Update 5 mei: de volledige uitslagen en een aantal video’s.
HIERDEN – De eerste racedemo van het seizoen 2015. Dat betekende voor het derde achtereenvolgende jaar een ijskoude nacht, een zonnige wedstrijddag en een meute coureurs met de lente in het hoofd. Een sterk brouwsel, dat werd afgemaakt met een dozijn of wat nieuw toegelaten motoren met dito berijders, heel veel donkerbruine en snerpende geluiden, gesleutel in het rennerskwartier en een enkel valpartijtje.
Tekst en foto’s SAM/Festina Lente, Gijs en Inge van Hesteren
Steeds meer vrouwelijke deelnemers. Hier Marion Struyk (voorheen Vermeulen) met de Honda CB500 Four.
‘Nieuweling’ Reyn van Hemel was heel enthousiast. “Alleen met circuitdagen heb ik een beetje ervaring. Dit is allemaal nieuw voor mij. Ik ben al heel lang een Yamaha FZ-enthousiast. Dat dit bestond wist ik helemaal niet, totdat een kennis me erop wees. Toen heb ik deze machine klaargemaakt. Heerlijk om tijdens dit evenement mee te rijden.”
Een andere Yamaharijder was Cor Smal, die het eerst deelnam met zijn knalgele SR500 eencilinder. Een perfect klaargemaakte machine. “Fantastisch, wat een dag,” zei Cor na afloop. “Een rennerskwartier vol gelijkgestemden, een prima sfeer, met zijn allen lekker in het rond rijden. Veel beter dan op de openbare weg. Iedereen rijdt dezelfde kant op.” Helemaal tevreden kon hij niet zijn: “Tussen alle coureurs, ook de snellere, voelde ik me uitstekend op mijn gemak. Men reed met respect voor elkaar. Op één na; er was een rijder die me tot twee keer toe wild heeft ingehaald in een bocht. Ik dacht dat dit niet was toegestaan tijdens een racedemo.”
Cor heeft gelijk, dat kan niet tijdens een racedemo. De aard van de stratencircuits leent zich er niet voor en bovendien: SAM streeft naar een prettige mix waarin zowel ervaren en minder ervaren coureurs zich op hun gemak moeten voelen. SAM-wedstrijdleider Berend Roke was het ook al opgevallen. “Wie denkt dat het erom gaat wie het snelste is hoort niet thuis in een demo. Die moet zich maar aanmelden voor de SAM-wegraces op vaste circuits. De desbetreffende rijder heb ik al streng toegesproken. Het zal niet weer gebeuren.”
Voor Cor Smal een positieve draai, die paste bij het goede gevoel dat hij had bij deze zonovergoten motorsportdag, en met hem vele anderen. Bijvoorbeeld Niels Eggink, die begin april, tijdens de toelatingsdag in Loenen, nog hevig twijfelde of zijn Minarelli wel zou mogen deelnemen aan SAM-demo’s. Ja, dat mocht en wie stond er bij de eerste de beste wedstrijd op het erepodium? Niels Eggink, die daarmee zijn oudere familieleden- ook actief geweest in de motorsport – eer aandeed.
Foto links: voor het eerst controle op aanwezigheid bij de rijdersbriefing. Fuikofficial Franz Heemeijer (geheel rechts): “Volgende keer graag wat grotere gele stickertjes en afspreken waar we ze plakken op de helm. Zo is het bijna niet te doen!”
Foto rechts: coureurs die voor het eerst aan een racedemo kwamen deelnemen kregen voorafgaand instructie. Op de foto onder andere Reyn van Hemel, Niels Eggink, Arie de Man, Mounsif Yettefti.
We maakten al melding van het sleutelen in het rennerskwartier. Bij zo’n eerste wedstrijd komen er hoe dan ook toch weer allerlei probleempjes en problemen naar boven. Van ‘kinderziektes’ kan je bij soms meer dan veertig jaar oude motoren niet spreken misschien, maar het lijkt er wel behoorlijk veel op soms. Wido de Vries was door blessures een jaar afwezig geweest bij de demo’s en stond nu weer aan de start met zijn pas voltooide Honda VFR. Dat was goed voor een podiumplek aan het eind van de dag, maar zoals hij zelf zei: “Ik moet wel van motorblok wisselen komende week, want de koppakking begaf het in de laatste ronden van de tweede manche. Ik kreeg af en toe heet koelwater over mijn voeten, dus ik was blij dat ik de laatste ronden van de manche voorzichtig kon uitrijden. Gelukkig zijn de ronden niet zo lang hier in Hierden.”
Een andere pechvogel was lokale zijspanrijder Henk van de Berg. “Van sleutelen heb ik niet veel verstand. Ik laat de machine klaar maken en stap daarna het liefst rustig op om een manche te rijden. Nu wilde de BMW niet goed lopen. Hij sloeg steeds over als ik toeren ging maken. Ik woon in de buurt en had een hele meute familie, vrienden, relaties en sponsoren uitgenodigd. Dan is het niet fijn dat je de hele middag staat te prutsen aan je motor, zonder dat dit leidt tot resultaat. Echt balen.”
Foto links: wedstrijdleider Berend Roke vlagt de debuutronden af van Niels Eggink en zijn Minarelli. Foto rechts: “Ik kon het niet laten om toch mijn neus te laten zien!” zegt Gerrit Verhaaf, normaal gesproken actief als EHBO’er bij First Aid|Fire Prevention. Hij liep onlangs een sportblessure op. Naast hem, zittend, zijn broer Evert, assistent-wedstrijdleider bij de SAM.
Nog meer kommer en kwel bij de zijpannen. De combinatie van Rudi de Wit en Lindsay Heijnk liet het niet echt afweten, maar meer dan een toertempo wist Rudi er niet uit te halen, ondanks de deskundige begeleiding door vader Peter, die tenslotte alles afweet van de Suzuki 750cc tweetakt driecilinder ‘waterkokers’. Dat deze motoren intussen behoorlijk op leeftijd komen merkte ook het zijspanduo Karl de Jong en Helma de Vos. Karl was mismoedig. “We hebben nu drie keer achter elkaar ernstige motorschade gehad aan onze GT750. We willen rijden, niet sleutelen. Bovendien, het budget heeft zijn grenzen. Dit blok zal eruit moeten. Ik heb nog een viertakt viercilinder staan. Dat zal wat langer heel blijven.”
Zo waren er nog wat coureurs die probleempjes hadden. Bijvoorbeeld in het team Motorsport Harlingen. De Yamaha XS650 van de redacteur van deze site weigerde voor de tweede manche te starten, ondanks twintig keer kickstarten, wat geen lolletje is met een zware tweecilinder. De Japauto Honda CB750 van Tajan van der Wiel protesteerde eveneens. De Marokkaanse Fries Mounsif Yettefti, SAM-debutant en schoonzoon van Tajan had wat aanloopproblemen met zijn Kawasaki Z400. Een lege accu, een afgelopen ketting. “Nadat ik die zaken had opgelost ging het eigenlijk snel beter. Het rijden viel me mee. Volgende wedstrijd ben ik er weer!”
Een goede toonzetting voor de essentie van deze dag. Ondanks alle kleine probleempjes kon de eerste racedemo van 2015 gekenschetst worden als een bijzonder goed geslaagde dag. Ook de mensen bij wie het had tegengezeten gingen met een goed gevoel naar huis. Zelfs Dick Bartels, die zichzelf in een onbewaakt moment het weiland in had gelanceerd, gelukkig zonder nare gevolgen.
“Verkeerd verstaan aan de telefoon. Het had toch nummer 586 moeten zijn. Voor deze keer mocht ik met 486 rijden,” zegt nieuwkomer bij de SAM Mounsif Yettefti.
De jongste deelnemer van de dag was de vijftienjarige Wilco Bruines. Met zijn zelfgebouwde Oost-Europese landbouwtrekker was hij met zijn zelfgebouwde Puch Maxi naar het circuit gereden, om deel te nemen in de Black Mambaklasse. “Ja hoor, ik heb alles zelf gebouwd. De cilinder van binnen aangepast, het carburateurspruitstuk, de uitlaat. Mijn vader heeft hier en daar meegedacht. De motor is nog te langzaam. Hij loopt honderd. Maar een goed uitgangspunt om mee te beginnen. In de demo’s ging het goed vandaag, ik kon best een beetje meekomen.” Omstanders en toeschouwers bevestigden het verhaal: “Hij stond zijn mannetje, prima rijstijl”.
Wilco Bruines, zoon van hoofdsponsor Johan Bruines.
Kanttekening aan het eind van de dag: jammer, dat de mannen van de Dienstkring Brandweer Veluwe-Noord hun plicht zo nauwgezet invulden. Akkoord, brandblussers met verlopen certificaat horen niet gebruikt te worden. Dat was op te lossen, want dankzij Cees Eikelenboom beschikt de SAM over een ruime voorraad goedgekeurde blussers. Heel apart echter was het telefoontje van de locoburgemeester om half één in de nacht voorafgaand aan het evenement. De brandweer had de politicus laten weten dat er gekampeerd werd op het terrein. Nog wel in caravans en campers die minder dan vijf meter uit elkaar stonden geparkeerd. En waren de gasinstallaties van die voertuigen wel gecertificeerd? Dat kon toch echt niet. Volgend jaar een aparte vergunning aanvragen, een indelingsplan, gascertificaten controleren en de hele nacht bewaking van het terrein. “Ja dag,” morde organisator Tonnie van de Bunte. “Dat gaat echt te ver. Dit is allemaal vrijwilligerswerk. Dan maar niet kamperen. Volgend jaar gooien we het terrein pas ’s ochtends open.”
We kunnen de organisator geen ongelijk geven. Dat kon niet meer goedgemaakt worden door het verlate bezoek van wethouder Christianne van der Wal, ondanks de positief getoonzette toespraak. Hoe is het toch mogelijk, dat regelzucht en dienstklopperij zoveel zaken onmogelijk maken, die uit de burgers van dit land zelf voortkomen? De wegreacesport op stratencircuits is al effectief de nek omgedraaid. Zijn nu de racedemo’s aan de beurt?
Rest ons nog een woord van dank aan hoofdsponsor Johan Bruines en alle andere kleinere sponsoren (zie het affiche) en aan alle talloze vrijwilligers die hun vrije tijd hebben gestoken in het mogelijk maken van dit evenement. Baco’s, officials, strobalen- en dranghekkensjouwers, tijdwaarnemers, cateraars, enzovoorts.
Foto’s van Festina Lente, Inge van Hesteren. Bekijk ze hier.
Plaats | Startnummer | Rijder | |
---|---|---|---|
Plaats | Startnummer | Rijder | |
Klasse 50-125cc | |||
1 | 28 | Henk van den Beukel | |
2 | 13 | Niels Eggink | |
3 | 110 | Jacob Veldman | |
Klasse 250cc | |||
1 | 273 | Dick Aafjes | |
2 | 271 | Margriet de Weerd | |
3 | 266 | Johan Scholtus | |
Klasse 350cc | |||
1 | 399 | Marcel Hannink | |
2 | 306 | Tamara de Vos | |
3 | 318 | Gerrit Butter | |
Klasse 500cc | |||
1 | 538 | Mitch Westerhof | |
2 | 545 | Cor Smal | |
3 | 535 | Wido de Vries | |
Klasse 750cc | |||
1 | 729 | Gerry Hemsens | |
2 | 749 | Marion Struijk | |
3 | 779 | Jan van Zuuk | |
Klasse Zijspan | |||
1 | 14 | Klaas de Blok | Tréa van der Burg |
2 | 13 | Harry Althof | Tamara de Vos |
3 | 17 | Gert Moes | Mitzi Vranken |
Uitslagen klasse 50-125cc Hierden 2015
Uitslagen klasse 250cc Hierden 2015
Uitslagen klasse 350cc Hierden 2015
Uitslagen klasse 500cc Hierden 2015
Uitslagen klasse 750cc Hierden 2015
Uitslagen klasse zijspannen Hierden 2015
Uitslag alle klassen Hierden 2015
‘s Ochtends vroeg ijskrabben.
Niels Eggink.
Jan van Zuuk met Yamaha XS650.
Hakneh Amedeim Miedema 09/06/2015
Was mooi dagje in Hierden. En Dick Bartels rijd gelukkig alweer. Ja, als we in streken komen waar niks of hooguit de HMV bekend is (zoals in bijna mijn achtertuin), dan kijken ze hun ogen uit. Wat dat betreft kan je zeggen wat je wilt, maar de SAM-mensen laten zich goed zien zo.
RepliesHakneh Amedeim Miedema 09/06/2015
wat is die foto ergens hierboven met die roode lap, is iets van gijs, of wat is t ?
RepliesDick Bartels 04/05/2015
Wil graag nog even aangeven dat de ambulance medewerkers mij zeer goed hebben opgevangen…. Ze wilden me absoluut niet laten gaan voordat ze er van overtuigd waren dat het goed zat…… Dikke pluim van mijn kant!! Wel zonde dat jullie even op mij moesten wachten…..
RepliesReyn van Hemel 04/05/2015
Een mooi verslag van een prachtige dag. Mijn eerste kennismaking met het fenomeen Classic Race Demo, maar zeker niet de laatste. Een geweldige ervaring. Veel dank aan de organisatie, sponsoren en vrijwilligers.
RepliesGerrit Bekker 04/05/2015
Mooi verslag Gijs, mooie foto’s Inge !
Replies