DODEWAARD – Voor de vierde maal organiseerde de Stichting Classic Demo Motoren Dodewaard (SWPN) een SAM-racedemo op het Dodewaardse bedrijventerrein Bonegraaf. Ditmaal op 12 september. Op verzoek van de Dodewaarders was de datum van het voorjaar verschoven naar september. De vrees, dat het deelnemersaantal hierdoor zou dalen werd niet bewaarheid.
Tekst en foto’s Gijs en Inge van Hesteren
De 50-125cc-klasse aan de start. Onder meer in beeld: Niels Eggingk, Minarelli (#13); Jacob Veltman, Honda RS125 (#110); Eric te Vaarwerk, Derbi 50cc (#16); Arie de Man, Ducati 125 Sport (#188); Jean-Paul Palmbergen, Gilera 125 (#123).
Een en ander lukte alleen maar dankzij grote inzet van vele vrijwilligers en sponsoren, de Stichting Stichting Zorgeloos Kind, motorclub ‘de Buddyrijders’ en buurtvereniging ‘de Kersenbongerd’.
De voorzitter van de SCDMD, Ruud Hoogendoorn, is ook voorzitter van de Buddyrijders. “Voor deze dag hebben we meerdere drijfveren. We houden natuurlijk van motorrijden, maar we willen ook wat betekenen voor Dodewaard zelf. Ik zet ik me graag in voor het goede doel. Zo kan ik passie en hobby mooi combineren.“
Dat goede doel is de Stichting Zorgeloos Kind. De missie van de stichting is duidelijk: ‘Gezinnen helpen waarvan een kind langdurig of ernstig ziek is.’
Dick Bastiaan met zijn 250cc Spondon Yamaha.
Ruud, sponsoren en vrijwilligers hebben goed werk verricht. Ondanks wat olievlekken die het rennerskwartier een jaar eerder op de skeelerbaan had achtergelaten mochten de faciliteiten toch weer gebruikt worden. “Beetje jammer dat het relatief ver van het circuit ligt,” zeiden sommige rijders. Anderen vonden het wel prettig. “Lekker rustig zo!”
De overgang via de openbare weg van rennerskwartier naar circuit verliep veel beter dan vorig jaar. De verkeersregelaars waren oplettend en deskundig. De veiligheid van het publiek was beter gewaarborgd. Het werd geconcentreerd rond het start- en finishgebied en in plaats van de enkele rij dranghekken stonden er nu twee, met een meter tussenruimte. Daar weer voor een lange rij strobalen, zodat ook de coureurs zich een beetje veiliger konden voelen.
Even de manches stilgelegd. Fire First behandelt een wespensteek. Desondanks blijven de baancommissarissen op hun post!
Normaal gesproken rijdt er één veiligheidsrijder tussen de wedstrijdmanches door. Hij sluit het circuit na de doorkomst van de laatste deelnemers en neemt daarna de coureurs in de opstelfuik mee voor de volgende manche. De net aangetreden SAM-voorzitter Chris van der Weide nam de helft van de ritten voor zijn rekening, zoals hij ook in de voorgaande demo te Westervoort had gedaan. Het was een verlichting van de werkzaamheden die door de andere voorrijder Gijs zeer aangenaam werd gevonden.
Eveneens zeer aangenaam vonden de vele aangemelde deelnemers het circuit De Bonegraaf. “Snelle delen, afgewisseld door leuke en heel verschillende bochten!” zeiden de meesten. “Wel jammer van de aangescherpte chicane vlak voor de finish.” Dat laatste was helaas noodzakelijk om de snelheid te drukken.
Wat valt er verder nog te melden? Heel veel deelnemers, vooral in de zware klassen. Een volle 50-125-klasse, waaraan de Black Mambacoureurs in niet geringe mate bijdroegen. Een koprol van Mitzi Vrancken vanuit de zijspanbak van Gert Moes – gelukkig zonder nare gevolgen. Mooi weer. Veel publiek. Een geïnspireerde speaker. Niet te vergeten: de gewijzigde datum. En o ja, lokale held Evert Verhaaf junior in de zijspanbak!
Meer info over de GP van Dodewaard: www.scdmd.nl.
Over de SAM: www.sammotorsport.nl.
Plattegrond circuit De Bonegraaf te Dodewaard.
No Comments