Het begin voor een mooi motorjaar is er. Nu moeten we alleen nog even de pandemie overwinnen. Foto: Oss 2019, Kees Siroo.
Vanaf begin januari heeft de SAM een nieuw bestuur. Harry Bouwman (wordt penningmeester), Noud Lourenssen (algemeen lid) en Wim Hendriks (algemeen lid) komen uit het ‘oude’ bestuur. Naast deze leden bestaat het uit de nieuwe voorzitter Frank van de Burgt (foto rechts), de nieuwe secretaris Leo Mennen, en nieuw intredend Jan van Dam en Ad Roeffen (inspraak en meedenkers).
De eerste (online) vergaderingen zijn al achter de rug. De mannen zijn met veel enthousiasme aan de slag gegaan. Verderop in dit bericht korte portretten van deze mensen. Het volgende nieuws is alvast vermeldenswaard.
In februari hoopt men de inschrijving voor het seizoen 2021 te openen. Natuurlijk loop je met een jaarinschrijving een risico, want het is in dit stadium nog tamelijk onzeker, met name door Covid-19 maatregelen, of evenementen al dan niet doorgaan. Vorig jaar heeft de SAM de mensen die een jaarinschrijving in 2020 hadden toegezegd dat ze 50 procent korting krijgen op het inschrijfgeld voor 2021.
Het jaarinschrijfgeld voor 2021 zal gezien worden als werkbudget. Budget dat vanwege opgelegde Covid-19-maatregelen niet gebruikt wordt, zal in mindering gebracht worden op een jaarinschrijving voor 2022.
Het bestuur roept daarom iedereen op te kiezen voor een jaarinschrijving. Of die op zijn minst te overwegen. We leven in onzekere tijden. Hiermee steken we de mensen die de evenementen organiseren een hart onder de riem. Het neemt voor hen in ieder geval een stuk onzekerheid weg. We moeten er samen iets van maken!’
Natuurlijk wordt een jaarinschrijving weer voordeliger dan een inschrijving per evenement. Het plan is om de handelingen bij de inschrijftafel te verminderen. Zo voorkomen we lange wachtrijen en dit helpt ons ook bij de Covid-19-maatregelen.
We willen gaan werken met (online) aanmeldingen per evenement, zodat we vooraf weten wat er op ons afkomt en de organisatie vlotter verloopt. Zo zal de dag met name in de ochtend veel soepeler verlopen.
In 2020 werkte dit al boven verwachting goed voor de twee trainingsdagen op het Midlandcircuit te Lelystad.
Volgens goed gebruik willen we graag een voorjaarsvergadering beleggen. Zoiets is met de huidige maatregelen lastig te organiseren, maar wanneer de ontwikkelingen rondom Covid-19 en de vaccinaties positief uitwerken zullen wij zeker een poging hiertoe doen.
Het nieuwe bestuur is er erg blij mee dat Gijs van Hesteren hen wil blijven assisteren met het verwoorden en schrijven van artikelen. De naam van de voormalige voorzitter zal daarom nog regelmatig onder de teksten van deze website te vinden zijn.
Vanaf begin 2021 werkt het bestuur van de SAM in een nieuwe samenstelling. Voorzitter Frank van de Burgt volgde Gijs van Hesteren op. Van Frank is op de website van de SAM al een beknopt portret online geplaatst. Hieronder zetten we één voor één ook de andere leden in de schijnwerper.
Voorzitter Frank van de Burgt
Harry Bouwman was al enige jaren algemeen bestuurslid. Nu Carolien de Weerdt aftreedt is hij de nieuwe penningmeester. Harry verdient zijn dagelijks brood met een metaalconstructiebedrijf in Medemblik. Denk aan meterslange stalen balken voor bedrijfsloodsen. Ook het fijne werk gaat hij niet uit de weg. Voor veel motorrijders en -sleutelaars uit de wijde omgeving verricht hij metaalwerk.
Op de circuits rijdt Harry vooral graag met Ducati’s. Nog maar zeer onlangs verwierf hij de nalatenschap van Cas Swart, een bekend icoon uit de Nederlandse motorsporthistorie. Cas verdiende zijn lauweren vooral in de jaren vijftig en zestig – met Ducati’s, uiteraard.
Samen met de andere ‘oude’ bestuursleden trok hij de SAM door een moeilijke periode heen. Hij kent heel veel mensen in het wereldje en met zijn spontane karakter weet hij hen enthousiast te maken voor de SAM.
Noud Lourenssen komt net als Harry uit het oude bestuur, Hij is een enorm goede netwerker en het is dankzij zijn inzet dat er nu zoveel mensen bereid zijn gevonden een bestuursfunctie in de SAM te aanvaarden. Hij is ook een belangrijke schakel naar de organisatie van de racedemo en de Drie Uren van Oss.
Noud nam enkele malen deel aan de avondendurances van de SAM. Hij werkt bij Spie in Oss.
Noud is nooit te beroerd voor een klus, of het nu gaat om het transporteren van de aanhanger met wedstrijdmaterialen door half Nederland of om het bezoeken van potentiële demolocaties. Namens de classic racedemo’s heeft hij zitting in het hoofdbestuur van de MON, de motorbond die voor de SAM de reglementering en de verzekeringen behartigt.
Leo Mennen neemt de tot dan toe vacant gebleven functie van secretaris op zich. In de praktijk had penningmeester Carolien die taak er de laatste jaren ‘een beetje’ bijgedaan. Leo brengt aardig wat bestuurservaring in de motorwereld mee. Tien jaar lang beheerde hij het wedstrijdsecretariaat van de Ducati Clubrace. ‘In de glorietijd van de jaren negentig, toen de coureurs vanuit de hele wereld naar Assen kwamen, met vaak heel bijzondere machines.’
Hij was en is ook official bij de KNMV. Met name is hij actief bij techniek en in zijn bijzondere aandacht gaat uit naar het geluid. De SAM-stichting zag het levenslicht om een samenwerking tussen KNMV en Ducati Club races te bevorderen.
‘De motorwereld is enorm veranderd sinds die jaren. Toch vind ik het heel leuk om nu weer actief betrokken te zijn bij de SAM.’
Als tiener raakte Ad betrokken bij de Osse racende broers van Schijndel (Tonny, Jos en Harrie), als poetser, helper en monteur. Ad neemt sinds 2017 deel aan de demo’s bij de SAM. In 2018 nam hij voor het eerst deel aan de Drie Uren van Oss. Ook voorafgaand aan zijn bestuurslidmaatschap verleende Ad achter de schermen al regelmatig mentale en praktische steun aan de club.
‘Besturen is altijd al heel veel werk, maar nu er een wat grotere groep mensen is aangetreden zie ik mogelijkheden die er voor mij eerst niet waren. Al blijft het lastig om hobby te verenigen met mijn dagelijkse werkzaamheden. Dus ik zie me vooral als ondersteunend bestuurslid.
Plezier staat voorop. We zouden de regelmatigheid wat actiever kunnen promoten, voor het verkrijgen en behouden van de vergunningen. Som neigt het net teveel naar een echte wegrace. Het blijven echter demo’s op een stratenparcours. Dat mogen we nooit vergeten.’
Nóg iemand die zijn sporen heeft verdiend. In Jans geval als organisator van de Drie Uren van Elst, samen met Rolf Dracht. De racedemo’s en endurances op bedrijventerrein ‘De Aam’ zijn intussen een legende op zich geworden. Door aangescherpte veiligheidseisen is het al een paar jaar niet meer mogelijk daar iets te op te zetten.
Jan weet bij iedereen die hem leert kennen onmiddellijke sympathie op te wekken. Hij doet graag wat voor een ander en dat werkt andersom precies zo. Hij had lange tijd een motorzaak op het bedrijventerrein. Door persoonlijke omstandigheden heeft hij een tandje terug moeten nemen. Jan chauffeert nu een truck in de levensmiddelendistributie, wat hem heel goed bevalt. En hij sleutelt nog altijd aan motoren, ‘maar niet meer met personeel’.
Wat de SAM betreft, hij hoopt op mooie kalenders, leuke wedstrijddagen, gezellige avonden in het rennerskwartier en veel deelnemers.
Wim was halverwege de jaren tien al even voorzitter van de SAM, totdat een definitieve vervanger zich aandiende. Hij vormde lange tijd zowat in zijn eentje het bestuur van de Dutch Supermono Association, en daarmee was hij een drijvende kracht achter een destijds bloeiend Europees kampioenschap.
Na zijn korte voorzitterschap bleef Wim aan als ‘slapend’ bestuurslid van de SAM. Hij was lange tijd beroepsmilitair, waarbij hij werd uitgezonden naar verre werelddelen. Nu is hij met emeritaat, wat hem meer tijd geeft voor andere liefhebberijen. Hij rijdt mee in de SAM-endurances, met team Tigerente op een Suzuki GSX-R. Hij heeft al meerdere keren op het podium gestaan.
(GvH)
No Comments