Wedstrijdklassen SAM

Bij de jaarvergadering van 16 december is afgesproken dat er een nieuwe klasse wordt toegevoegd aan de bestaande indeling: de EVO-klasse. Uitgangspunt was het reglement van de Belgische bond, waar deze klasse al een tijdje bestaat. Onder voorbehoud van wijzigingen, want de reglementencommissie buigt zich momenteel over de definitieve versie.

Klassen

Bij de SAM wordt gereden in de volgende klassen:

50-125 cc

250-350 cc

500 cc

750 cc

EVO-klasse

Zijspan

EVO-klasse

Binnenkort komt het reglement 2018 beschikbaar. Tot die tijd geldt het oude reglement van 2017, met de volgende toevoeging.

Voorlopig reglement EVO-klasse

250cc-machines
– Motor: 250cc tweetakt tweecilinders
– Machines verkocht van 01/01/1983 tot 31/12/1995.
– Voorbeeld: 250 Yamaha TZR, 250 Suzuki RGV, 250 Aprilia RS, 250 Honda NSR, 250 Kawasaki KR1, 250 Suzuki RG Gamma, etc.
– Fabrieks- en productieracers zijn niet toegestaan.

400cc-machines
– Motor: 400cc viertakt viercilinders
– Machines verkocht van 01/01/1983 tot 31/12/1992.
– Voorbeeld: Honda 400 VFR, Honda 400 RVF, Kawasaki 400 ZXR, Honda 400 CBR, Suzuki 400 GSF, Honda NC30, enz.
– Fabrieks- en productieracers zijn niet toegestaan.

Eencilinders
– Motor: van 500cc tot 850cc viertakt, ééncilinder
– Machines verkocht van 01/01/1983 tot 31/12/1996.
– Prototypes en productieracers uit die tijd zijn toegelaten (classe SoS)
– Machines zonder kuip zijn niet toegestaan.

Noot: Indien een motorfietsmodel tijdens de genoemde periodes en nu nog steeds vervaardigd wordt zonder significante veranderingen, kan deze worden toegelaten (met dossier). Het model zal echter de elementen van die gebruikte klasse moeten gebruiken.

Toegelaten elementen:
– Delta Box frames.
– Injectie op monocilinders.
– Upsidedown voorvork.
– Wielen van 16”, 17” en 18”.
– Radiale hoofdremcilinder.
– Remschijven: 320 mm maximaal.

Verboden elementen:
– Remklauwen met meer dan vier zuigers.
– Remmen met radiale remklauwen.

Preparatie van de machines.

Motor:
– Geen drukvulling.
– Onderdelen zijn vrij binnen de grenzen van de capaciteit van de originele motor.
– De bediening van de koppeling mag worden veranderd door een racekit.
– Een droge koppeling is alleen toegestaan als die zich origineel op de machine bevindt. Uitgezonderd: monocilinder.
– Externe onderdelen moeten hun oorspronkelijke vormgeving behouden.
– De startmotor mag verwijderd worden.
– Overbrenging, versnellingsbak en aantal versnellingen vrij.
– Carburateurs vrij.
– De motorcarters moeten van de betreffende periode dateren.

Rijwielgedeelte:
– De swingarm moet origineel blijven.
– De koppeling van de achterschokbreker mag worden vervangen.
– De achterschokbreker mag veranderd en vervangen worden.
– Speciale raceframes die overeenkomen met de definitie van de klasse zijn toegestaan.
– Kuip: verplicht.

2 Comments
  • Ruud Vaan 29/08/2018

    Beste, in welke klassen kunnen wij demo’s rijden?

    Met onze excoot de Suzuki GSXR400SP1 uit 1989 de EVOklasse en? (Endurance voorlopig niet omdat er geen licht op zit)
    De GSXR400 voldoet aan uw eis; Machines verkocht van 01/01/1983 tot 31/12/1992.

    Bijvoorbeeld de aanstaande demo in EttenLeur? toegelaten? Ik ga daar in ieder geval eens kijken..

    Tevens ben ik bezig mijn bewaarde gekentekende en geschorste Martin-Honda-900 uit 1981 gereed te maken voor classic demo/race/endurance seizoen 2019

    mvrgr Ruud de Vaan

    Reply Replies
    • Redactie Gijs van Hesteren 29/08/2018

      Beste Ruud,
      We hebben ook je e-mail meegelezen. Maar even voor alle overige belangstellenden:
      Met deze motor uit 1989 pas je in principe in de klasse EVO. Over de definitieve toelating gaat de toelatingscommissie. Hoe deze procedure werkt vind je op
      https://www.sammotorsport.nl/toelatingsprocedure-nieuwe-motor/
      Groeten, Gijs

      Reply Replies

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>