Geplaatst op 24 maart 2013
Voor de derde maal vond bij SAM-rijder Cees van der Starre van de firma Star Twin te Loenen (Veluwe) de SAM-Geluidsdag plaats. Deze dag is nu ook een zogenaamde Toelatingsdag geworden, speciaal voor de nieuwkomers die bij SAM willen gaan rijden. Vaak komen zij met vragen over de motor van hun keuze: is deze geschikt voor de SAM-evenementen? Daarom was ook de SAM-toelatingscommissie aanwezig.
Boy Beck en zijn BMW zullen we dit seizoen regelmatig zien bij SAM-demo’s.
Voor iedereen die naar Loenen was gekomen werd het een nogal winterse ervaring. De temperaturen hingen al weken rondom het vriespunt en een harde oostenwind zorgde voor gevoelstemperaturen van 15 graden onder nul. Dat ontlokte één van de geluidstechnici zelfs de opmerking: “Waarschuw me even als het ijs in het Apeldoornsch Kanaal begint te kruien!”
De humorist in kwestie was onze rijder in de 750cc-klasse Peter van de Velde. Zijn bedrijf houdt zich bezig met akoestiek. Samen met zijn collega’s Mitchel Hoekstra en Andreas Weber voerde hij net als het jaar daarvoor parallelle metingen uit, naast die van onze onvolprezen techniekgoeroe Frits Overmars. Ook deze keer leverden verschillende meetmethoden toch weer min of meer vergelijkbare resultaten op. We komen nog met een overzicht van het vijftiental gemeten motoren. Voor nu beperken we ons tot de uitschieters.
De Laverda-zijspancombinatie van nieuwe SAM-rijder Luuk Marchal (Driebergen) sloeg het geluidsrecord met 117,7 dB. Een mooie machine overigens, deels gebaseerd op een chassis dat afkomstig was van SAM-rijder Marcel Mercks. De laatstgenoemde zal in 2013 verschijnen met een kneeler-combinatie. Luuk heeft al heel wat motorervaring, ook met zijspannen. Het zal echter de eerste keer zijn dat hij de circuits opzoekt. “Maar ik heb al een halve dag geoefend op de kartbaan van Nieuw Weerdinghe en dat ging steeds beter!” vertelde hij ons.
De machine met de meeste decibellen is de Laverda van Luuk Marchal: 117,7!
Ook de minst lawaaiige motor was van een nieuwkomer in de SAM-gelederen: de 50cc Kreidler van Adrie van Mil uit Woerden. ‘Slechts’ 102,3 dB produceerde deze lichtgewicht, overigens bij niet minder dan tienduizend toeren. Daarmee zat van de vijftien geteste machines alleen deze onder de reglementaire 104 dB. Het is dat de meeste gemeentelijke vergunningen niet meer om een geluidslimiet vragen…
De Kreidler van Adrie van Mill is het ‘stilste’. 102,3 dB.
De twee bovengenoemde heren waren deze dag niet de enige nieuwe SAM-coureurs. We noemen enkele bekende namen. Zo was daar Boy Beck, die zijn 750cc-BMW liet meten, een prachtig geprepareerde machine die samen met zijn baas al de nodige lauweren heeft verzameld in diverse kampioenschappen en die nu regelmatig in de 750cc-klasse bij de SAM te zien en te horen zal zijn. En we begroetten de illustere Amstelvener Hans Buskermolen, die zich al een tijdje had teruggetrokken uit de professionele klassieke racerij. Nu is hij weer terug, als SAM-demorijder. Hij zit altijd vol verhalen en opmerkingen, zoals deze, over de druppel die door de kou voortdurend onder zijn neus hing: “Een natte neus, dat betekent een gezonde hond!” Niet minder dan drie motoren had Hans in zijn busje: een Featherbed Goldstar BSA, een Seeley Goldstar BSA en een 1986 Yoshimura Suzuki GSX750R met racehistorie. Allemaal maakten ze geluid en allemaal werden ze door de toelatingscommissie toegelaten tot de SAM-gelederen.
Zo waren er nog veel meer oude en nieuwe gezichten. Daar komen we zeker nog op terug. Het zal mooi worden op de SAM-circuits dit seizoen!
De toelatingscommissie beoordeelt machines op toelaatbaarheid tot deelname aan SAM-demo-evenementen. Dat geschiedt aan de hand van het technisch reglement, de toelatingscriteria en het uitgangspunt, dat het deelnemersveld een goede weergave dient te zijn van de Nederlandse wegracegeschiedenis, met name van de jaren zeventig en tachtig.
Elke toegelaten machine ontvangt tijdens de Toelatingsdag of voorafgaand aan de eerstbezochte racedemo een toelatingsticker. Verzoek aan alle rijders: plak deze sticker op een vast, niet gemakkelijk te demonteren gedeelte van je motor, bij voorkeur aan de linkerzijde van het balhoofd, mits dat mogelijk is natuurlijk.
Voor de grote lijnen van de toelating: lees ‘Rijdersinformatie’ op deze website, of download de volledige SAM-reglementen voor 2013.
Natuurlijk heel veel dank aan Cees van der Starre, voor zijn gastvrijheid en ook voor zijn geduld met de menigte druk door elkaar kakelende SAM’ers in zijn winkel, werkplaats en kantine. Alleen dankzij zijn goede humeur en bereidwilligheid kon een dag zoals deze zo plezierig en gemoedelijk verlopen. En dat geldt natuurlijk ook voor zijn monteurs en overig personeel, die op deze koude dag af en toe hun stoel tijdens hun koffiepauze bezet vonden!
Fijn dat we kunnen opwarmen in de kantine. Links: Cees van der Starre. Rechts: Hans Bataille, neushoornvogelkweker, nieuwe SAM’er en Laverdacoureur.
Informatie over de firma Star Twin vind je op www.startwin.com
Hier vind je het volledige fotoalbum. Alle foto’s, ook die bij dit artikel: © Festina Lente, Inge van Hesteren.
Ons nieuwe SAM-lid Theo Janssen van Gendt in Beeld zette de v olgende video op YouTube en Facebook.
No Comments