ROLDE – Negentig jaar geleden ging vanaf de Brink te Rolde de allereerste TT van Drenthe van start. Dit evenement wordt dit jaar herdacht, op initiatief van burgemeester Eric van Oosterhout van de gemeente Aa en Hunze en het Recreatieschap Drenthe. Zoals al eerder gemeld in de SAM-nieuwsberichtgeving zal op zaterdag 11 juli aanstaande een massale parade plaatsvinden. Historische racemotoren maken twee ronden over het alleroudste tracé van het TT-circuit, van Rolde naar Borger, naar Grollo en weer terug naar Rolde – samen zo’n 28,5 kilometer.
Tekst en foto’s: SAM/www.festinalente.nl, Gijs & Inge van Hesteren
Oudere jongeren, hangend op de hoek van de Grote Brink in Rolde. Oranjevereniging, ondernemersclub, Recreatieschap, HMV, SAM en MV.
Voor dit eenmalige evenement nodigde Jos Duinkerken een aantal behouds- en demo-organisaties uit. Afgelopen woensdag zaten deze bij hem aan tafel: de Historische Motorsport Vereniging (HMV), de MV-club en Stichting Aanvullende Motorsport (SAM). Verhinderd, maar wél op de lijst staat nog het Rijdend Motormuseum (RMM). Of er nog andere organisaties zijn benaderd weten we niet zeker, maar we hebben wel wat suggesties gegeven, zoals de rijders van het Nederlands wegracekampioenschap CMRCH en het Classic Racing Team (CRT). Laatstgenoemden hebben echter datzelfde weekend een evenement op het huidige TT-circuit.
Voor dit eenmalige evenement nodigde Jos Duinkerken van het Recreatieschap een aantal behouds- en demo-organisaties uit. Afgelopen woensdag zaten deze bij hem aan tafel: de Historische Motorsport Vereniging (HMV), de MV-club en Stichting Aanvullende Motorsport (SAM). Verhinderd, maar wél op de lijst staat nog het Rijdend Motormuseum (RMM). Of er nog andere organisaties zijn benaderd weten we niet zeker, maar we hebben wel wat suggesties gegeven, zoals de rijders van het Nederlands wegracekampioenschap CMRCH en het Classic Racing Team (CRT). Laatstgenoemden hebben echter datzelfde weekend een evenement op het huidige TT-circuit.
Duinkerken legt uit: “Toen de burgemeester van Aa en Hunze, waartoe Rolde behoort, hoorde van het negentigjarige bestaan van de TT wilde hij dat niet zomaar voorbij laten gaan. Vorig jaar zijn wij begonnen met de ‘Tour de TT’, een toeristische rondrit over grote delen van het oude circuit. Dat was al een groot succes. Daarom vroeg hij ons of wij ook dit evenement wilden organiseren. We hebben hulp ingeroepen bij Tinus Lunenborg, zelfstandig bedrijvenadviseur, en bij de Oranjevereniging en de ondernemersvereniging te Rolde. Iedereen was even enthousiast. En de verenigingen hebben zich bereid verklaard het evenement onder hun hoede te nemen.”
Jos Duinkerken van het Recreatieschap Drenthe.
Intussen zijn er een werkplan, een begroting met een budget en de mensen uit Rolde zelf hebben er veel zin in. “We hebben al van alles geregeld. Als omroeper zijn onder andere Diederik de Vries en ‘Mister TT’ Jaap Timmer vastgelegd. Er komen catering en muziek. We zijn bezig met parkeergelegenheid en overnachtingsplekken. We denken aan een veiling van zeldzame motoren, een expositie van motoren die niet kunnen of willen meerijden in de parade, aandacht voor grote namen uit de TT-geschiedenis. Kortom, we zijn druk bezig met het verder afstemmen en verfijnen van de plannen,” zegt Duinkerken. “We hopen dat de historische motororganisaties zelf ook met goede ideeën komen.”
Dat kunnen de mannen van HMV, MV en SAM wel. Zo wordt er gesproken over een podium waar coryfeeën worden ondervraagd, een oprijpodium waar motoren kunnen worden belicht, een aantal museale motoren kan worden tentoongesteld in winkeletalages, enzovoorts. De HMV heeft intussen al vijftig aanmeldingen binnen, de MV-club tien. SAM gaat nog maar beginnen met een inventarisatie, maar rekent zeker op een honderdtal deelnemers, aldus voorzitter Evert Welvaart. “We hebben er via onze website al aandacht aan besteed en kregen vele positieve reacties. We zullen bevriende bedrijven uitnodigen om een presentatie te maken van hun bedrijf en hun werkzaamheden. Een stuk of tien merkenclubs zijn bij ons aangesloten en ook daar zullen we navraag doen.”
Over de parade is al een aantal bijzonderheden bekend. Vanaf acht uur ’s ochtends kunnen de motoren opgesteld worden op de Brink. Het officiële programma duurt van 10 uur ‘s morgens tot 10 uur in de avond. Voor vermaak, natje en droogje wordt gezorgd. De diverse deelnemende clubs zullen zich op volgorde presenteren. Zoals ze gaan rijden in de parade, worden ze ook opgesteld op de Brink. Eerst de HMV, dan de MVOCB-club (de MV-eigenaren), vervolgens de SAM, dan de RMM en tot slot alle zijspannen van alle clubs bij elkaar. Twee ronden worden er in principe gereden, niet harder dan een kilometer of vijftig, zestig per uur, onder begeleiding van verkeersregelaars en voorrijders. De lokale motorclubs zullen hierbij assisteren. Voorin de stoet rijden de lichtste en oudste motoren. Daarna de rest, in volgorde van bouwjaar en cilinderinhoud.
Alle deelnemende motoren en rijders worden opgenomen in een programmaboekje in de stijl van het boekje van 1925. Daarom is het nodig dat alle belangstellenden zich bij hun respectievelijke clubs aanmelden vóór pakweg 11 juni. Natuurlijk wordt er gezorgd voor een bezemwagen, EHBO-posten, baancommissarissen en een evenementenverzekering. Over een WA-verzekering wordt overlegd, voor rijders die daar prijs op stellen. Het hele traject wordt voor de duur van twee uur volledig afgesloten, het is geen openbare weg. Start om 2,5 uur, zoals dat genoemd werd in 1925, half drie dus. Aan het eind een defilé (voor de Commissaris van de Koning misschien) en een oorkonde met vetleren medaille. Een en ander natuurlijk onder voorbehoud van wijzigingen. De organisatoren rekenen op een duizendkoppig publiek!
SAM nodigt al haar klassieke rijders uit deel te nemen. Zowel die van de dagdemo’s als de teams van de endurances. Criterium is de bouwjaargrens voor de demo’s, dus 31 december 1987. Ook nodigt SAM berijders van sportmotoren van de bij SAM aangesloten clubs uit deel te nemen. Eveneens met deze bouwjaargrens. Dat gaat dus om de Aermacchi-HD-club, Aprilia Riders, Black Mamba Racing, de Benelliclub, CMRCH, Ducaticlub, de Dutch Sidecar Racing Association, de Eenhoornfederatie, de Moto Morini Club, de Laverdaclub, de Moto-Guzziclub, de Road Rocket Caféracer Club en de Yamaha Tweetaktclub. Waarschijnlijk is de plaatsruimte beperkt, dus wacht niet te lang.
Alleen correct en volledig ingevulde formulieren worden in behandeling genomen.
Vul altijd een volgnummer of kenmerk toe waaraan jij en de penningmeester de declaratie kunnen herkennen.
Eén onderwerp/evenement/vergadering per declaratie
Bij de post 'Diverse onkosten' altijd aankoopbonnen meezenden naar ingcaring@kpnplanet.nl.
De dagdeelvergoeding bedraagt 10 euro. Een dagdeel duurt drie uren. Maximaal drie dagdelen per dag.
SAM Motorsport 23/03/2015
Zoals Johan Emmers van de bij SAM aangesloten club BMR het uitdrukt: “Ik ben ervan overtuigd dat het een hele grote happening gaat worden met honderden historische race- en sportmotoren. Een evenement waar je bij moet zijn geweest omdat het maar één keer plaats zal vinden. Een unieke gelegenheid om jouw motor aan het publiek te showen maar vooral ook DE gelegenheid om zelf fenomenaal te genieten! Dus meld je aan voor dit fantastisch evenement!”
Replies