Onlangs beschreven we op deze pagina’s de geluidsworkshop bij Ted Haanappel. We gaan nu kijken naar de motor waar hij de laatste jaren zijn creativiteit op botviert.
Op een dag vroeg een woningcorporatie aan Ted Haanappel of hij interesse had in de aan de straat gezette boedel van een overleden huurder. Daartussen bevond zich de Moto Guzzi V50.
“We besloten er een circuitfietsje van te maken. Dat ging wonderwel goed. Niet veel later ontdekten we dat de Guzzi viel binnen de reglementen van het Duitse klassieke endurancekampioenschap. Van het een kwam het ander, met Ynke Piersma als teammaat werd de Guzzi daar een keer eerste, een keer tweede en een keer vijfde. Met de Drie-urendemo’s van de SAM erbij kregen we veel rijgelegenheid. Ook daar haalden we goede resultaten.”
Regelmatig in de prijzen met de Motortoer-Guzzi. Hier met co-rijdster Ynke Piersma. Ted: “Dit is de meest recente versie uit 2017.” (Foto: Ted Haanappel)
Standaard levert de motor uitgesproken weinig PK’s, de stoterstangen kunnen geen toerentallen boven de 7500 verdragen en toch zijn er op de rollenbank 61 PK aan het achterwiel gemeten. “Dat hebben we puur bereikt door continu bezig te zijn met het inlaat- en uitlaattraject”, zegt Ted Haanappel. “Het is geen PK-pakhuis, maar de motor stuurt gemakkelijk, heeft een mooie vermogensontwikkeling en weegt weinig. We kunnen aardig meekomen.”
Eigenlijk wil Ted zich veel meer gaan bezighouden met klassieke motoren. Hij is van plan om zijn zaak uit te breiden met een speciaal daarop gerichte afdeling. “Iets dergelijks heb ik laatst gezien tijdens een rondleiding bij een Porschedealer. De klassieker zit in de lift.”
Een lambdasonde in de uitlaatbocht. Een kwestie van een paar tientjes en je weet voortaan waar je over praat.
No Comments