Technisch sturen op Midlandcircuit

Testdag april 2019

De jaarlijkse Testdag op het Midlandcircuit Lelystad trok ook dit keer voldoende coureurs om redelijk uit de kosten te komen. De dag stond open voor deelnemers vanuit alle democlubs. Het Midlandcircuit is een heel technische baan; een soort mini-uitvoering van het circuit van Zandvoort, maar dan zonder rechte stukken. Dat maakt het rijden op den duur vermoeiend, want nergens kan je op een recht stuk even rustig ademhalen. De andere kant van de medaille is dat je aan één stuk door korte en lange, scherpe en ruime bochten aan het rijden bent. En dat is waarvoor een wedstrijdmotor is gebouwd, toch?

Heel bijzonder: de terugkeer van Bert en Marion Struijk op het Midlandcircuit.
(Foto: Ezra Brouwer)

Het weer was lente-achtig; lekker warm, maar niet té, zoals in het verleden wel eens het geval was geweest. We herinneren ons een dag in juli. De bochten van het Midlandcircuit liggen genesteld in een schotelvormig terrein, waar de wind moeilijk binnenkomt en eenmaal opgebouwde warmte kan er niet weg. Samen met de intensiteit van het rijden wordt het dan al snel té vermoeiend.

Nou ja, deze keer was het allemaal precies goed. Iedereen kon lekker veel rijden. De EVO’s waren goed vertegenwoordigd, de 500 en 750’s vooral ook. Aan het eind van de dag was er nog een extra speelkwartier voor solo’s en tot slot één voor de zijspannen. Leuk dat Rob en Daphne de Jong zich in die klasse voor het eerst hebben laten zien met hun combinatie, aangedreven door een toch wel heel zeldzaam wordend 650cc Benelli Tornado motorblok.

Rob en Daphne de Jong met de Benelli Tornado. “We joegen met onze Benelli de concurrentie genadeloos voor ons uit.”
Later op de dag droeg Rob trouwens wél de verplichte integraalhelm met gesloten vizier…

(Foto: Ezra Brouwer)

Terugkomst op de baan

Heel bijzonder: de terugkeer van Bert en Marion Struijk op het Midlandcircuit. Vorig jaar had Bert hier een zeer zwaar ongeluk. ‘Vorig jaar zeiden we: als Bert hier goed uit komt komen we hier nooit weer’, zei Marion Struijk tijdens de dag. ‘En toch staan we er nu. Het was wel even slikken, en tot eergisteren wisten we echt niet of we zouden komen. maar we zeiden tegen elkaar: hup, we gaan gewoon. En hier zijn we!’
Hun komst werd door alle aanwezigen met respect en blijdschap begroet.

Wedstrijdleider Martin Snijder was een jaar of wat afwezig geweest vanwege zijn gezondheid. Vanaf 2019 is hij er weer bij en in Lelystad beleefde hij zijn eerste nieuwe optreden, geassisteerd door onze nieuwe assistent-wedstrijdleider annex fuikmeester Leo Mennen. In de baanposthuisjes stonden Ben Hanouwer en Karin Thie, mensen met heel veel ervaring als baanpost. Een en ander verliep vlotjes en zonder incidenten. Speciale dank ook aan hen, en niet te vergeten aan de mensen van het Midlandcircuit, de MON-arts, de brandweer, enzovoort. Gelukkig was hun inzet niet nodig.

Martin Snijder instrueert het veiligheidsteam. V.l.n.r. Karin Thie, Ben Hanouwer, Leo Mennen, Martin Snijder.
(Foto: Gijs van Hesteren)

De foto’s van deze SAM-Testdag zijn gemaakt door fotograaf Ezra Brouwer. Hij was er toch, omdat zijn partner Palmyra als bakkeniste in het zijspan van Harry Althof reed. Hij deed alles voor mooie plaatjes. Af en toe dachten coureurs: wat ligt daar toch in het gras, en dan was dat Ezra. De wedstrijdleider vond dat net even te gevaarlijk, maar de goede foto’s waren in elk geval gemaakt. Met dank ook aan Erik Blokzijl, die zijn camera ter beschikking stelde en ons de bestanden toestuurde.

Marion Struijk: ‘Vorig jaar dachten we nog, daar komen we nooit meer terug.’
(Foto: Ezra Brouwer)

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>