Tekst en foto’s: SAM/www.festinalente.nl, Gijs & Inge van Hesteren
HEESCH – “Honderd procent meer dan vorig jaar!” zegt Adrie Spierings, het brein van Spierings Motorservice in Heesch. Zijn motorzaak is voor de tweede keer de locatie voor een SAM-Toelatingsdag. Als service aan de rijders organiseerde de SAM vorig jaar zo’n dag op drie verschillende plekken in het land en dat is dit jaar herhaald. In 2014 meldden zich niet meer dan een stuk of vijf aspirant-SAM’ers. Deze keer zijn het er tweemaal zo veel. De score: één blijft afgewezen, één krijgt een werklijstje mee en de rest krijgt een gele toelatingssticker.
De Bol d’Or: nu weer met tweezijdige achtervork.
Op de vermogensbank staat de BEET-replica, de dikke Suzuki van Chris van der Weide en Ivo Stam. Van der Weide: “BEET was een Japans tuningsbedrijf á la Yoshimura of Moriwaki, alleen veel minder bekend in Europa. De motor is afgeleid van een racer die in 1985de Acht uren van Suzuka heeft gereden. Het team eindigde als 22e, als beste privéteam.” Link: www.beet.co.jp/kawasaki/
De motor is bijna klaar en krijgt zonder meer een sticker van de commissieleden, maar met 48 kilowatt (65 PK) zijn de prestaties niet zoals gehoopt, voor een fiets als deze. Adrie weet raad. “Laat maar staan, dan bekijk ik komende week wat ik kan doen!” Spierings verwacht dat hij een stuk of twintig PK’s erbij kan toveren met de nodige aanpassingen aan de carburatie.
Voor Mari van Koolwijk is het jammer dat hij geen toelating krijgt voor zijn overigens prachtige Ducati 750cc S2 uit 1987. Hij is niet zo bezig met het internet en heeft daardoor gemist dat er tijdelijk een toelatingsstop geldt voor motoren van na 1980 in deze inhoudsklasse. Peter van Teeffelen, zelf aanwezig met een tweetal nieuwe motoren, doet een goed woordje voor hem, maar de commissie is onvermurwbaar. “We begrijpen het probleem echt wel,” zegt commissielid Evert Welvaart, “maar als we nu meteen uitzonderingen gaan maken dan komen er direct heel veel anderen met een vergelijkbaar verhaal. Bovendien heeft de fiets 17 inchwielen en dat past niet bij dat bouwjaar.”
Van Koolwijk neemt zijn verlies en gaat bekijken of de motor ingezet kan worden bij SAM-wegraces of misschien bij de drieuursdemo’s.
Tonnie van de Bunte had behoorlijk zitten balen, toen hij te horen had gekregen dat zijn Honda CBR250 niet zomaar toegelaten kon worden. Met veel moeite, geld en risico had hij de motor net weten te importeren vanuit Ierland. Uiteindelijk valt het allemaal mee. De commissie had hem gevraagd te zorgen voor een race-uiterlijk en dat is hem goed gelukt. Sticker!
Negentienduizend toeren moet de CBR250 maken, zegt Van de Bunte tegen Willem van IJzendoorn.
Vanuit het verre Noorden arriveerde Mounsiff Yettefti, nieuw lid van het raceteam Motorsport Harlingen. Het team is bij SAM bekend van het Honda Japauto enduranceracen en van de Yamaha XS650 van het redactieteam. Yettefti, niet in het bezit van noemenswaardig budget, had de hand weten te leggen op een Kawasaki Z400 uit 1978. Een en ander was misgegaan bij de spuiter en daarom had hij zelf de spuitbus ter hand genomen. Otto Koeter van de Toelatingscommissie: ”De basis is goed en de intentie ook. Nu nog even de uitstraling.” Met de nodige feedback en een klussenlijstje op zak (netjes maken, spuitwerk en de stuurstroppen verwijderen) kon Yettefti opgelucht naar huis. “Geen probleem, ik heb nog twee maanden vóór de eerste racedemo. Dat gaat helemaal goed komen.”
“Beetje netter afwerken en dan krijgt ie een sticker,” zegt Wido de Vries (tweede van rechts) van de Toelatingscommissie tegen Mounsiff Yettefti (tweede van links)..
Heel tevreden is Albert van Grinsven. Het afgelopen seizoen mocht de Honda Bol d’Or de 3 Uren rijden met een enkelzijdige achtervork. Voor één jaar gold de dispensatie, want een dergelijke vork paste niet in het tijdsbeeld dat de toelatingscommissie voor ogen had. “We hebben er nu weer een dubbele achtervork in gemonteerd, met stereovering,” vertelt Van Grinsven. “En we moeten het zelf toegeven: het ziet er beter uit. Wat belangrijker is: het rijdt ook beter, want de wielbasis is nu iets langer!”
Op 4 april aanstaande de laatste Toelatingsdag, die gecombineerd met de Koningsasserdag plaats zal vinden bij Star Twin Motoren te Loenen. Alle actuele informatie op www.sammotorsport.nl
Twee nieuwe machines voor Peter van Teeffelen.
Slechts 65 PK levert de BEET.
Commissieleden in overleg. V.l.n.r. Wido de Vries, Evert Welvaart, Peter de Wit, Otto Koeter.
No Comments