeken.
– Legeskosten, variërend van 125 tot 350 euro.

2 Comments
  • Gijs van Hesteren 27/02/2016

    Bort Koelewijn, geen slecht idee. Alleen, rijden op een vast circuit gaat altijd gepaard met hogere kosten en vaak minder publiek. Eén van de doelstellingen is toch het bieden aan het publiek van een leuke show die laat zien hoe het er vroeger aan toe ging bij het wegracen in Nederland. Bovendien betaalt het publiek vaak mee aan de kosten.

    Op zich ben ik – als SAM-deelnemer – wel voor een paar keer per jaar naar een vast circuit. Ik hoor niet alles, maar ik weet dat het bestuur er actief mee bezig is. De test- en instructiedag op het circuitje in Emmen is een mooi begin.

    Reply Replies
  • Bort Koelewijn 24/02/2016

    misschien is het wat om de straten circuits te gaan mijden en een paar keren per jaar op echte circuits te gaan rijden,als ik nu zie wat voor energie jullie het kost om dit voor elkaar te krijgen pffffff… nederland een land van regels en papieren en een hoop geitenwollen sokken die de het proberen te verhinderen,wel een heel goed punt is het alcohol gebruik….ik heb zelf diverse mensen daar op aangesproken….maar ze zuipen gewoon lekker door……zeer onverandwoord….

    Bedankt voor het het werk wat jullie doen om ons te laten rijden.

    groet Bort koelewijn

    Reply Replies

Leave a Reply to Bort Koelewijn Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>