Zaterdag 31 augustus: Avondendurance
Momenteel wordt onderzocht of er een alternatieve datum voor dit evenement kan worden gevonden.
Zondag 1 september: demo met alle inhoudsklassen.
Het is al 47 jaar geleden dat voor het laatst het geraas van racende motoren klonk over circuit De Klappenberg. Met name omwille van de veiligheid zette men toen een punt achter het organiseren van wegraces met motoren. De mannen die destijds als jongetje met grote ogen en de handen tegen de oren de races bijwoonden namen bijna een halve eeuw later de handschoen weer op. Onder de hoede van stichting VGBM en stichting SAM stak een veertigtal vrijwilligers de koppen bij elkaar, onder leiding van de initiatiefnemers Corné van Ginneken (Van Ginneken Racing) en Arie de Man (Brabant Makelaardij). September 2017 was het zo ver en het evenement stal de harten van het publiek en de coureurs.
Corné van Ginneken: “Het hele gebeuren is hier erg positief ontvangen, zowel door de bezoekers als door de gemeente.” Dus nu, in 2020, een vierde editie.
We schrijven het jaar 1971, het jaar dat er voor de laatste keer wegraces worden gehouden op de Klappenberg te Etten. Door verschillende omstandigheden (vooral de veiligheid) besluit men hiermee te stoppen.
Van Ginneken en De Man: “Het leek ons als organisatie en liefhebbers van de motorsport dat het mooi zou zijn om dit evenement in hetzelfde ‘tijdsbeeld van toen’ na 46 jaar weer terug te brengen naar Etten-Leur. Onze gedachte ging natuurlijk meteen uit naar de ronde over de Klappenberg. Dit is echter niet meer haalbaar qua veiligheid. De plek waar het nu gaat gebeuren ligt op Vosdonk, een goed af te sluiten circuit met goede toegankelijkheid. Er zal gereden worden in de klassen 50, 125, 250, 350, 500 en 750, dit allemaal in het tijdsbeeld van toen.”
Drie uur lang zullen de teams hun zware machines uit de jaren zeventig en tachtig laten brommen over het parcours op bedrijventerrein Vosdonk. Ze rijden in twee klassen: Vintage en Youngtimers. Lees hier de uitleg.
Teams kunnen zich aanmelden met het formulier onderaan deze pagina. De kosten per enduranceteam vallen iets hoger uit dan vorig jaar. Dat heeft vooral te maken met de kilometers geblindeerde hekken die geplaatst moeten worden tussen circuit en openbare weg. Dat alleen al kost duizenden euro’s.
Verzoek aan de teams: kom je bij de inschrijving met het complete team aanmelden, dus met de twee rijders plus de pithulp. Polsbandjes en stickers worden slechts één keer uitgegeven.
Binnenkort hier de 2020-lijst met teams.
Noot: V staat voor Vintage, Y staat voor Youngtimer. Lees hier de uitleg.
Onder voorbehoud van wijzigingen.
14.00 u Rennerskwartier open voor deelnemers
15.30 u Inschrijven en keuren
16.00 u Technische keuring, SAM
16.30 u Sluiting Baan
16.30 u Rijdersbriefing
16:45/17.30 u Baanverkenning
18.00-18:15 u Opstellen rijders
18:15 u Start 3 uurs race
21:15 u. Finish
21.30 u Prijsuitreiking
23.00 uur sluiting Bar
Tankprocedure endurance Etten-Leur
• Stapvoets pits in
• Motor uitzetten en opbokken
• Rijderswissel, eventueel tanken
• Motor van de bok af
• Starten en stapvoets wegrijden
Er zal op deze procedures gelet worden door de pitcrew, bij overtreding volgt er een stop en go penalty.
Verlichting
Aangezien we in het donker rijden is verlichting verplicht.
Achter twee lampen
Voorlamp/lampen
Verlichting moet werken!
Met klem aanbevolen voor de veiligheid!!
• Tufjug om bij te tanken
• Brandblusser bij de pitsstop
• Rugprotector in of over het pak
Het is verboden om als je motor tijdens de demo defect raakt een andere motor in te zetten!
Corné van Ginneken, die het evenement samen met Arie de Man organiseert, laat ons weten: “Overnachten is in het rennerskwartier niet mogelijk. Het heeft te maken met vergunningen en de eigenaar van het terrein. Je kunt van vrijdag op zaterdag, zaterdag op zondag of zondag op maandag wél terecht op camping De Menmoerhoeve, op ongeveer vier kilometer van het circuit.”
Adres: De Menmoerhoeve, Zundertseweg 66, 4876 Etten-Leur. Tel: 076-5961602. www.menmoerhoeve.nl
Kosten: € 17,50 inclusief stroom.
Over het circuit zegt één van de officials: “We kregen commentaar over de baan; dat hij recht en niet interessant is. Ik vind het niet terecht. Er zit een klein knikje in het rechte stuk. Daar moet je wat voor afremmen. De bochten in het korte gedeelte zijn niet haaks met een stukje ertussen, maar min of meer knikjes die je verschillend moet insturen. Wel is het zo dat de rechte stukken best lang zijn. Verder is het asfalt goed en voldoende breed. Het publiek staat tegenover de start-finish. Daar gaan we met de endurance ook wisselen en tanken. Dus spektakel genoeg te beleven, zowel voor de rijders als voor het publiek.
Te zijner tijd hier de aanmeldformulieren.
No Comments